וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באישון לילה, ללא התראה: באפגניסטן זועמים על נסיגת ארה"ב מבסיסה המרכזי

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 18:16

המפקד החדש של בסיס בגראם, שהיה מרכז הפעילות האמריקנית במדינה, אמר כי צבא אפגניסטן גילה על הנסיגה שעות אחרי שהושלמה. בוזזים פשטו על המקום, שבו הותירו האמריקניים מיליוני פריטים - ממשקאות אנרגיה ועד תחמושת קלה. במתחם נערכים למתקפה של טליבאן, המתקדם במהירות

בווידאו: כוחות אפגניסטן בבסיס חיל האוויר האמריקני בגראם שפונה/צילום: רויטרס

צבא ארצות הברית נטש את בסיס חיל האוויר בגראם באפגניסטן באמצע הלילה, וללא התראה מוקדמת - כך האשים המפקד החדש של הבסיס, גנרל אסדוללה קויסתאני. הוא סיפר היום (שלישי) כי הכוחות האמריקניים עזבו את הבסיס המרכזי ששירת אותם ב-20 שנות המלחמה בסביבות השעה 3:00 ביום שישי, ובצבא גילו זאת רק כמה שעות לאחר מכאן. במתחם הנרחב שוכן גם בית כלא, ובו כ-5,000 אסירי טליבאן.

הגנרל אמר כי הוא צופה שהארגון הקיצוני, המגדיל את הטריטוריה שלו במקביל ליציאת הכוחות הזרים, יתקוף את בסיס חיל האוויר בברגאם. "אם אנחנו משווים את עצמנו לאמריקנים, זה הבדל גדול", אמר ל-BBC. "אבל בהתאם ליכולות שלנו, אנחנו מנסים לעשות את הטוב ביותר כדי להגן ולשרת את כל האזרחים".

ארצות הברית הודיעה ביום שישי כי היא פינתה את בסיס בגארם שבדרום המדינה, ובכך היא השלימה למעשה את המערכה הצבאית שלה באפגניסטן לקראת תאריך היעד הרשמי ב-11 בספטמבר, שעליו הכריז הנשיא ג'ו ביידן מוקדם יותר השנה. היום מסר הצבא כי 90% מהנסיגה כבר הושלמה.

מסלול בבסיס בגראם, אפגניסטן, אחרי נסיגת צבא ארה"ב, 5 ביולי 2021. רויטרס
הצבא יתקשה להגן על הבסיס. חייל אפגני בבגראם, אתמול/רויטרס

מפקד הבסיס החדש אמר כי הכוחות האמריקניים הותירו אחריהם כשלושה מיליון וחצי פריטים, כולל עשרות אלפי בקבוקי מים, משקאות אנרגיה ומנות קרב. הם הותירו אחריהם אלפי כלי רכב אזרחיים, ללא מפתחות, ומאות כלי רכב משוריינים, אך לקחו עמם נשק כבד. בנוסף לכך, החיילים האמריקנים פוצצו כמה מחסני תחמושת והשאירו נשק קל ותחמושת מסוימת לכוחות המקומיים.

הבסיס נבזז במהלך ליל הנסיגה. בתוך 20 דקות מעזיבת הכוחות, החשמל במתחם קרס וגורמים שונים פרצו דרך המחסומים ופשטו על המבנים הנטושים. חלק מהציוד בבסיס הגיע למגרשי גרוטאות וחניות יד שנייה.

לשאלת סוכנות הידיעות אי-פי על הנסיגה הלילית המאוחרת מהבסיס, דובר צבא ארצות הברית, קולונל סוני לגט, הפנה להצהרה שפורסמה בשבוע שעבר ולפיה הכוחות האמריקניים תיאמו את נסיגתם מהבסיסים השונים עם ההנהגה של אפגניסטן.

ציוד שהשאיר צבא ארה"ב בחנות יד שנייה מחוץ לבסיס בגראם, אפגניסטן, 5 ביולי 2021. רויטרס
פריטים אמריקניים מבסיס בגראם בחנות יד שנייה סמוכה/רויטרס

בשיאו, בסיס בגארם שיכן עשרות אלפי חיילים לעומת כ-3,000 חיליים אפגנים שמוצבים בו עכשיו. בשני העשורים האחרונים, המתחם גדל מבסיס אווירי סטנדרטי למעין עיר קטנה, עם בריכות שחייה, בתי קולנוע, מכוני ספא ומוצרי מזון מהיר כמו ברגר קינג ופיצה האט.

הבסיס הוקם על ידי ארצות הברית עוד בשנות ה-50, במהלך המלחמה הקרה, לפני שנפל לשליטת ברית המועצות עם פלישת הצבא האדום ב-1979. בהמשך, נפל המקום בידי ממשלת אפגניסטן שנתמכה על ידי מוסקבה ואז נכבש על ידי לוחמי המוג'האדין - עד שסיים בשליטת טליבאן עם כינון משטרו ב-1996.

לאחר שארצות הברית פלשה לאפגניסטן ב-2001 בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר, היא הפילה את שלטון טליבאן, השתלטה על בגראם והרחיבה אותו עד שהפך לבסיס המבצעים שלה במדינה.

הכוח האפגני שהחליף את החיילים האמריקנים בבגראם ערוך הרבה פחות להגן עליו מפני טליבאן, שכבש בשבועות האחרונים עשרות מחוזות באזורים כפריים והתקרב לערים הגדולות. במקביל, כאלף חיילים אפגנים נמלטו לטג'יקיסטן ביום ראשון, אחרי התקדמות מהירה של אנשי טליבאן בצפון המדינה, אך בקאבול אמרו היום כי הם ישובו לשדה הקרב.

למרות ההתפתחויות בשטח, בשבוע שעבר חודשו שיחות השלום התקועות בין נציגי טליבאן לממשלת אפגניסטן בדוחא, בירת קטאר. זביאוללה מוג'האד, דובר טליבאן, אמר כי ארגונו יציג תכנית שלום למשלחת מקאבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully