וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגוזליה": מתחם החלמה ושיקום של עופות ובע"ח בטרם יוחזרו לטבע

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 7:42

ירדן חזיזה, תושבת הגליל העליון, חילצה גוזל של שעיר מצוי מפיו של חתול רחוב. הוא הובא למתחם שיקום שהוקם ביוזמת קק"ל באגמון החולה, שם עבר תהליך החלמה, בסיומו הושב לקן אמו ממנו נפל. "חשוב לנו מאוד לעזור לציפורים שנקלעו למצוקה, לאושש אותן ולהשיב אותן לטבע"

תלמידת תיכון באחד מקיבוצי הגליל העליון הצילה גוזל של שעיר מצוי, עוף דורס לילי, שנפל מקן אימו. הנערה, ירדן חזיזה, ראתה את הגוזל בפיו של חתול שמיהר לברוח איתו למקום מסתור. היא הצליחה לתפוס את חתול הרחוב וחילצה את הגוזל המבוהל מפיו.

התחנה הבאה של הגוזל היתה ה"גוזליה", מתחם החלמה ושיקום שנמצא באגמון החולה. מרכז השיקום, שאת הקמתו יזמה קרן קיימת לישראל והוא מופעל על ידי המכללה האקדמית תל-חי. ב"גוזליה" נקלטים גוזלים ופרחונים שנמצאו על ידי אנשים ברחבי הגליל העליון. פרחון הוא גוזל שבגר וכבר הצמיח כנפיים ומתחיל באימוני התעופה שלו, ועדיין קשור לקן המשפחתי. ענבר רובין, מנהלת ההדרכה באגמון החולה, הסבירה כי הגישה הטיפולית ב"גוזליה" היא שיש ליצור במקום תנאים שיאפשרו את השבתם של הגוזלים והפרחונים בחזרה לטבע.

גוזל של שעיר מצוי. אוריה שדה, קק"ל, מערכת וואלה
גוזל של שעיר מצוי/מערכת וואלה, אוריה שדה, קק"ל

לא די בטיפול שמוגש להם, אלא גם לדאוג שתהליך השיקום יהיה בסביבה דומה ככל הניתן לסביבה הטבעית. גישה זו מאפיינת את כל מרכז האקלום שה"גוזליה" משתייכת אליו ובו מטופלות חיות רבות. כך, לדוגמא, גור חתול ביצות שהובא לשיקום במרכז, היה צריך ללמוד לשחות, בטרם הושב לטבע.
הגוזלים שנפלו מהקינים נמצאים בשישה הימים הראשונים בבידוד, כדי לוודא כי אינם חולים במחלות שונות שפוגעות בעופות, ולאחר מכן נלקחים לכלוב מעבר. בכלוב זה הם עדיין נחשפים לבני אדם, אולם מדובר בכלוב גדול שחשוף לאוויר ולאור יום.

השלב הבא הוא מעבר לכלוב אקלום, בו כבר התנאים דומים מאוד לעולם שבחוץ. לתוך כלובים אלו מוכנסים מיני עופות דומים. "לדוגמא, דאה שחורת כתף שהיתה צריכה ללמוד לעוף היתה בכלוב עם בז שהתאושש מפציעה. שמנו אותם ביחד והדאה למדה מהבז לעוף", המחישה רובין. בכלוב הם גם לומדים לצוד, לרוב עכברים, נברנים ושאר חיות אותן הם צדים בטבע.

בווידאו: גוזל של "שעיר" נפל, טופל ב"גוזליה" באגמון החולה והושב לקן/צילום: עינבר שלומית רובין, קקל

כשמסתיים מסלול השיקום, העופות שבים אל הטבע. ההעדפה היא להחזיר גוזלים ופרחונים לקן המשפחתי. "אין תחליף לטיפול הורי כדי להעלות את סיכויי ההישרדות בטבע", אמרה רובין. לשם כך הוקם צוות שמכונה צוות 'שווים לטבע'. הצוות מאתר את הקן באזור בו נמצא הגוזל, ומחזיר אותו תוך ניסיון ליצור הפרעה קטנה ככל הניתן. בין השאר, בצוות ההשבה מתנדבים מדריכי הטיפוס גיא אילן ויואב רותם מהחברה לטיפוס צוקים "ויה פראטה". את פרחון השעיר המצוי הם השיבו לפני מספר ימים לקן ממנו נפל שנמצא על עץ דולב בגובה של עשרה מטרים.

בימים הקרובים ינסו להשיב לקן אחר גוזל של נץ מצוי שנפל מעץ בגובה של 15 מטרים. למרבה המזל נפל הגוזל על טרמפולינה שמשמשת למשחק ילדים שגרים בסמוך, "אחרת הוא היה מתרסק ומת", הבהירה רובין. הילדים אספו את הגוזל והוא הועבר לטיפול בגוזליה. "אגמון החולה-קק"ל הוא אחד מבתי הגידול החשובים בישראל ולאורך ציר נדידת הציפורים ולכן חשוב לנו מאד לעזור לציפורים שנקלעו למצוקה, לאושש אותן ולהשיב אותן לטבע. הקמת מרכז האקלום מאפשרת לנו לשמור ולהגן על מגוון המינים המקננים באזור", אמרה רובין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully