וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה ברמאללה בעקבות מות הפעיל הפוליטי: "אבו מאזן, לך"

4.7.2021 / 13:34

המפגינים, בהם בני משפחתו של ניזאר בנאת, צעדו לעבר מטה הרשות הפלסטינית בעיר וצעקו: "העם רוצה להפיל את המשטר". מנגד, ערך הפתח עצרת תמיכה באבו מאזן בחברון, שסוקרה על ידי הטלוויזיה הרשמית. האו"ם: כוחות הביטחון הפלסטיניים תקפו מפגינות ועיתונאיות"

הפגנות נגד אבו מאזן, רמאללה, 3 ביולי 2021. רויטרס
ניסיון להתניע מחדש את המחאה. המפגינים נגד אבו מאזן, אתמול/רויטרס

מאות פלסטינים הפגינו אתמול (שבת) ברמאללה נגד יו"ר הרשות אבו מאזן בניסיון להתניע מחדש את תנועת המחאה שפרצה לאחר מותו של פעיל פוליטי בזמן שנעצר על ידי כוחות הביטחון בחודש שעבר. בניגוד לשבוע שעבר, אז כוחות הביטחון הפלסטיניים ואנשים הלבושים במדים אזרחיים פיזרו באלימות הפגנה דומה, אתמול לא נרשמו עימותים.

ההפגנה החלה כשכמה מאות מפגינים התאספו בכיכר אל-מנרה במרכז רמאללה, סמוך למטה הרשות הפלסטינית. אמו של ניזאר בנאת, הפעיל שמותו בחודש שעבר עורר את ההפגנות, ובני משפחה נוספים התקבלו במחיאות כפיים ונשאו נאומים קצרים.

לאחר מכן, התהלוכה עברה דרך מרכז העיר, תוך שהיא מתרחבת עוד ועוד עד שאלפים קראו "העם רוצה להפיל את המשטר", ו"עבאס, לך". אלו סיסמאות ששימשו את המפגינים במהלך "האביב הערבי" ששטף המזרח התיכון ב-2011. בתחילה לא הייתה נוכחות ביטחונית גלויה בעצרת, אך כשהמפגינים צעדו ברחוב הראשי המוביל למטה הרשות הם התקרבו למחסומים שהיו מאוישים בשוטרים לפיזור מהומות. המפגינים עצרו וישבו ברחוב במרחק של מטרים ספורים מהם.

במקביל, תומכי פתח קיימו עצרת תמיכה באבו מאזן בחברון והניפו את דגליה הצהובים של המפלגה. הטלוויזיה הרשמית של הרשות הפלסטינית סיקרה את העצרת בחברון, אך התעלמה מההפגנה ברמאללה.

הפגנות של תומכי אבו מאזן, חברון, 3 ביולי 2021. רויטרס
בארה"ב הביעו דאגה מהאלימות. תומכי פתח ואבו מאזן בחברון, אתמול/רויטרס

דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס, אמר בשבוע שעבר כי וושינגטון "מוטרדת מאוד מהדיווחים שלפיהם חברי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית הלבושים בבגדים אזרחיים התנכלו למפגינים ועיתונאים והפעילו כוח נגדם" במהלך ההפגנות.

נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, אמרה ביום חמישי כי כוחות הביטחון הפלסטיניים הכו מפגינים באלות ותקפו אותם בגז מדמיע ורימוני הלם. לדבריה, נראה שהם התמקדו במפגינות, עיתונאיות ועוברות אורח, שרבות מהן טענו כי הן הוטרדו מינית. היא קראה לרשות הפלסטינית "להבטיח את חופש הדעה, הביטוי וההפגנה".

כרבע מאה אחרי שהוקמה במסגרת הסכמי אוסלו, הרשות הפלסטינית איבדה מהפופולריות שלה והפכה ליותר ויותר סמכותנית. אבו מאזן ביטל את הבחירות היו שאמורות להתקיים במאי, הראשונות זה 15 שנה, על רקע ההערכות שהוא ומפלגת הפתח שלו עומדים בפני תבוסה מרה. מנגד, חמאס חיזק את מעמדו בקרב הציבור הפלסטיני במהלך מבצע "שומר חומות" שהתקיים באותו החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully