וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: לא תהיה מלחמת עולם שלישית כי המערב יודע שיפסיד

עודכן לאחרונה: 30.6.2021 / 17:41

נשיא רוסיה השיב לשאלות אזרחים באירוע השנתי, ונשאל על העימות בים השחור מול המשחתת הבריטית. הוא האשים את ארה"ב במעורבות בתקרית, שאירעה אחרי הפגישה עם ביידן, והבטיח: "נגן על ארצנו". הוא הזהיר כי נוכחות נאט"ו באוקראינה היא קו אדום, וכי יכריז בעתיד על יורש

בווידאו: פסגת ביין-פוטין בז'נבה והצהרות של כל אחד מהמנהיגים בנפרד/צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (רביעי) כי המערב לא מעוניין במלחמת עולם שלישית משום שהוא יודע שהוא לא ינצח בה. זאת בהתיחסותו לתקרית בשבוע שעבר עם משחתת רוסית בים השחור, שאותה תיאר בתור "פרובוקציה" שנועדה לבחון את תגובתה של מוסקבה. הוא אף טען שמטוס ריגול אמריקני פעל בתיאום עם הספינה הבריטית.

"אפילו אם היינו מטביעים את הספינה הזאת, העולם לא היה מתקרב למלחמת עולם שלישית כי אלו שעשו זאת יודעים שהם לא יכולים לנצח במלחמה הזאת, וזה חשוב מאוד", אמר פוטין כשנשאל אם האירועים הללו עשויים היו לגרור מלחמת עולם שלישית, במהלך האירוע השנתי שבו הוא משיב בשידור חי לשאלות של אזרחי רוסיה.

רוסיה אמרה בשבוע שעבר כי היא ירתה לעבר המשחתת הבריטית "דיפנדר", אך לונדון הכחישה זאת ואמרה כי הספינה שטחה במים של אוקראינה בהתאם לחוק הבינלאומי. בריטניה, כמו מרבית מדינות העולם, אינה מכירה בריבונות של רוסיה על חצי האי קרים, שאותו סיפחה מאוקראינה ב-2014.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ריאיון ראיון טלוויזיוני במוסקבה 30 ביוני 2021. רויטרס
"לא אנחנו אלו שעברנו אלפי קילומטרים והגענו אליהם". פוטין, היום/רויטרס

התקרית התרחשה על רקע המתיחות הרבה בין רוסיה למערב, חרף הפסגה שקיים החודש פוטין עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. וושינגטון טרם הגיבה על הטענות של פוטין, שאמר כי המטוס האמריקני עקב אחרי התגובה הרוסית לשיט המשחתת הבריטית. במוסקבה הזהירו כי הם עשויים לפתוח באש בפעם הבאה שספינה מערבית תתקרב לחצי האי קרים.

"למה שהם יעשו כאלו פרובוקציות?", תקף פוטין, בהתייחסו לסמיכות של התקרית לפגישתו עם ביידן בז'נבה. נשיא רוסיה התעקש כי ארצו תגן בנחישות על שטחה.

"אנחנו נלחמים עבור עצמנו ועבור העתיד שלנו בשטחנו", אמר. "זה לא אנחנו שעברנו אלפי קילומטרים כדי להגיע אליהם, אלא זה הם שהגיעו לגבולות שלנו והפרו את המים הבינלאומיים שלנו". פוטין חזר על דאגתה של רוסיה מהנוכחות של נאט"ו באוקראינה, והזהיר כי פריסה קבועה שלה במדינה תאתגר את האינטרסים החיוניים שלה ותהווה קו אדום.

רוסיה: משחתת בריטית חדרה למים הטירטוריאליים שלנו סמוך לאי קרים, נאלצנו לירות
24.6.21. רויטרס
ברוסיה מזהירים כי יגיבו באש בתקרית דומה בעתיד. המשחתת הבריטית בים השחור, בשבוע שעבר/רויטרס

בעוד שהוא ציין לטובה את היחסים הקרובים בין העמים, פוטין שב ותקף את הנהגת אוקראינה, שלדבריו "מונהגת תחת שליטה זרה", והטיל ספק בערך פגישה שלו עם נשיאה וולודימיר זלנסקי, שאותו כינה בתור "פיון מערבי".

זלנסקי הביע רצון להיפגש ישירות עם פוטין אחרי שרוסיה ריכזה כוחות רבים בגבולותיה עם אוקראינה, אחרי שאיימה להתערב במקרה של מתקפה חדשה של קייב על הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. לטענת קייב, רוסיה החזירה רק מספר קטן של חיילים בניגוד להצהרותיה.

רוב האירוע המתוכנן היטב, שהתקיים בשיחת וידאו במשך ארבע שעות, עסק בנושאי פנים, אך לא בסוגיות רגישות עבור הקרמלין כמו דיכוי האופוזיציה וכליאתו של מנהיגה אלכסיי נבלני. הקרמלין מנצל את האירוע השנתי הזה כדי להציג את פוטין כמנהיג המחובר לעמו.

פוטין הביע תקווה כי רוסיה תוכל להימנע מסגר כללי בשל התפרצות מחודשת של מגיפת הקורונה, השוברת שיאי נדבקים ומתים מדי יום. הוא אמר כי ההחלטות של הרשויות המקומיות בחלק מהמחוזות על חובת חיסונים לחלק מהעובדים תוכל לעצור את הגל החדש.

הוא סיפר כי הוא קיבל את חיסון "ספוטניק 5", אחד משלושה שפותחו במדינה, על מנת לעודד את האזרחים הספקניים לגבי יעילותו של החיסון. פוטין קיבל את המנה הראשונה במרץ הרחק מעין הציבור, והקרמלין בחר בזמנו שלא לחשוף איזה חיסון הוא קיבל. רק 15% מאזרחי המדינה קיבלו לפחות מנה אחת, אף שרוסיה הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שהחלו במבצע החיסונים נגד הקורונה.

מחשבות על יורש

פוטין אף אמר כי ביום מן הימים הוא יציין את מי שהוא חשוב שראוי לרשת אותו, אך טען כי בסופו של דבר ההחלטה תהיה של הבוחרים. פוטין בן ה-68 נמצא בשלטון בתור נשיא או ראש ממשלה מאז שנת 2000, אחרי שירש את בוריס ילצין. בשנה שעברה שונתה החוקה כך שהוא יוכל להתמודד על שתי קדנציות נוספות שיבטיחו לו את השלטון עד 2036.

רוסיה תקיים בחירות לפרלמנט בספטמבר, שנתפסות כמבחן לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024. בחודשים האחרונים הוציאו הרשויות את הרשת של נבלני מחוץ לחוק והפעילו יד קשה נגד האופוזיציה.
"בבוא העת, אני מקווה, אוכל להגיד שאדם כזה או אחר שווה לדעתי להנהיג מדינה נפלאה כמו רוסיה, המולדת שלנו", אמר פוטין, קצין הקג"ב לשעבר שהפך למנהיג הוותיק ביותר של רוסיה המודרנית מאז מנהיג ברית המועצות יוסף סטלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully