וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המין האנושי

3.2.2003 / 14:16

דניאל שטרנהיים התלהב ה"המין האנושי", מבית היוצר של ספייק ג'ונז, צ'רלי קאופמן ומישל גונדרי. אחרי הכל, מה שטוב לביורק בטח טוב לנו

אחד מהסרטים המדוברים ביותר של שנת 2002 (עוד לפני שיצא לאקרנים), היה "המין האנושי". בין היתר בזכות ספייק ג'ונז, האיש מאחורי "להיות ג'ון מלקוביץ'" שיצא שנתיים קודם. אולם הביקורות והתגובות לסרט עצמו היו מעורבות, אולי בשל עודף ציפיות, אולי בשל הדמיון הרב בקוי העלילה, אופי הדמיות והבחירה בבמאי קליפים נטול ניסיון קולנועי.

לילה (פטרישה ארקט), בת ה- 30 נלחמת מאז גיל ההתבגרות בבעיה הורמונלית נדירה של שיעור יתר ונאלצת לעבור סדרת טיפולי אפילציה וגילוחים, על מנת ש"החברה תקבל אותה". לילה פוגשת את נתן (טים רובינס), חוקר התנהגות אנושית המנסה ללמד עכברי מעבדה נימוסים והליכות. השניים מגלים בעת טיול ביער את פאף (ריס איפנס), בן אנוש שנחטף בילדותו על ידי אביו המטורף וגדל בטבע כקוף. נתן לא נשאר אדיש, לוקח חסות על פאף ומלמד אותו בתוך שלושה חודשים כיצד עליו לחיות במאה ה21. התוצאה כמתבקש, רוויה במצבים קומיים, מביכים, שחיתויות ובגידות – כמו המין האנושי. כשנשאל הבמאי מהו מוסר ההשכל של הסיפור הוא ענה בפשטות "הלקח הוא שאין לקח".

אי אפשר שלא להבחין ולהשוות בין הסרטים "להיות ג'ון מלקוביץ'" ו"המין האנושי", וזו אולי הסיבה מדוע הסרט זכה לביקורות צוננות. אולם אם נתעלם מהעובדה שמדובר בסה"כ באותו תסריטאי, אין ספק כי הבמאי עשה עבודת קודש, ולבטח נשמע עליו עוד רבות בשנים הקרובות.

זהו סרטו הראשון של הבמאי הצרפתי מישל גונדרי, שעד כה היה מוכר כבמאי וידאו קליפים. גונדרי נחשף לתודעה לראשונה בתחילת שנות התשעים. עד שנת 93 היה גונדרי מתופף בלהקת רוק צרפתית נידחת ובמאי קליפים נטולי תקציב של להקתו. הוא הצליח להסב את תשומת ליבה של הנסיכה האיסלנדית ביורק, כשלקחה עליו חסות ונתנה לו לביים את הוידאו קליפ הראשון שלה "Human Behavior". הסרט גדוש במחוות קטנות לזמרת האיסלנדית, ומזכיר (בכל מה שקשור לסטיילינג) סצינות רבות מהסרט. בסדרת ראיונות המצורפים כבונוס לכותר, מספר הצלם עד כמה גונדרי היה מעורב בכל אספקט בהפקה, וכיצד הוא יצר באמצעות תאורה וזוויות צילום מימד אחר של הטבע. מעין וידאו קליפ בן 96 דקות. הביזאר בהתגלמותו.

ואכן, הצילומים בסרט מרשימים, הפס קול ממוקסס כמו שצריך (בדולבי דיגיטל), הדבר הטכני היחיד שהורס את החגיגה הוא הקיצוץ בגודל הפריים. שכן, במיוחד בסרט מסוג זה, השם דגש על צבעוניות וצילום, קיצוץ מפורמט אמורפי צורם. הבונוסים היחידים בסרט הם סדרת ראיונות קצרים עם צוות השחקנים וההפקה. די היה מתבקש ערוץ קריינות נוסף של גונדרי והתסריטאי ולבטח היו סצינות שנותרו מיותמות על חדר העריכה שמקומם נבצר. אולם לשם שינוי, גם הגרסה האמריקאית של הכותר נטולת בונוסים משמעותיים, ומיותמת אף מסדרת הראיונות. הפעם אי אפשר לבוא בטענות לחברת ההפקה הישראלית. רק בקשה קטנה אם אפשר - תפסיקו לקצץ בגודל הפריים. תנו לנו מוצר איכותי כמו שמגיע לנו.

בלי שום קשר למה שיש או אין, "המין האנושי" הוא סרט פרינג' מובהק, אם עוד לא ראיתם אותו כדאי מאוד, אם ראיתם אותו בטח אהבתם אותו, ואם לא אהבתם אותו אז משהו באמת לא כל כך בסדר עם מערכת ההפעלה שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully