וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לסנקציות: בלארוס לא תעצור מהגרים בדרכם לאיחוד האירופי

29.6.2021 / 11:31

מינסק הודיעה על שורת צעדים נגד בריסל, כולל הפסקת התיאום במאבק בהגירה לא חוקית והחזרת שגרירה להתייעצויות. בליטא השכנה מאשימים את משטר לוקשנקו בהצפת המדינה במהגרים

שומרי משמר גבול של ליטא בגבול עם בלארוס, 15 ביוני 2021. רויטרס
אנשי משמר הגבול של ליטא בגבול עם בלארוס, השבוע/רויטרס

בלארוס הודיעה אתמול (שני) כי היא תפסיק לשתף פעולה עם האיחוד האירופי במאבק בהגירה הלא חוקית, בתגובה לסנקציות שהטילה עליה. בנוסף לכך, היא תמנע כניסתה של גורמים רשמיים מהגוש, תחזיר את שגרירה מבריסל לצורך התייעצויות ותבקש מהנציג של האיחוד לעזוב את המדינה, ותשעה את השתתפותה בתכנית השותפות המזרחית, שנועדה לזחק את שיתוף הפעולה עם כמה רפובליקות סובייטיות לשעבר.

בשבוע שעבר הודיעה בריסל על שורת עיצומים נגד משטרו של אלכסנדר לוקשנקו, בעקבות אילוץ מטוס נוסעים לנחות במינסק כדי לעצור מתנגד משטר שהיה עליו. הסנקציות פגעו בענפי יצוא מרכזיים בכלכלת המדינה, כולל אשלג - מרכיב דישון חיוני, מוצרי דלק ומוצרי טבק. לוקשנקו, שאמר כי הסנקציות הן חלק מ"המלחמה ההיברידית" שמנהלת המערב נגד בלארוס, הזהיר כי הוא יפסיק להיאבק בהגירה הלא חוקית משטח המדינה למדינות האיחוד.

מוקדם יותר החודש, גורמים בליטא השכנה, החברה באיחוד, האשימו את בלארוס במתן מעבר חופשי למהגרים משטחה דרך הגבול המשתרע לאורך 680 ק"מ. רוב המהגרים מגיעים ממדינות המזרח התיכון

בלארוס טולטלה אחרי חודשים של הפגנות שפרצו אחרי בחירתו המחודשת של לוקשנקו לקדנציה שישית בבחירות באוגוסט אשתקד, שלטענת האופוזיציה זויפו. המשטר הגיב ביד קשה להפגנות, ויותר מ-35 אלף איש נעצרו ועוד אלפים הוכו בידי המשטרה.

סבטלנה טיכאנובסקאיה, שטענה כי היא המנצחת האמיתית בבחירות וגלתה לליטא ימים לאחר מכן בלחץ הרשויות, מתחה ביקורת על השעיית החברות של בלארוס בהסכם השותפות המזרחית. היא אמרה שצוותה ימשיך בשיתוף פעולה הדוק עם האיחוד האירופי. "לוקשנקו רוצה לשלול הכול מהבלארוסים", תקפה.

האיחוד האירופי כבר אסר על חברת התעופה הלאומית של בלארוס לנחות בנמלי הגוש, והוא הורה לחברות תעופה אירופיות להימנע מהמרחב האווירי של בלארוס אחרי הנחיתה הכפויה של מטוס חברת "ריאנאייר" ב-23 במאי. על המטוס, שהיה בדרכו מיוון לליטא, היה הבלוגר ומתנגד המשטר רומן פרוטסביץ' ובת זוגו הרוסייה. שניהם נעצרו עם נחיתת המטוס.

בשבוע שעבר הועברו פרוטאביץ', העומד בפני עונש פוטנציאלי של 15 שנות מאסר, וחברתו סופיה ספגה ממאסר למעצר בית . האופוזיציה הגיבה כי זהו מהלך חיובי, אך הדגישה כי הם עדיין "בני ערובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully