וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

73 שנה אחרי עזיבת המשחתת האחרונה: אוניית צי בריטית עגנה בנמל חיפה

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 12:02

כחלק ממסעותיה במזרח הים התיכון, הגיעה הספינה לנמל אותו בנו הבריטים בתקופת המנדט. האונייה עגנה בצמוד לבניין המנהלה המנדטורי, שממנו הוסר הדגל הבריטי ב-30 ביוני 1948, היום בו הגיע בן גוריון למקום כדי לקבל חזקה על הנמל. הבניין צפוי להפוך למרכז תיירות

73 שנה לאחר שהמשחתת הבריטית האחרונה עזבה את נמל חיפה, אוניית צי בריטית נכנסה הבוקר (שלישי) לאותו הנמל, אותו בנו הבריטים בתקופת המנדט במאה שעברה. הספינה הגיעה לנמל כחלק ממסעותיה במזרח הים התיכון, ומטרת העגינה היא בעיקר להעניק ריענון לצוות. בשל הגבלות הקורונה והדרישה לבידוד, המלחים אינם מורשים להכנס לתוך ישראל, ובשל כך הוקם עבורם על המזח מתחם, לשם יוכלו לרדת מהאונייה.

מרתק היה לצפות באונייה נקשרת בנמל, בצמוד לבניין המנהלה המנדטורי, ממנו הוסר הדגל הבריטי ב-30 ביוני 1948. באותו תאריך היסטורי, הגיע למקום דוד בן גוריון כדי לקבל חזקה על הנמל הישראלי הראשון. אותו בניין מנדטורי, שננטש לפני לא מעט שנים, יהפוך בשנה הבאה למרכז תיירות. זאת, לאחר שהחברה הממשלתית לתיירות ומשרד התיירות יסיימו שיפוץ כולל למבנה, שמוגדר כמבנה לשימור.

כניסת הספינה הבריטית MC RICHMOND  לנמל חיפה. דוברות נמל חיפה, אתר רשמי
הספינה הבריטית נכנסת לנמל חיפה, היום/אתר רשמי, דוברות נמל חיפה
בווידאו: כניסת הספינה הבריטית MC RICHMOND לנמל חיפה/צילום: נמל חיפה

לדברי זוהר רום, מנהל התיירות והקרוזים בנמל חיפה, "מרגש לראות אוניית צי בריטית בנמל חיפה בתאריך הסמלי הזה שבו תם פרק המנדט הבריטי. לא רבים מכירים את העובדה שזה היה התאריך שבו הבריטים עזבו סופית, כחודש וחצי לאחר ההכרזה על מדינת ישראל".

רום מציין כי "לקראת יום השנה ה-75 לאותו תאריך, במקום שבו עומד כיום מבנה מנדטורי עזוב, יוכלו אלפי ישראלים ותיירים לבלות מידי יום, במרכז התיירות המיוחד ביותר שיהיה בחיפה ואחד היפים בארץ. המבנה המשופץ יכיל פעילויות יום ולילה יחודיות ויחובר ישירות לעיר התחתית של חיפה. אני מודה שוב למשרד התיירות על החזון המשותף, לחברה הממשלתית לתיירות על הביצוע ולעיריית חיפה על התמיכה והשותפות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
משלוח ביצים נפרק בנמל חיפה, 16 באפריל 2020. צילום רחפן: ארז סימון, גיאודרונס, אתר רשמי
"מרגש לראות אוניית צי בריטית בנמל". נמל חיפה, 2020/אתר רשמי, צילום רחפן: ארז סימון, גיאודרונס

ההיסטוריון יגאל גרייבר, מומחה לתולדות חיפה, טוען כי הבריטים לא עזבו את ישראל לחלוטין עם קום המדינה, ונשארו לתקופה קצרה בחיפה. "למרות טעות נפוצה, הבריטים לא לגמרי פינו את ארץ ישראל ב-15 במאי. בהסכמת המדינה שאך קמה הם נשארו עוד כחודש וחצי במובלעת חיפה, כדי להסיג את כוחותיהם והציוד שלהם לאחור. בלילה שבין ה-30 ביוני ל-1 ביולי הם עזבו סופית".

גרייבר, שנולד באותו יום, אומר בחיוך: "אמא שלי כנראה התאפקה עד שיעזוב אחרון הבריטים", ומוסיף: "בוודאי שיש סמליות בביקור הזה, הבריטים שהיו פה כוח אימפריאליסטי שלושים שנה מגיעים לביקור ידידותי לנמל שהם חפרו ולעיר שהם בנו בכוונה להפוך אותה לעיר התעשייה הגדולה ביותר באימפריה הבריטית עם טרמינל הדלק, חוות המכלים, בתי הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית סביבו. הם במידה רבה עיצבו את עתידה את חיפה ואנחנו עד היום סובלים מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully