וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי מגמה: השר לשירותי דת יכריז - לא אאשר הקמת מועצות דתיות ללא ייצוג נשי

עודכן לאחרונה: 28.6.2021 / 16:55

לאור המשבר הפוליטי, כמעט ולא מכהנות בישראל מועצת דתיות. השר מתן כהנא מעוניין להתחיל בקידום בחירת המועצות החדשות, אך לוואלה! נודע כי הוא הבהיר במסמך פנימי שלא יאפשר מינוי מועצה שאין בה ייצוג הולם לנשים. "רואה חשיבות עליונה בשילוב נשים בתפקידי מפתח"

שבועיים לאחר כניסתו לתפקיד, השר לשירותי דת, מתן כהנא, החל היום (שני) בתהליך בחירת הרכבי המועצות הדתיות ברחבי הארץ, ולוואלה! נודע כי במסגרת סמכותו לא יאפשר השר הקמת מועצה דתית בישראל מבלי שיהיה בהרכבה "ייצוג נשים הולם". לדבריו, ישנה "חשיבות עליונה במינוי נשים ושילובן בתפקידי מפתח מנהליים במועצות הדתיות".

לפי חוק שירותי הדת היהודיים, בראש המועצה הדתית עומדת מועצה שנקראת גם היא "מועצה דתית", ודומה באופייה למועצת עיר. בחירת חברי המועצה הדתית מתחלקת בין מספר גופים כך ש-45% מהחברים בוחר השר לשירותי דת, 45% בוחרת הרשות המקומית ו-10% בוחרת הרבנות המקומית.

לכל הגופים יש זכות להטיל וטו על בחירה של כל אחד מהמועמדים, ואת המועצה הדתית הנבחרת יש למנות עד תום שנה מיום הבחירות לרשויות המקומיות. תיקון לחוק מ-2004 קובע כי במקרה שבו לא נבחרה מועצה בגלל אי הסכמה בין שלושת הגופים, השר לשירותי דת רשאי למנות שני ממונים זמניים עד אשר תיבחר מועצה.

בניין המועצה הדתית. ., אתר רשמי
"חשיבות עליונה במינוי נשים בהרכבי מועצות דתיות". בניין המועצה הדתית/אתר רשמי, .

לאור המשבר הפוליטי שנמשך יותר משנתיים, כמעט ולא מכהנות בישראל מועצת דתיות, ורובן הן ממונים זמניים. כהנא מעוניין להתחיל בקידום בחירת המועצות החדשות אך הבהיר היום במסמך פנימי שהוציא לרשויות המקומיות ולרבנות המקומית ברחבי הארץ כי לא יאפשר מינוי מועצה שאין בה ייצוג הולם לנשים.

הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, שמופיעות גם בהנחיות המשרד לשירותי דת, קובעות כי לפחות 30% מחברי המועצה צריכות להיות נשים. בפועל, עוד לפני פיזור המועצות הקבועות הייצוג של נשים היה נמוך יותר, ובתקופה שבה כיהנו ממונים זמניים, כמעט ולא כיהנו נשים בתפקידי מפתח. כעת, המהלך של השר כהנא נועד להגביר זאת.

דיון הוועדה המסדרת, 4 במאי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השר כהנא/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"אני רואה חשיבות עליונה במינוי נשים בהרכבי מועצות דתיות ושילוב נשים בתפקידי מפתח מנהליים במועצות הדתיות", כתב השר כהנא במכתבו לרשויות המקומיות. "הרשות המקומית מתבקשת לתת ביטוי לייצוג הולם של נשים במסגרת ההרכב המוצע מטעמה בהתאם לקווים המנחים שנקבעו לעיל ובמידת האפשר להציע נשים בעלות כשירות לתפקיד ראש מועצה דתית אשר רואות עצמן כמועמדות פוטנציאליות לתפקיד ראשות המועצה הדתית".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" שפועל לשיפור פני הממסד הדתי מסר: "אנו מברכים על הרוח הרעננה שמביא איתו השר מתן כהנא למשרד לשירותי דת. ייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות הוא צעד הכרחי בכדי לבטא את מגוון האוכלוסיה במקום, ואין ספק כי הממסד הדתי ייתרם מהשמעת קולן. זו הדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully