וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה ימים מתום החקירה: טיוטת כתב אישום נגד ראש עיריית אור עקיבא

עודכן לאחרונה: 28.6.2021 / 9:54

אדרי הושעה מתפקידו כראש עיר לאחר שנחשד בעבירות טוהר מידות ושחיתות, וביקש לשוב לעבודתו לאלתר בטענה שההחלטה היא "עקיפה של הוראות החוק". הפרקליטות מתנגדת וטוענת שהאינטרס הציבורי גובר על האינטרס שלו: "זה המקרה החריג בו אנו ממשיכים את האיסור בעיסוק"

הפרקליטות הציגה היום (ראשון) טיוטת כתב אישום בבית המשפט השלום בראשון לציון נגד יעקב אדרי, ראש עיריית אור עקיבא ושר לשעבר, החשוד בעבירות טוהר המידות ושחיתות ציבורית. זאת, שלושה ימים לאחר שהמשטרה הודיעה כי הסתיימה החקירה בעניינו. נציג הפרקליטות ציין כי "זה המקרה החריג בו אנו ממשיכים את האיסור בעיסוק".

אדרי מנגד מבקש לשוב לעבודתו כראש עיר לאלתר - אך הפרקליטות טוענת כי האינטרס הציבורי גובר על האינטרס שלו, ובשים לב לשיטתיות והדרך המתוחכמת בה נעברו לכאורה העבירות. הפרקליטות עוד ציינה שטיוטת כתב האישום, שהוגשה בפני השופט טל ענר, גובשה על דעת פרקליטות המחוז - אך צריכה לעבור את האישורים המתאימים בהתחשב שמדובר בראש עיר מכהן. עם זאת, הודגש כי "האישומים מגובשים ומספיקים בשלב זה ומצדיקים את איסור העיסוק. בוחנים הוספת אישומים נוספים".

"ההחלטה להשעות ראש עיר מכהן אינה בסמכות הפרקליטות והמשטרה, וספק אם היא בסמכות בית המשפט", טען מנגד סנגורו טל שפירא, "המדינה גמרה אומר להשעות בפועל את אדרי מתפקידו כראש העיר תוך שלמעשה מדובר בעקיפה של הוראות החוק, שכן המחוקק הסמיך ועדה מיוחדת להשעות ראשי עיר בנסיבות אלה".

בווידאו: ביהמ"ש דן בבקשה להרחיק את ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי מתפקידו/צילום: יותם רונן

החקירה נגד אדרי, שהתנהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, החלה ב-2019, תחילה כחקירה סמויה. ביאח"ה אומרים שממצאי החקירה ביססו תשתית ראייתית לכאורי נגד אדרי לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ציבור, אלימות ועבירות מס. בנוסף לכך, התבססה תשתית ראייתית לכאורי נגד חשודים נוספים בפרשה בעבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה וקשירת קשר לביצוע פשע.

לטענת החוקרים, מתוך חומר הראיות הרב שאספו, עולה תמונה לפיה אדרי פעל באופן שיטתי תוך ניצול מעמדו וסמכויותיו, על מנת להשפיע ולהיטיב עם בעלי אינטרסים בתמורה לקבלת כספי שוחד. עוד עלה כי אדרי יצר מנגנון מתוחכם של תשלומי שוחד להעברת המזומנים אליו, בנוסף לקבלת שוחד באמצעות שוברי קנייה, שניתנו לו במשך שנים במסווה של תרומות לנזקקים.

חקירת יאח"ה לוותה על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב, והתנהלה בשיתוף רשות המיסים, יחידת יהלום והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים. בנובמבר אשתקד, עם מעצרו של אדרי ומעורבים אחרים וחיפושים שנערכו בבתיהם ומשרדיהם, הפכה החקירה לגלויה. מעצרו של אדרי הוארך מעת לעת ובסופו של דבר הוא שוחרר בתנאים מגבילים, לרבות איסור עיסוקו בתפקידו כראש העירייה.

יעקב אדרי, ראש עיריית אור עקיבא בדיון בעניין הרחקתו מהעירייה, בימ"ש השלום ראשון לציון. יואב איתיאל
ראש העיר אדרי בבית המשפט בראשון לציון, היום/יואב איתיאל

בראשית יוני, לקראת פקיעת התנאים המגבילים שהוטלו עליו עם שיחרורו ממעצר, המשטרה ביקשה בפעם הרביעית להמשיך ולהרחיק את אדרי מהעירייה ומהוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה "יישובי הברון", בה הוא חבר, בארבעה חודשים נוספים. אלא שהחוקרים טענו בין היתר לחשד מבוסס בראיות בדבר שיבוש הליכי החקירה טרם מעצרו של אדרי, ואף הפנו להחלטת שופטת שדחתה את ערעורו על תנאי מעצרו, שנדון בחודש שעבר. ובינתיים, עד הדיון היום, התברר כי כאמור החקירה הסתיימה.

בתגובה לבית המשפט, סנגוריו של אדרי, עו"ד טל שפירא ועו"ד סתיו שורצברג, הביעו התנגדות לבקשה ודרשו לקיים את הדיון הדחוף בעניין שהתקיים היום. הם ציינו כי תקופת ההרחקה המבוקשת מביאה את סך התקופה ל-11 חודשים - לדבריהם תקדימית באורכה ביחס לנבחרי ציבור אחרים בעת שהתנהלה חקירה בעניינם. הם אומרים כי יש לקחת בחשבון את הפגיעה בתושבי אור עקיבא, כשלטענתם, עולה כי בימים אלה בשל היעדרותו של אדרי מתפקידו, עיריית אור עקיבא "פשוטו כמשמעו אינה מתפקדת, תושבים מדווחים על קיפאון של ממש בשירותים שמעניקה העירייה ובכלל זה לכלוך ברחובות, ירידה באיכות החינוך והיעדר תשומת לב מספקת לבינוי ופרויקטים עתידיים".

יעקב אדרי, ראש עיריית אור עקיבא בדיון בעניין הרחקתו מהעירייה, בימ"ש השלום ראשון לציון. יואב איתיאל
אדרי בדיון בעניין הרחקתו מהעירייה, היום/יואב איתיאל

עורכי הדין אומרים כי תקציב העירייה לשנים 2020 ו-2021 טרם אושר, וכן כי מנכ"ל העירייה צפוי לפרוש לגמלאות בקרוב, וטרם החלו בהליך איתור למחליף עבורו. הם טוענים כי בעקבות סכסוך בין ממלא מקום ראש העירייה לבין הנהלת המתנ"ס בעיר, עובדים לא מקבלים משכורת בעת האחרונה, והמתנ"ס והספרייה העירונית סגורים מזה כחודש. עוד ציינו כי התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד הפנים בדרישה לכונן ועדה קרואה לעיר: "ראש העירייה המורחק ממנה על פי צו המעצר, ובהתאם אינו ממלא את תפקידיו, הינו אחד הגורמים המרכזיים לשיתוק העירייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully