וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה עם ביידן ופרידה מהקהילה היהודית: ריבלין המריא לביקור בארה"ב

עודכן לאחרונה: 27.6.2021 / 1:16

שבועיים לפני תום כהונתו, נשיא המדינה צפוי להעלות בפני נשיא ארה"ב ובכירי הקונגרס את החשש מהתעצמות חמאס וחיזבאללה ומהחזרה להסכם הגרעין עם איראן. בנוסף הוא ייפגש עם שגרירים באו"ם, לשם תתלווה אליו אמו של הדר גולדין במאמץ להגביר את הלחץ הבינלאומי להשבת השבויים

שבועיים לסוף כהונתו, נשיא המדינה היוצא ראובן ריבלין המריא הלילה (ראשון) לביקור בן שלושה ימים בארצות הברית, במהלכו ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, הנהגת הקונגרס ובכירי הקהילה היהודית בניו יורק. ריבלין יהיה האורח הישראלי הרשמי הראשון של ביידן בבית הלבן מאז חילופי הממשל האמריקני בינואר האחרון, וגם מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל מוקדם יותר החודש.

ביקורו של ריבלין הוא ביקור פרידה יותר מביקור עבודה, אך הוא צפוי לעסוק גם בנושאים המדיניים הבוערים על סדר היום כמו המאבק בגרעין האיראני, חיזבאללה וחמאס. לקראת הביקור, הנשיא קיים סדרת פגישות עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, ושוחח עם הרמטכ"ל אביב כוכבי - ששב בעצמו בסוף השבוע מביקור מוושינגטון.

נשיא המדינה ראובן ריבלין בפגישת עבודה מדינית עם סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. מרץ 2016. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הוזמן לוושינגטון עוד לפני הקמת ממשלת בנט-לפיד. ביידן וריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

במוקד הביקור תעמוד פגישת הנשיאים ריבלין וביידן, שתתקיים ביום שני בוושינגטון. ריבלין הוא המנהיג הראשון מהמזרח התיכון שיתארח בחדר הסגלגל מאז בחירת ביידן והסרת מגבלות הקורונה, ובממשל האמריקני מדגישים שמדובר בביטוי לברית העמוקה בין שתי המדינות. הפעם האחרונה שריבלין היה בבית הלבן היתה בדצמבר 2015, אז התארח אצל הנשיא אובמה, בעוד ממשל טראמפ טיפח בעיקר את הקשר מול ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו.

הנשיא ריבלין עושה מאמץ מוגבר לשמור ולטפח את הקשר הדו-מפלגתי של ישראל גם עם בכירי המפלגה הדמוקרטית, ובעיקר עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, עמה הוא צפוי להיפגש אחרי פגישתו עם ביידן, ביחד עם חברי קונגרס משתי המפלגות. במקור, ריבלין הוזמן לוושינגטון עוד לפני הקמת ממשלת בנט-לפיד, במסר שהיה יכול להיתפס כעקיצה לנתניהו. עם חילופי הממשלה בישראל, הביקור שלו מסמל במובן מה את העברת הדגל בין הממשלה הקודמת לממשלה החדשה. שגריר ישראל לארצות הברית ולאו"ם גלעד ארדן ילווה את ריבלין במהלך כל הביקור וישתתף בכל הפגישות.

הנשיא ראובן ריבלין בטקס במלאות 15 שנים למלחמת לבנון השנייה, 24 ביוני 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
האורח הישראלי הרשמי הראשון של ביידן בבית הלבן. ריבלין/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הביקור של הנשיא בוושינגטון הוא חלק מרצף ביקורים של בכירים ישראלים בארצות הברית בשבועות האחרונים, אחרי גנץ וכוכבי שביקרו בפנטגון. מלבד סמליות הביקור, הוא צפוי להעלות בפני ביידן ובכירי הקונגרס את החשש הישראלי מהתעצמות חמאס וחיזבאללה וממאמצי הממשל לחזור להסכם הגרעין עם איראן.

אחרי שובו מוושינגטון, היום השלישי והאחרון בביקור יוקדש לאו"ם - לפגישה עם המזכ"ל אנטוניו גוטרש וכן פגישה עם שגרירים זרים המוצבים באו"ם. לפגישות באו"ם, שיוקדשו ברובן לדיון במאמצי השיקום וההסדרה ברצועת עזה אחרי מבצע "שומר החומות", תצטרף גם לאה גולדין, אמו של החייל הנעדר הדר גולדין, במאמץ להעלות את המודעות ולהגביר את הלחץ הבינלאומי להשבת השבויים והנעדרים שבידי החמאס.

בווידאו: ריבלין, בנט וגנץ נואמים בטקס סיום קורס טיס/מערכת וואלה!

נדבך משמעותי נוסף בביקור הוא הפרידה של ריבלין ממנהיגי ובכירי הקהילות והזרמים היהודיים בארצות הברית - הפגישה שתפתח את הביקור מחר בערב. במהלך כהונתו, וביתר שאת בתקופת נתניהו-טראמפ, ריבלין נחשב לנשיא ששימר את הקשר עם יהודי ארצות הברית והתפוצות בכלל, ברקע המתיחויות סביב ביטול מתווה הכותל והשסעים הפוליטיים הגוברים, בישראל ובארצות הברית כאחד.

ב-2017, הוא הוזמן לנאום בפני כנס הפדרציות היהודיות בלוס אנג'לס, מעמד ששמור בדרך כלל לראש הממשלה. בנאום הוא הגדיר את יהודי התפוצות כ"שבט החמישי", כחלק מתפיסת ארבעת השבטים - חילונים, דתיים-לאומיים, חרדים וערבים - והדגיש את חשיבות יהדות התפוצות עבור החברה הישראלית והביטחון הלאומי של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully