וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בסודאן על גורמים בישראל: חותרים תחת השלטון הקיים

עודכן לאחרונה: 24.6.2021 / 13:40

בכירי מוסד נחתו בחרטום בשבוע שעבר ונפגשו עם אנשי ראש המיליציה הצבאית שמואשם על ידי השלטונות ברצון להשתלט על המדינה ולהחליף את ההנהגה. ראש ממשלת סודאן: גורמים במדינה מנהלים מדיניות חוץ עצמאית מאחורי גבה של הממשלה

בכירים בממשלת סודאן כועסים על המגעים שמתקיימים בין גורמים בממשלת ישראל לבין מפקד המיליציה הגדולה ביותר במדינה. ראש מועצת השלטון הזמנית הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה האזרחית עבדאללה חמדוכ רואים במגעים האלה כחתירה תחת השלטונות הלגיטימיים בסודאן, כך לפי מקורות במדינה.

בשבוע שעבר נחת בחרטום מטוס פרטי בטיסה ישירה מישראל. נתונים של אתרי מעקב אחרי מטוסים הראו כי מדובר במטוס בו עשה שימוש בעבר כמה פעמים ראש המוסד יוסי כהן. מקורות זרים שמעורים בנושא ציינו כי על המטוס היו בכירים במוסד שהגיעו לפגישות עם אנשיו של הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו, הידוע לשמצה בכינוי "חמיתי".

תפקידו הרשמי של "חמיתי" הוא סגן מועצת השלטון הזמנית וסגנו של הגנרל בורהאן, אך למעשה הוא עומד בראש המיליציה הגדולה ביותר בסודאן שנקראת "כוחות ההתערבות המהירה". המיליציה של "חמיתי" נחשבת לאחראית לפשעי מלחמה חמורים בחבל דארפור וכן למעשי טבח במהלך ההפיכה בסודאן ב-2019. "חמיתי" שולט על משאבים רבים בסודאן ונחשב לאחד האנשים העשירים במדינה.

עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש מועצת הריבונות של סודאן, בפגישה עם גורמים בחריינים בחרטום, 15 בספטמבר 2020. MAZEN MAHDI, AFP, GettyImages
חתירה תחת השלטונות הלגיטימיים. אל-בורהאן/GettyImages, MAZEN MAHDI, AFP
בווידאו: נתניהו מברך על הסכם הנורמליזציה עם סודאן/צילום: לע"מ

המיליציה של "חמיתי פועלת באופן עצמאי ואינה כפופה לצבא סודאן או לממשלה. מאז תחילת תהליך הנורמליזציה בין סודאן לבין ישראל ניסה "חמיתי" ליצור ערוצי קשר עצמאיים מול ישראל, כדי לקדם את סדר היום העצמאי שלו בסודאן. הוא עשה זאת תוך שהוא עוקף את הגנרל בורהאן ואת ראש הממשלה חמדוכ.

לפי פרסומים בתקשורת הערבית הוא נפגש כבר באוגוסט 2020 עם בכירים במוסד. מקורות בסודאן מציינים כי מאז נמשך הקשר בין "חמיתי" לבין המוסד, למורת רוחו של הגנרל בורהאן, שהתלונן על כך כמה פעמים במהלך כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה.

מקורות שמעורים בנושא ציינו כי הפלג הצבאי והפלג האזרחי בממשלת סודאן לא ידעו על הביקור של אנשי המוסד בשבוע שעבר ועל פגישותיהם עם "חמיתי" ואנשיו וגילו על כך רק בדיעבד. הביקור עורר תרעומת רבה בממשלת סודאן ותחושה שהמגעים בין ישראל לבין "חמיתי" נראים כנסיון לחתור תחת הממשלה ולצדד במפקד המיליציה.

התחושה הזו נובעת מכך שבשבועות האחרונים מתרחש עימות פוליטי פנימי בין "חמיתי" לבין צבא סודאן והממשלה האזרחית. "חמיתי" מסרב כבר תקופה ארוכה ליישם את הסכמי השלום הפנימיים במדינה שקבעו כי עליו לפרק את המיליציה שלו ולשלב את אנשיה ואת הנשק שבידיה עם צבא סודאן.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, באירוע לציון תחילת המהפכה, 25 בדצמבר 2019. רויטרס
גורמים בסודאן שמנהלים מדיניות חוץ עצמאית. חמדוכ/רויטרס

ביום שלישי התייחס ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ לעימות הפנימי. ברמיזה למגעיו של "חמיתי" עם ישראל הוא אמר כי יש גורמים בסודאן שמנהלים מדיניות חוץ עצמאית מאחורי גבה של הממשלה. הוא גם הזהיר מפני מלחמת אזרחים חדשה אם המתיחות בין הצבא לכוחותיו של "חמיתי" תגיע לידי פיצוץ.

בכירים בממשלת סודאן פנו לפני כמה שבועות לממלא מקום שגריר ארה"ב בחרטום והביעו מורת רוח מכך שישראל מקיימת מגעים עם הממשלה האזרחית ולא רק עם הצבא. הסודאנים ביקשו שממשל ביידן יעביר מסר בנושא לישראל. בכירים ישראלים אמרו כי בעקבות התלונה הסודאנית ביקש ממשל ביידן מישראל להתחיל במגעים עם הפלג האזרחי של הממשלה בסודאן כחלק מתהליך הנורמליזציה בין המדינות, ולא להסתפק בקשרים רק עם הפלג הצבאי של הממשלה.

מאז הפסגה בין ראש הממשלה לשעבר נתניהו לראש מועצת הריבונות של סודאן הגנרל בורהאן לפני שנה וחצי היו כמעט כל המגעים של ישראל מול הפלג הצבאי בממשלה הסודאנית. כאשר בורהאן החל לדחוף את תהליך הנורמליזציה עם ישראל היו לחלק גדול מחברי הפלג האזרחי בממשלה הסתייגויות רבות לגבי המהלך. כך למשל שרת החוץ של סודאן מסתייגת מהנורמליזציה עם ישראל גם כיום. מנגד, ראש הממשלה חמדוכ ושר המשפטים נסר א-דין עבד אל-בארי תומכים בנורמליזציה.

הממשל האמריקני סבור כי הגברת הקשרים בין ישראל לבין הממשלה האזרחית בסודאן תחזק את תהליך הנורמליזציה בין המדינות. "האמריקנים לא דרשו מאיתנו להפסיק לעבוד עם הפלג הצבאי של הממשלה אבל ביקשו שנתחיל לעבוד גם עם הפלג האזרחי", אמר בכיר ישראלי. במשרד החוץ האמריקני סירבו להגיב לדברים.

עד כה ישראל וסודאן לא חתמו על הסכם רשמי לכינון יחסים דיפלומטיים. ישראל גיבשה טיוטת הסכם והעבירה אותו לסודאן כבר לפני כמה חודשים אך הסודאנים לא הגיבו. הסודאנים מעוניינים שממשל ביידן יאמץ את תהליך הנורמליזציה בין המדינות וייתן את חסותו לחתימה על ההסכם בין המדינות.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully