וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהלך לפיצול הליכוד: הממשלה מקדמת חוק שיאפשר פיצול סיעה ע"י 4 חברים בלבד

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 23:17

עד כה ניתן היה לפצל סיעה רק ע"י שליש מחבריה. לפי תזכיר החוק החדש הורד הסף, מתוך כוונה להקל על יישומו במפלגות גדולות. עוד תקודם הרחבה של החוק הנורבגי בכך שתאושר התפטרות של עד חמישה שרים או סגני שרים לטובת כניסת הח"כים הבאים ברשימה

משרד המשפטים הפיץ הערב (רביעי) תזכיר חוק ממשלתי לפיו יהיה אפשר לפצל מפלגה עם ארבעה חברי כנסת בלבד, גם אם הם לא מהווים שליש סיעה כפי שנדרש בחוק עד כה. תזכיר חוק זה הוא למעשה טיוטה ראשונית של הצעת חוק שמקדם משרד המשפטים ועתידה להיות מונחת על שולחן הכנסת.

תיקון חוק זה הוסכם בהסכמים הקואליציוניים, והוא יקודם על ידי הממשלה כדי לנסות ולהסיר את החסם המונע פיצול מפלגות גדולות דוגמת הליכוד. בנוסף, הופץ גם תזכיר חוק הנורבגי המורחב, לפיו יהיה אפשר להגדיל את מכסת השרים או סגני השרים המתפטרים מהכנסת לטובת פינוי מקום לח"כים הבאים בתור ברשימת המפלגה לכנסת.

לפי ההצעה, אם המפלגה מונה בין 4 ל-6 ח"כים, יהיו רשאים להתפטר שלושה שרים או סגני שרים. אם המפלגה מונה בין 7 ל-9 ח"כים, יתפטרו עד ארבעה חברי כנסת, ואם הסיעה מונה עשרה חברי כנסת או יותר, יהיו רשאים להתפטר חמישה חברי כנסת. מדובר בהרחבה של חוק שרוב שרי הממשלה הנוכחית מתחו עליו ביקורת חריפה עוד כשהיה במתכונת המצומצמת שלו בתקופת ממשלת החילופים בראשות בנימיו נתניהו ובני גנץ.

הצהרה | יו"ר תקווה חדשה גדעון סער בכנסת 31 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
תקודם אפשרות לפצל מפלגה עם ארבעה חברי כנסת בלבד. שר המשפטים סער/פלאש 90, יונתן זינדל

תזכיר חוק נוסף שהופץ הערב על ידי משרד המשפטים קובע כי יידחה המועד האחרון בו יכולה ממשלה חדשה לאשר תקציב מבלי שתפוזר הכנסת. לפי תזכיר החוק, המועד האחרון לאישור תקציב דו שנתי בכנסת הוא ב-8 בנובמבר 2021. נכון לעכשיו, צריכה הממשלה לאשר את חוק התקציב בכנסת בשלוש קריאות בתוך 100 ימים מיום השבעתה, או בתוך שלושה חודשים מתחילת השנה בה אין תקציב - לפי המאוחר ביניהם. לפי החוק החדש, תוארך תקופה זו ל-135 ימים לא כולל חגים. בהתאם לכך יוארך גם המועד האחרון להנחת התקציב על שולחן הכנסת ל-85 יום מכינון הממשלה.

מוקדם יותר נאם שר המשפטים גדעון סער בכנס מפלגתו "תקווה חדשה" והתייחס לחוק האזרחות, הידוע בכינוי חוק איחוד משפחות. "הממשלה בראשות נתניהו קיבלה החלטה להאריך בשנה נוספת את ההסדר, ושלחה את הבקשה לכנסת לאישור", אמר סער והוסיף "רצה הגורל והשלטון התחלף, דבר טבעי במשטר דמוקרטי. תוך ימים ספורים שינתה האופוזיציה את עמדת הליכוד והתנגדה לחוק שכמה ימים קודם הביאה לאישור הכנסת". סער תקף את חברי הליכוד ואמר כי הם "באופן מובהק מעדיפים את האינטרס הפוליטי על טובת המדינה. כך גם הגענו למצב בכנסת הקודמת שעל מנת למנוע קידום הסכם שחתמו עליו - מנעו את העברת התקציב המדינה כדי לגרור את המדינה לבחירות".

כנס פעילים של תקווה חדשה 23 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"את החבורה בראשות נתניהו יש להרחיק מהשלטון לזמן רב". כנס פעילים של תקווה חדשה, הערב/ראובן קסטרו

סער כינה את התנהגות הליכוד "התנהגות מופקרת". עוד הוסיף כי "מתברר שבאופוזיציה לא לומדים את הלקח ולא עושים חשבון נפש. מקצינים את הפניית העורף למדינה באופן גלוי כדי להשיג אינטרסים פוליטיים, כי אולי זה יפגע בקואליציה. מה אתם חושבים? שהעם לא מבין את הדבר הזה?", שאל. "הדרך הזאת תרחיק אתכם מהשלטון ואת עם ישראל מכם. תתעשתו למען השם, תשרתו את העם באופוזיציה, תשרתו את המדינה - תהיו אופוזיציה, זה תפקידכם", קרא סער לחברי האופוזיציה.

לקראת סוף דבריו, התייחס סער למתקפות שספג בזמן ביצוע המו"מ על הקמת הממשלה. "ההשתלחויות לא נפסקו לשנייה, זה מנוע טורבו של הסתה ורעל - 24 שעות ביממה: בתקשורת, ברשתות החברתיות, בכל מקום. מול זה אנחנו עומדים איתנים משום שאנחנו יודעים שאת החבורה בראשות נתניהו צריך להרחיק מהשלטון לזמן רב עד שתתעשת ותבין שתפקיד אזרחי הציבור לשרת את אזרחי ישראל ולא את טובתו האישית של מאן דהוא", סיכם סער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully