וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגמלאים, הנשים בהיריון ועובדי ענף התיירות: האנשים שהופקרו במתווה החל"ת

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 18:26

החלטת האוצר להפסיק את תשלומי החל"ת לגילאי 45 ומטה הותירה אוכלוסיות רבות שאינן יכולות לשוב למעגל העבודה ללא מענה. מדריכי התיירים שנשארו ללא עבודה, ההורים לילדים שאינם מועסקים, והפנסיונרים שאינם מצליחים להתקבל לאף משרה. "המתווה פוגע במאות שרוצים לעבוד"

החלטת האוצר על הפסקת דמי האבטלה על חל"ת למובטלי הקורונה מתחת לגיל 45 הותירה את עתידן הכלכלי של אוכלוסיות רבות בערפל. ארגוני המעסיקים מיהרו לברך על ההחלטה שנועדה להחזיר צעירים רבים למעגל העבודה ולשבח את שר האוצר החדש אביגדור ליברמן. למרות זאת, הורים לילדים, נשים בהיריון, עובדי ענף התיירות ואפילו בני 67 ומעלה שהפכו למובטלים בחסות המגיפה - יישארו בחוץ ונותרו ללא פתרון.

לא מעט נכתב על הצעירים שמבלים בים ומנצלים את תקופת החל"ת בעוד המסעדנים לא מצליחים לגייס עובדים, תופעה שהופיעה בעקבות מודל החל"ת שהונהג על ידי שר האוצר הקודם, ישראל כץ. כוונת המתווה החדש של ליברמן היא לתקן את המתווה הקודם, שהתאים יותר לתקופת הסגרים. באוצר אף הסבירו את ההחלטה בכך שהמשק פתוח כבר ארבעה חודשים ומספר המשרות הפנויות נמצא בשיא של כל הזמנים - 130 אלף, בעוד מספר המובטלים עמד בחודש האחרון על יותר מ-400 אלף.

סניף שירות התעסוקה בירושלים, 30 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
המתווה לא מספק מענה לאוכלוסיות רבות. שירות התעסוקה/פלאש 90, יונתן זינדל

ה' מאזור המרכז, בת 44, אם לשלושה ילדים, הועסקה לפני הקורונה כרכזת חוגים במתנ"ס המקומי. עם פרוץ המשבר היא הוצאה לחל"ת, ומאז לא ברור לה האם תחזור לעבודתה. ה' החליטה לחשב מסלול מחדש, על אף שמאוד אהבה את עבודתה עם ילדים וסיימה קורס מנהלי חשבונות בהצטיינות יתרה, אך לא מצליחה למצוא עבודה בתחום. לדעתה, הסיבה לכך היא היעדר ניסיון מקצועי בתחום.

כמו רבים אחרים, היא לא יודעת מה תעשה בעוד שבוע כשתקופת החל"ת תסתיים. "אני מנסה ליצור קשר עם מקום העבודה הקודם שלי, כי בינתיים החזירו את החוגים במתכונת מצומצמת, אבל אני זוכה להתעלמות מוחלטת מהמנהלת שלי", סיפרה. "אני מנסה למצוא עבודה, אני פשוט עובדת בזה. שולחת קורות חיים ולא חוזרים אלי. יש מקום אחד שחזר אלי לאחרונה ואני בוחנת את ההצעה, התפקיד הזה לא מעניין אותי, אבל אני בלחץ שתקופת החל"ת עומדת להגמר. זאת תהיה החלטה כלכלית נטו, כי אין לי ברירה, אני כבר לא בקטע של מימוש".

מפאת גילה, ה' לא זכאית להארכת תקופת החל"ת, וכאם לילדים קטנים הקושי הולך וגדל. "אני לא יודעת מה יהיה באוגוסט", אמרה. "יש לי ילדים קטנים, והקייטנות מאוד יקרות, אני לא רשמתי אותם. גם אם יקבלו אותי עכשיו לעבודה - אני ממש בבעיה באוגוסט ואני לא מצליחה להבין איך חתכו את זה ב45 ומעלה. אני בת 44 וחצי, מה השוני. זאת תקופה מאוד לא פשוטה. המצב הכלכלי משפיע גם על היחסים עם בעלי, האווירה אצלנו מאוד מתוחה".

איתמר בן דוד, בן 36, מורה דרך עצמאי, עובד בעיקר עם תיירים מחו"ל. בתקופת הקורונה היה זכאי לדמי אבטלה ולמענקי סיוע מהמדינה. ענף התיירות הנכנסת עדיין לא חזר לפעילות, ובשל התפשטות הווריאנט ההודי ככל הנראה לא יחזור בקרוב.

"אני מתחת לגיל 45, אבל תיירות זה מה שאני עושה כבר 15 שנה. אם רוצים שנעשה הסבה ונתחיל לעבוד במשכורות מגוחכות, רק כדי להגיד שהורידו את אחוזי האבטלה, אנחנו לא נוכל להתקיים. זה ממש לזרוק אותנו לרחוב. המצב לא הגיוני", מספר בן דוד.

עוד בוואלה!

סופית: החל"ת יסתיים בעוד שבוע

לכתבה המלאה
איתמר בן דוד, מורה דרך. באדיבות המצולמים
"לזרוק אותנו לרחוב". בן דוד/באדיבות המצולמים

המתווה שהוצג אמש על ידי האוצר לא מתייחס באופן ישיר לענף התיירות. צוין בו כי הפתרון עבור הענף הוא "חל"ת גמיש" - אפשרות העסקת עובד במשרה חלקית והשלמה לשכר מלא על ידי המענקים מהמדינה. אלא שעבור מורי הדרך, כמו בן דוד, הפתרון הזה לא רלוונטי, היות והוא עצמאי.

באוצר הדגישו אמש כי יש יותר מ-130 אלף משרות פנויות במשק. בן דוד השיב על כך בביטול. "אלו משרות שאינן קשורות לתחום שלנו", טען. "אם אנחנו נעשה הסבה מקצועית - מי יקבל את התיירים כשהם יגיעו? ההכשרה של מורי דרך אורכת שנתיים פלוס, מדובר באנשים משכילים ודוברי שפות, שיודעים לעשות הסברה לישראל. מדריכים שחלקם יודעים לעשות זאת גם וירטואלית, לי ולהרבה חברים שלי יש הזמנות לחצי שנה הקרובה מחו"ל".

שר האוצר, אביגדור ליברמן  במפגש ראשון עם הנהלת המשרד, 14 ביוני 2021. דוברות משרד האוצר, אתר רשמי
מנסה לתקן את המתווה של כץ. ליברמן/אתר רשמי, דוברות משרד האוצר

נוסף על כך, מתווה האוצר לא נותן מענה לבני 67 ומעלה, שבתקופת הקורונה היו זכאים למענק הסתגלות בסך 4,000 שקלים בחודש במקום דמי אבטלה. המענק מותאם לאנשים שלא צברו מספיק פנסיה ועדיין עובדים. רחל בן מנשה, בת 69 מבני ברק מספרת כי לא מצליחה למצוא עבודה, בין היתר בשל מגבלת השעות שהיא יכולה לעבוד בהן - ארבע שעות ביום במשך ארבעה ימים בשבוע. לדבריה, המגבלה נובעת מדרישת הביטוח הלאומי, כדי שמענק השלמת ההכנסה אותו היא מקבלת לא ייפגע.

"במהלך הקורונה פוטרתי", הסבירה בן מנשה שתהיה בת 70 בחודש הבא. "אני רוצה לחזור לעבודה ואני לא מוצאת, אף אחד לא רוצה לקבל אותי לכמה שעות ביום, אני פשוט תקועה. אני משלמת שכר דירה, והחיים לא ממש נוצצים, קשה מאוד להתקיים ככה. אני לא יודעת איך אסתדר. שיפסיקו עם החוקים המעוותים האלה, אם אני ארוויח 4,000 שקלים בחודש אני אהיה עשירה? אני רק אחיה קצת יותר טוב. מה הבעיה עם זה? צריך להגיד להם: אל תשליכנו לעת זקנה".

המוסד לביטוח לאומי אשדוד. ראובן קסטרו
"קשה להתקיים". המוסד לביטוח לאומי/ראובן קסטרו

מ"המטה לקידום תעסוקתי", המאגד 34 ארגונים חברתיים, נמסר כי "הממשלה יכולה לתקן את עיוות החל"ת ולסייע למובטלים שזקוקים לכך, כפי שהצענו במתווה המפורט שחיברנו והגשנו למשרדי הממשלה הרלוונטיים. החוק של שר האוצר פוגע במאות אלפים שרוצים לעבוד אך לא מוצאים עבודה".

לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, המובילה את המטה: "יש עדיין פער גדול בין מספר המשרות הפנויות במשק לבין מספר מחפשי העבודה, והמשרות שכן קיימות דורשות כישורים שחסרים לרוב המובטלים. הממשלה לא נתנה להם הכשרות מקצועיות לאורך תקופת הקורונה ולא מציעה להם כיום הכשרות או סיוע אחר כדי שיחזרו למעגל העבודה. במיוחד מטריד מצבם של מובטלים עם מוגבלות ונשים חד-הוריות מתחת לגיל 45, שייוותרו ללא דמי אבטלה, וכן מפוטרים בני 67 ומעלה, שמפסיקים להם את מענק ההסתגלות, אף שברור כי להם הכי קשה להשתלב בחזרה בשוק העבודה".

"ההחלטה דנה אמהות ומשפחות לחרפת רעב"

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, תומך בהחלטה של ליברמן. "החלטת שר האוצר נכונה וטובה למשק ותחזיר עשרות אלפי עובדים בחל"ת למעגל העבודה שזקוק לכוח תעסוקה",אמר. עם זאת, הוא הדגיש שאסור להפקיר עובדים מענפים שנפגעו ממשבר הקורונה. "חובה באותה החלטה לספק רשת ביטחון לעובדים ועצמאים שאין להם עדיין לאן לחזור. ענף התיירות, סוכני הנסיעות, מורי הדרך, חברות הסעה לתיירים ומורים ומדריכים בגנים והצהרונים שלא חזרו לעבודה. על הדרג המקצועי באוצר לתת פתרון נקודתי בפני השר למגזרים האלה, כולל המשך מענקים לעסקים שלא חזרו לפעילות. אין לי ספק ששר האוצר יתמוך במתווה שיגובש. זה חייב להתבצע בימים הקרובים כדי שתהיה להם ודאות ביכולת לקיים את משפחותיהם בתקופה הקרובה".

צמרת אביבי, מנכ"לית ארגון מורי התל"ן, חוגים והעשרות, תקפה בחריפות את ההחלטה "הבזויה" של שר האוצר: "החלטתו דנה את הנשים בענף שלי, אלו שמתחת לגיל 45, בעלות משפחות ואמהות יחידניות לחרפת רעב וגובלת בחוסר אחריות לאומית. יש לא מעט נקודות בעייתיות שיש לתת להן מענה מקצועי. מדוע אנשים מעל גיל 67 לא יקבלו מענה? הרי ידוע שדינם יהיה עוני כי תהיה להם בעיה במציאת עבודה. מדוע לכל מי שמתחת לגיל 45 אין אפשרות לקבל דמי אבטלה, למרות היותם הורים? וכן הנשים בהריון שיקבלו מענק לידה לפי גובה דמי האבטלה שהן קיבלו. כך קורה שאותן נשים מקבלות קיצוץ על גבי קיצוץ. ממה הן צריכות לחיות?".

להחלטה מתנגדת גם עו"ד תמר בן דרור מעמותת איתך מעכי, משפטניות למען צדק חברתי: "תזכיר החוק שפורסם מטעם משרד האוצר פוגע באופן קשה בנשים בהריון, אשר צפויות ללדת לאחר 30.6.21, מכיוון שהן יוכלו לקבל דמי לידה מוקטנים, בגובה דמי אבטלה בלבד, זאת בהנחה שנאלצו לשהות בחל"ת במשך כל תקופת ההריון. מן הראוי היה להעניק לנשים בהריון דמי לידה מלאים בהתאם לשכרן בטרם הוצאתן לחל"ת. במציאות שנוצרה, לאחר משבר הקורונה, לנשים בהריון יש קושי במציאת עבודה בשל ההפליה המובנית בשוק התעסוקה. על המדינה לקחת אחריות על מצבן. בנוסף, התזכיר שהציע משרד האוצר צפוי לפגוע בנשים בהריון, אשר בהתאם לקריטריונים החדשים שפורסמו, לא יהיו זכאיות גם לדמי אבטלה בתקופת ההריון. במציאות הקשה והמפלה בה מעסיקים אינם נוטים להעסיק נשים בהריון, הסיכוי שלהן למצוא עבודה בתקופה זו קטן עד בלתי אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully