וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לדמוקרטים: הרפובליקנים חסמו חוק להרחבת זכות ההצבעה

23.6.2021 / 11:47

הסנאט היה חלוק בהצבעה על הרפורמה שקודמה אחרי גל חקיקה במדינות רפובליקניות שלטענת הדמוקרטים נועד להקשות על מיעוטים להצביע. "המאבק רחוק מלהסתיים", הבטיח ביידן. מרקו רוביו אמר כי "הדמוקרטים רוצים שהפקידים ינהלו את הבחירות" - אך רוב הציבור מתנגד להגבלות

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב בתדרוך אודות מצב הקורונה, הבית הלבן, 18 ביוני 2021. רויטרס
ספג ביקורת על גישתו לחוק. ביידן/רויטרס

הרפובליקנים בסנאט של ארצות הברית חסמו הלילה (רביעי) את רפורמת הבחירות שקידמו הדמוקרטים אל מול גל של חוקים במדינות רפובליקניות המגבילים את ההצבעה. 50 רפובליקנים הצביעו נגד ו-50 דמוקרטים הצביעו בעד קידום החוק שהיה זקוק ל-60 קולות. סיכול היוזמה חידשה את הקריאות של חלק מהדמוקרטים לשקול לבטל את הפיליבסטר.

הרפובליקנים טוענים כי החוק פוגע בזכויותיהן של המדינות לקבוע את מדיניות ההצבעה שלהן, אך הדמוקרטים הבטיחו להמשיך במאבק. מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, הבטיח: "זאת הייתה רק יריית הפתיחה, לא קו הסיום, במאבק למען זכות ההצבעה".

הנשיא ג'ו ביידן, שספג ביקורת מהאגף הליברלי במפלגה על כך שלא נקט קו אגרסיבי יותר לטובת קידום החוק, חיזק את דבריו של שומר.

"שיהיה ברור - המאבק רחוק מלהסתיים", מסר הנשיא הדמוקרטי בהצהרה. "אני מעורב בפעילות הזאת לאורך כל הקריירה שלי, ואנחנו הולכים להגביר את המאמצים שלנו כדי לנצח שוב - למען האזרחים, למען הדמוקרטיה שלנו".

מסע תמיכה בחופש למען זכויות הצבעה בקולומביה, ארה"ב, 22 ביוני 2021. רויטרס
תומכי החוק מגיעים לוושינגטון, אתמול/רויטרס

הרפובליקנים מנסים להצדיק את ההגבלות החדשות כדרך לחזק את טוהר הבחירות, בהמשך לטענות הכזב של הנשיא הקודם דונלד טראמפ על "גניבת" הבחירות בנובמבר באמצעות זיופי קולות. בתי משפט שונים, ועדות בחירות וגורמים בממשל הקודם עצמו דחו את הטענות הללו.

השליטה של הדמוקרטים בקונגרס נשענת על הרוב הצר ביותר, והם חוששים מאיבודו בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר הבא. הם אומרים כי החוקים של הרפובליקנים, כמו זה שבג'ורג'יה האוסר לספק מזון או מים למצביעים העומדים בתור או כמו זה בפלורידה המחזק את סמכותם של נציגי המפלגות בוועדות הבחירות, נועדו לדיכוי הצבעה של מיעוטים וצעירים, הנוטים יותר לדמוקרטים.

הדמוקרטים רוצים להרחיב את ההצבעה המוקדמת בבחירות לנשיאות ולקונגרס, להקל על הצבעה דרך הדואר והכנסת שקיפות רבה יותר לניהול תרומות לקמפיינים פוליטיים. הרפורמה כוללת גם את הסרתם של שיקולים פוליטיים משרטוט מחוזות הבחירה לקונגרס, הקורה פעם בעשור.

הרפובליקנים טוענים כי החוקה האמריקנית מעניקה למדינות את הסמכות לקבוע את דרכי ההצבעה שלהן. אך החוקה גם מעניקה לוושינגטון זכות לשנות את החוקים האלו, והדמוקרטים טוענים כי מדובר רק בהצבת תקנות מינימום למדינות השונות.

מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט במסע"ת בגבעת הקפיטול, וושינגטון, 22 ביוני 2021. רויטרס
בולם כל יוזמה דמוקרטית בסנאט. מנהיג המיעוט הרפובליקני, מקונל, אתמול/רויטרס

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר לפני ההצבעה כי הרפורמה "תאפשר לדמוקרטים לשרטט בעט אדום את חוקי הבחירות בכל אחת מ-50 המדינות".

"הדמוקרטים רוצים שפקידים לא נבחרים בוושינגטון יארגנו את הבחירות שלנו בפלורידה", מסר הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו. "לא רק שזה לא חוקתי, זה פזיז. חוקי הבחירות בפלורידה מאזנים באופן הוגן בין נגישות לאבטחה".

סקר של רויטרס הראה כי באופן כללי, האמריקנים תומכים בהרחבת הגישה להצבעה ורבים מתנגדים להגבלות שמקדמות מדינות הנשלטות בידי הרפובליקנים. לפי סקר שנערך בשבוע שעבר, 59% מהמבוגרים מתנגדים לצמצום שעות ההצבעה המוקדמת, בעוד ש-25% תומכים בכך.

הדמוקרטים שוקלים את השלב הבא

לפני ההצבעה, הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין, המשתייך לאגף השמרני במפלגה, ניסה להגיע להבנות עם הרפובליקנים ואפילו הציע גרסה מרוככת יותר. עם זאת, הוא לא הצליח לשכנע ולו רפובליקני אחד לקיים דיון על היוזמה.

לקראת הכישלון שהיה צפוי מראש, חלק מהדמוקרטים כבר דנו באסטרטגיה חלופית לבלימת המאמצים הרפובליקניים לצמצם את הגישה הנרחבת להצבעה שהייתה בבחירות הקודמות, בשל מגיפת הקורונה.
מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר, אמר לכתבים כי התוצאה הצפויה בסנאט תהיה "עדות דרמטית לצורך לשינוי הפיליבסטר".

הסנאטורית הדמוקרטית דבי סטבנאו רמזה על היתכנות למהלך משפטי נגד החקיקה הרפובליקנית. "יש לנו תובע כללי ויחידה לזכויות אזרח (במשרד המשפטים) והתחייבות של נשיא ארצות הברית. אנחנו נמשיך בכל דרך אפשרית".

ואולם, המסלול המשפטי לא בהכרח יספק ניצחון קל לדמוקרטים. בשנים האחרונות, בית המשפט העליון השמרני הקשה על ביטול הגבלות על ההצבעה ועל שרטוט מחוזות הבחירה.

ב-2013, הוא ביטל סעיף מרכזי בחוק זכויות ההצבעה שהגן על מצביעים מקרב המיעוטים. ב-2019, הוא דחה ניסיון לבלום את הליך הג'רימנדרינג, כינוי ההליך שבו פוליטיקאים משרטטים את מחוזות הבחירה לפי שיקולים מפלגתיים.

בימים הקרובים עשוי בית המשפט להחליש עוד יותר את חוק זכויות ההצבעה בפסיקה הנוגעת להגבלות על בוחרים באריזונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully