וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פלויד הצ'כי": עצור צועני מת אחרי ששוטר ישב על צווארו

לטענת המשטרה, העצור התנהג בצורה אגרסיבית ולכן היו צריכים להפעיל עליו כוח. עוד אמרו כי הוא מת באמבולנס ולפי חקירה ראשונית סיבת המוות היא מנת יתר. עם זאת, ארגונים של המיעוט הצועני טוענים כי התקרית מראה את היחס לקהילה שלהם מצד הרשויות: "גזענות שיטתית"

עצור צועני מת בצ'כיה אחרי ששוטר ישב על צווארו, 22 ביוני, 2021. צילום מסך, צילום מסך
התקרית מראה את היחס לקהילת הצוענים/צילום מסך, צילום מסך

חשוד ממוצא צועני שנעצר בידי שוטרים בצ'כיה מת אחרי שאחד מהם הצמיד את ברכו לצווארו, בתקרית שהזכירה את הרצח של ג'ורג' פלויד בארצות הברית. הממשלה הגנה על התנהלות המשטרה, שמצדה דחתה את ההשוואה ואמרה כי לא מדובר ב"פלויד הצ'כי".

התקרית אירעה ביום שבת האחרון, בעיירה טפליצה שבצפון-מערב המדינה. בתיעוד, שצולם מחלון בית סמוך, נראה אדם מרותק על ידי שוטרים במשך כמה דקות, ולאחר מכן הוא שרוע על המדרכה ללא ניע. המשטרה אמרה כי היא נאלצה להפעיל כוח משום שהוא התנהג בצורה אגרסיבית אחרי שלקח מנת יתר.

לטענתה, הוא מת באמבולנס וכי סיבת המוות לפי החקירה הראשונית היא מנת יתר, ככל הנראה מאמפטמין. המשטרה פרסמה תיעוד נוסף, שצולם זמן קצר לפני הגעת השוטרים לזירה, ושבו נראה הגבר ללא חולצה, כשהוא שרוע על המדרכה וצועק. לאחר מכן הוא נעמד, מתקרב לאדם אחר בפתאומיות ולאחר מכן תוקף מכונית סמוכה.

המשטרה טוענת כי מותו לא היה קשור לנסיבות מעצרו, ושר הפנים של צ'כיה, יאן האמשיק, אמר כי למשטרה יש את תמיכתו המלאה וכי יש בידיה סמכות להגיב לכל מי שנתון להשפעת סמים. עם זאת, ארגונים של המיעוט הצועני אומרים כי התקרית מראה את היחס לקהילה שלהם מצד הרשויות בצ'כיה. מיכאל מיקו, מארגון "רומנונט", אמר כי זה היה "שיא הברוטליות".

"אם הוא כבר היה עצור כשידיו אזוקות מאחורי גבו, מדוע עם שמו עליו ברך במשך שלוש דקות נוספות? זה משהו שאני לא מבין", אמר ל-BBC. הוא טען כי אם סיבת המוות שניתנה בדוח הראשוני אכן נכונה, אז היה צריך לראות את אותו אדם מועבר לאמבולנס. הוא אמר כי התקרית הזו מזכירה את מותו של סוחר סמים צעיר ב-2016, אחרי ששוטרים ישבו על צווארו.

"אני חושב שאנחנו מדוכאים מכך שזה יכול לקרות במדינה דמוקרטית. מדובר במערכת המשפט ובגזענות השיטתית המראות לנו איך זה להיות צועני בצ'כיה", אמר מיקו.

ג'ורג' פלויד במהלך המעצר, 25 במאי 2020. -, אתר רשמי
בממשלה מגבים את פעילותה של המשטרה. חניקתו של ג'ורג' פלויד בארה"ב, 2020/אתר רשמי, -

עשרה עד 12 מיליון צוענים חיים באירופה - המיעוט האתני הגדול ביותר ביבשת. כ-2 מיליון חיים ברומניה, 700 אלף בבולגריה, 500 אלף בהונגריה, 450 אלף בסלובקיה ו-300 אלף בצ'כיה. 41% חוו אפליה בחמש השנים האחרונות. 62% מבני הנוער הצוענים אינם משכילים, בעלי הכשרה או תעסוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully