וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת שבדיה נפלה בהצבעת אי-אמון בשל משבר בתחום הדיור

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 19:39

ראש הממשלה לופבן, המכהן מאז 2014, ניסה לבטל את ההגבלות על שכר הדירה על מנת לעורר את השוק הקפוא, אך מפלגת השמאל שתמכה מבחוץ בממשלת המיעוט שלו הובילה את האי-אמון המוצלח הראשון בהיסטוריה השבדית. לופבן יכריע בין בחירות מוקדמות להעברת המנדט ליו"ר הפרלמנט

ראש ממשלת שבדיה, סטפן לוון במהלך מסע"ת בשטוקהולם 21 ביוני 2021. רויטרס
השיחות של הרגע האחרון לא צלחו. לופבן, היום/רויטרס

ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן הפסיד היום (שני) בהצבעת אי-אמון בפרלמנט שנערכה בשל משבר דיור וזינוק במחירי הנדל"ן. זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה הסקנדינבית שבה ראש ממשלה מפסיד בהצבעת אי-אמון.

ההצבעה הייתה יוזמה של מפלגת השמאל הקטנה, שתמכה בממשלה הסוציאל-דמוקרטית מבחוץ. 181 מחוקקים תמכו בעד הפלת הממשלה, 109 התנגדו ו-51 נמנעו. מפלגת השמאל אמרה כי היא איבדה אמון בראש הממשלה, מכהן בתפקיד מאז 2014, בשל הצעתו לבטל את ההגבלות על גובה השכירות בנכסים חדשים.

לשבדיה יש הגבלות נוקשות על שכר הדירה במטרה לשמור על מחירים ברי-השגה בערים הגדולות. עם זאת, המדיניות הזו מרחיקה את קבלני הנדל"ן מלבנות בתים חדשים בתחום הדיור. השגת דירה להשכרה עשויה להימשך שנים, ורכישת בתים היא משימה קשה לנוכח מחירי הדירות הגבוהים.

עם זאת, מפלגת השמאל חששה שביטול התקנות על שוק הדיוק יוביל לזינוק המחירים ולהעמקת הפערים בין העשירים לעניים.

"עשינו משהו חריג - עמדנו במילתנו"

עדיין לא ברור מה יקרה בשלב הבא. לפי החוקה, לראש הממשלה יש ישבוע להכריע אם להכריז על בחירות מוקדמות או לבקש מיו"ר הפרלמנט להטיל על מישהו אחר את מלאכת הרכבת הממשלה.
אחרי ההצבעה, לופבן בן ה-63 אמר כי "ללא קשר למה שיקרה, אני ומפלגתי נהיה כאן כדי לשאת את האחריות בהנהגת המדינה".

"אני תמיד התמקדתי ותמיד אתמקד במה שהכי טוב לשבדיה", אמר. "אני רוצה לקחת זמן מה, לא בהכרח את כל השבוע, אבל את הזמן הדרוש עבורנו כדי לבחור בזהירות את הקו. זה משמעותי מאוד עבור שבדיה".

לופבן קיים פגישות של הרגע האחרון בניסיון למצוא רוב בפרלמנט עבור הרפורמות שלו בתחום הדיור. הוא ניסה אתמול לרכך אותן כשהזמין בעלי קרקעות וארגוני דיירים לשיחות. עם זאת, מנהיגת מפלגת השמאל, נושי דאדגוסטר, אמרה כי מפלגתה נותרת בשלה והיא תיארה את מאמציו של ראש הממשלה כ"הצגה פוליטית".

"עשינו משהו שנחשב לחריג בפוליטיקה - עמדנו במילתנו", אמר.

המהלך של מפלגת השמאל נתמך על ידי שלוש מפלגות אחרות, כולל מפלגת הימין הקיצוני "הדמוקרטים השבדים" שלרוב מוחרמת על ידי מפלגות המיינסטרים. המפלגה רשמה הישגים גדולים בבחירות ב-2018 והפכה לשלישית בגודלה בפרלמנט, בין היתר אחרי שרכבה על ההתנגדות הציבורית לגל ההגירה הגודל של 2015. שבדיה קלטה אז מספר שיא של פליטים - 163 אלף - השיעור הגבוה ביותר באירופה ביחס לגודל אוכלוסייתה.

אותן בחירות הובילו למבוי סתום בפרלמנט, כשאף גוש לא הצליח לזכות ברוב. בינואר 2019 הוקמה ממשלת המיעוט של לופבן, כשהוא זוכה לתמיכתן של שתי מפלגות מרכז-ימין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully