וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת ישראלית ביקרה בקהיר לשיחות על ההסדרה בעזה וסוגיית השבויים והנעדרים

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 14:16

שליחו של היועץ לביטחון לאומי ומתאם השבויים והנעדרים נועדו במצרים עם בכירי המודיעין במדינה, ולפי גורמים ישראלים, הפגישות לא הניבו התקדמות. המחלוקת המרכזית נותרה הקישור של ישראל בין שיקום הרצועה להשבת החיילים והאזרחים, כשמנגד חמאס דורש שהסוגיות יטופלו בנפרד

משלחת ישראלית ביקרה בקהיר ביום חמישי לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי בנושא ההסדרה ברצועת עזה וסוגיית השבויים והנעדרים. שני גורמים ישראלים המעורים בפרטי הביקור ציינו כי השיחות היו כלליות ולא הניבו התקדמות. "הפגישה הזו נועדה להפגין נוכחות", אמר גורם ישראלי.

במשלחת היו חברים שליחו של היועץ לביטחון לאומי נמרוד גז, שנכנס לפני כמה שבועות לתפקיד ראש אגף מזרח תיכון במטה, ואליו התלווה מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום. השניים פגשו את מחזיק התיק הישראלי-פלסטיני במודיעין המצרי אחמד עבד אל-חאלק.

גורמים ישראלים עוד ציינו כי מדובר היה בשיחות גישוש בלבד, כאשר בסיכום הוחלט שכל צד ישוב לערוך שיעורי בית עם הדרג המדיני. גז ובלום אמרו לאנשי המודיעין המצרי כי הממשלה החדשה בישראל עדיין לא גיבשה מדיניות ברורה בנושא ההסדרה בעזה ושיקום הרצועה וכן בנושא השבויים והנעדרים.

מעבר כרם שלום, 18 במאי 2021. יניר יגנה
מעבר כרם שלום./יניר יגנה

בלום עצמו, שמונה על ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כמשרת אמון, אך עדיין לא פגש את ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט כדי להבין מה מדיניותו בנושא. בנוסף לכך, עדיין לא ברור האם בלום יישאר בתפקיד מתאם השבויים והנעדרים מטעם בנט, או שהאחרון מעוניין למנות אדם אחר במקומו.

בתוך כך, בימים האחרונים מצרים ביקשה מישראל לבצע מחוות כלפי רצועת עזה. אתמול החליטה ישראל לאפשר ייצוא מוגבל של סחורות מהרצועה. עם זאת, אחת הדרישות המרכזיות של ישראל היתה ונותרה יצירת קישור בין שיקום הרצועה לבין התקדמות בהחזרת גופות החיילים שבידי חמאס ושחרור האזרחים הישראלים. חמאס מתנגד לכך ודורש ששתי הסוגיות יטופלו בנפרד.

בווידאו: ישראל איפשרה יצוא מוגבל של סחורות מעבר כרם שלום/צילום: רויטרס

מחלוקת נוספת נוגעת לכסף הקטארי ולמימון שיקום הרצועה. נכון לעכשיו, ישראל אינה מתכוונת לאפשר העברה של הכסף הקטארי לחמאס, ודורשת שכל הכספים יעברו דרך האו"ם והרשות הפלסטינית. בכיר ישראלי ציין שהמצרים אינם מתנגדים לכך.

השיחות שנערכו בין נציגי הרשות הפלסטינית וחמאס בקהיר בשבוע שעבר בנוגע למנגנון שיקום הרצועה התפוצצו. הרשות הפלסטינית דורשת שכל הכספים לשיקום עזה יועברו אליה והיא תנהל את המהלך. חמאס מתנגד ודורש להקים גוף אזרחי בלתי תלוי שיעסוק בשיקום הרצועה. המצרים לא הצליחו עד כה לגשר על המחלוקת בין הצדדים בנושא הזה.

סינוואר: "ישראל מנסה לסחוט אותנו"

היום הגיע לעזה שליח האו"ם תור ונסלנד לשיחות עם בכירי חמאס על ההסדרה ועל תהליך השיקום. בתום הפגישה, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר אמר כי הם דנו בנושאים "שהביאו לפיצוץ המצב, ובפרט באי מחויבות הכיבוש לחוק הבינלאומי. הבהרנו למתאם שאין מנוס אלא לפתור את הבעיה מהשורש". הוא עוד הדגיש שהודיע לנציג האו"ם כי "לא נסכים להמשך המשבר ההומניטרי בעזה".

"היתה פגישה גרועה ולא מועילה", סינוואר סיכם, "ישראל מנסה לסחוט אותנו באמצעות המצב ההומניטרי ברצועה. הכיבוש מעניש את כל הפלסטינים בעזה". הוא עוד ציין כי בשעות הקרובות תתקיים פגישת עדכון עם הפלגים הפלסטיניים, בה יבחנו את האמצעים "להפעלת לחץ על הכיבוש להסיר את המצור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully