וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק בבקשות לפשיטות רגל, עומסים בטיפול בחדלות פירעון; "רק קצה הקרחון"

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 6:03

הנתונים שמעלה הדוח השנתי של האפוטרופוס הכללי מיוחסים לחוק חדלות פירעון שנכנס לתוקף בספטמבר 2019 - לפני פרוץ מגיפת הקורונה. הנגיף אומנם "הקפיא" את המשכנתאות וההלוואות, אך בקרוב אנשים יחזרו לשגרה ויצטרכו לפרוע את חובותיהם. "המבחן האמיתי בחודשים הקרובים"

משרד המשפטים מפרסם הבוקר (שני) את הדו"ח השנתי של סיכום פעילות האפוטרופוס הכללי, ממנו עולה כי בשנת 2020 חל גידול של 36% בבקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון. ההסבר לזינוק במספר הבקשות, 22,246 בשנת 2020 לעומת 16,373 בשנת 2019, מיוחס לחוק חדלות פירעון חדש שנכנס לתוקף בספטמבר 2019, והוביל לגל בקשות שהוגשו עוד טרום פרוץ מגיפת הקורונה.

עוד מוקדם להעריך את ההשפעות הכלכליות של הקורונה, שבמידה מסוימת "הקפיאה" את החובות, אך בקרוב אנשים יחזרו לשגרה ויצטרכו לשלם את חובותיהם. "המבחן האמיתי יהיה בחודשים הקרובים" אומרת עו"ד סיגל יעקבי, האפוטרופסה הכללית במשרד המשפטים. "בחודש אפריל הופסקה הקפאת המשכנתאות והחובות, כשהחודש מסתיימות הקלות שנתנה המדינה לעסקים ואין חזרה מלאה למעגל העבודה", ציינה.

נתונים נוספים שמתפרסמים בדו"ח מעלים כי במהלך 2020 ניתנו 7,056 צווי הפטר, וזאת בהשוואה ל-7,633 צווי הפטר שניתנו בשנת 2019 - ירידה של כ-8%. כמו כן, חלה עלייה של כ-6% בסגירה של תיקי פשיטת רגל (חדלות פירעון ליחידים), כשבמהלך 2020 נסגרו 17,717 תיקים לעומת 16,695 בשנת 2019. בנוסף לכך, הוקם מוקד טלפוני שטיפל ביותר מ-50 אלף פניות, והוקמה יחידה לפיקוח על נאמנים שטיפלה ביותר מ-2,000 תלונות על נאמנים.

חנויות להשכרה בתל אביב,21 בפברואר 2021. ספיר לוי
"חשוב שמשרד המשפטים ימצא פתרון דחוף לבעיה הזו". חנויות עסקים להשכרה בתל אביב/ספיר לוי

"בצד החיובי, אנחנו רואים יותר נגישות לממונה - גם במוקד הטלפוני, ובפרט ביחידת הפיקוח על הנאמנים, שטיפלה בלמעלה מ-2000 תלונות", אומר עו"ד תומר רבינוביץ, מומחה לחדלות פירעון ומנכ"ל עמותת "דף חדש" המסייעת לאנשים לצאת ממעגל החובות. "מצד שני, אנחנו רואים שב-2020 נפתחו הליכים רק בשני שליש מהבקשות שהוגשו למשרד המשפטים, מה שנובע כנראה מהעומס הרב שמוטל על עובדי הממונה".

רבינוביץ עוד מציין: "חשוב להבין שכשאדם המצוי בחובות מגיש בקשה לחדלות פירעון - הוא נתון ללחץ רב. פעמים רבות הוא מתמודד עם עיקולים והליכי הוצאה לפועל, וזקוק בדחיפות לצו הגנה מפני נושיו. בפועל, הצו המיוחל ניתן רק אחרי שלושה-ארבעה חודשים, במקום בתוך 30 יום. מהמספרים שבדוח אנחנו רואים שיש בערך 8,000 איש שהגישו בקשה ב-2020 ולא קיבלו מענה באותה השנה. חשוב מאוד שמשרד המשפטים ימצא פתרון דחוף לבעיה הזו".

הפגנת הלוויה לעסקים הקטנים שפשטו רגל. יפו, תל אביב, 15 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הפגנת "הלוויה" לעסקים הקטנים שפשטו רגל עקב הקורונה. אוקטובר 2020/ראובן קסטרו

רבינוביץ' העריך כי התופעה רק תלך ותחריף. "אנחנו רואים היום רק את קצה הקרחון של הקורונה הכלכלית. המשבר הזה יביא עשרות אלפי משפחות ועסקים קטנים לקריסה, רק בגלל הקפאת ההלוואות ומענקי הקורונה, רובם עדיין לא מבינים שזה המצב", הסביר בדאגה מהשלכות הקורונה. "בסוף, קריסה כלכלית לא מתרחשת בין לילה, זה תהליך של 'בישול איטי', ולא תמיד הצפרדע שבסיר מבינה שהיא כבר מתבשלת, עד שהמים רותחים. חשוב מאוד לא להתעלם מסימני אזהרה, ואם יש קושי קל שבקלים לעמוד בהחזרי ההלוואות - לפנות מיד לייעוץ משפטי, בטח לפני שמחתימים ערבים, משעבדים נכס או לוקחים עוד הלוואה", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully