וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פסגת ביידן-פוטין: ארה"ב תטיל סנקציות חדשות על רוסיה בשל הרעלת נבלני

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 8:08

היועץ לביטחון לאומי של ביידן אמר כי המדינה הכינה חבילת עיצומים חדשה בתגובה להרעלת מנהיג האופוזיציה בשנה שעברה: "לא ננהג בעדינות כלפי הפעולות המזיקות של רוסיה". זאת, לרקע חזרת השגריר הרוסי לוושינגטון. מוסקבה: "פעולות לא חוקיות אמריקניות תמיד מקבלות מענה"

ארצות הברית מתכוננת להטיל סנקציות חדשות על רוסיה בשל הרעלתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בשנה שעברה - כך אמר היום (ראשון) ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. דבריו של סאליבן מגיעים ארבעה ימים בלבד לאחר הפסגה הראשונה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בז'נבה, ועם חזרתו של השגריר הרוסי לוושינגטון היום.

סאליבן אמר בריאיון ל-CNN כי וושינגטון נערכת להשית חבילת סנקציות נוספת לאלו שכבר הוטלו במרץ: "הראנו לאורך הדרך שאנחנו לא מתכוונים לנהוג בעדינות בין אם זה בנוגע להתערבות בבחירות או נבלני - כשזה נוגע לתגובה לפעילויות המזיקות של רוסיה".

"כינסנו את בעלות בריתנו האירופיות במאמץ משותף להעניש את רוסיה על השימוש בחומר כימי נגד אחד מאזרחיה על אדמה רוסית", אמר סאליבן על הסנקציות הקודמות שהטילו יחד מדינות המערב על גורמים בכירים וגופים ברוסיה בתגובה להרעלתו של מנהיג האופוזיציה בקיץ שעבר. הוא הדגיש כי הסנקציות החדשות יוטלו רק כשניתן יהיה להבטיח שהמטרות נכונות.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לקראת פגישתם בז'נבה, שוויץ 16 ביוני 2021. AP
ביידן ופוטין בפגישתם הראשונה. ז'נבה, שבוע שעבר/AP

היחסים הדיפלומטיים בין וושינגטון למוסקבה נקלעו למשבר מאז שביידן נכנס לבית הלבן בינואר. לאחר שבחודש מרץ הנשיא הדמוקרטי ענה בחיוב כשנשאל אם הוא סבור שפוטין הוא "רוצח", רוסיה החזירה את שגרירה אנטולי אנטונוב בוושינגטון. בתגובה, השגריר האמריקני ג'ון סאליבן הוחזר מרוסיה לארצות הברית.

בתום הפסגה בשבוע שעבר, שני הנשיאים החליטו על החזרת השגרירים וחידוש השיחות על בקרת נשק גרעיני. עם זאת, היום במוסקבה הגיבו לאפשרות הסנקציות החדשות והזהירו מתגובה רוסית.

"הפעולות הבלתי חוקיות של ארצות הברית תמיד התקבלו במענה רוסי לגיטימי", נכתב מדוברות משרד החוץ בטלגרם, "זה מוזר שאנשים מסויימים בוושינגטון אוהבים להסתובב במעגלים ושאותם המכשולים יעמתו אותם בלי סוף".

מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני במהלך ערעורו על החלטת בית משפט לשלוח אותו לתקופת מאסר 20 בפברואר 2021. רויטרס
נבלני במהלך ערעורו על החלטת בית המשפט לשלוח אותו לכלא, פברואר/רויטרס

נבלני נעצר עם חזרתו לרוסיה בינואר, לאחר שהתאושש בגרמניה מההרעלה. באפריל הוא הודיע על סיום שביתת הרעב בת השלושה שבועות שקיים בכלא במחאה על מצבו הרפואי, אחרי שלדבריו הוא זכה לביקור של רופאים מחוץ לכלא.

ביידן הזהיר בסיום הפסגה עם פוטין כי יהיו השלכות "קשות" אם נבלני ימות בכלא. פוטין, מצדו, אמר במסיבת העיתונאים שלו כי וושינגטון לא נמצאת בעמדה להטיף למוסקבה על זכויות אדם, ואמר כי הוא מנסה להימנע מ"הכאוס" של תנועות המונים, כמו Black Lives Matter. "אנחנו לא רוצים שזה יקרה בשטחנו ונעשה כל מה שיכולתנו כדי למנוע זאת", אמר נשיא רוסיה. ביידן השיב כי כל השוואה בין מה שקרה אז לבין Black Lives Matter היא "מגוחכת".

פוטין כינה את הפגישה "די חברותית", אך יום לאחריה דיבר בקרירות על המשך השיח עם וושינגטון: "אנחנו מוכנים להמשיך בשיח באותה מידה בה האמריקנים מוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully