וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספרי המחדל בנתב"ג נחשפים: 2,832 איש נכנסו לארץ ללא בדיקת קורונה

עודכן לאחרונה: 20.6.2021 / 17:45

כמעט מחצית מהנוסעים שנכנסו לישראל שוחררו לביתם בשישי ללא בדיקה עקב העומסים הכבדים בשדה התעופה. אף שמדובר באנשים שחזרו ממדינות "ירוקות", והיו מחוסנים בעצמם או שהחלימו מהמחלה - פיקוד העורף נדרש לדגם אותם כעת, מחשש להתפשטות וריאנט שעמיד בפני החיסונים

2,832 בני אדם שחזרו לארץ ביום שישי האחרון לא עברו בדיקת קורונה בשל העומסים בנמל התעופה בן גוריון - כך עולה מנתוני מפקדת אלון, רשות האוכלוסין ומשרד הבריאות. מדובר באנשים שחזרו ממדינות "ירוקות", והיו מחוסנים בעצמם או החלימו מהמחלה. מדובר בכמעט ממחצית מהנוסעים הנכנסים בשדה באותו היום, כ-6,056 בני אדם בסך הכול.

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ומפקד מפקדת אלון רלי מרגלית החליטו שכל אלו שנכנסו בלי בדיקה יעברו היום דיגום ביתי על ידי פיקוד העורף, בצל חשש מהתפרצות מחודשת של וריאנטים של נגיף הקורונה שעמידים בפני החיסון. איתור כלל ההנכנסים שזכו לאישור לא להיבדק בכניסה לארץ בשישי לקח שעות רבות, מאחר שגורמים רבים מעורבים בתכלול הנתונים.

על פי תקנות משרד הבריאות, כלל הנכנסים ארצה חייבים בבדיקת קורונה בנתב"ג. השבים המחוסנים או המחלימים ממדינות ירוקות לא חייבים בבידוד. לעומת זאת, החוזרים ממדינות בסיכון מירבי חייבים בבידוד, גם אם הם מחוסנים או מחלימים.

בדיקות קורונה בנתב"ג לשבים מחו"ל, 21 במרץ 2021. ראובן קסטרו
כמות העוברים בנתב"ג צפויה לעלות בחודשיים הקרובים. בדיקות קורונה בשדה התעופה/ראובן קסטרו

מערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים הועבר בימים האחרונים מתפעול על ידי חברת "אומגה" לחברת "פמי פרימיום", שלא זכתה במכרז רשמית, אולם קיבלה את הטיפול לאחר תהליך תיחור פנימי - הכרעה סופית בין משתתפים העומדים בתנאי הסף במכרז, שערך משרד הבריאות. ביום שישי האחרון קרס המערך: בשל חוסר היכולת לבצע בדיקות להמון הנכנס ובדוחק שעת כניסת השבת המתקרבת, הוחלט לפטור מהבדיקה נוסעים מחוסנים ששבו ממדינות בהן רמת התחלואה נמוכה. ככל הנראה, לא נלקחו פרטיהם של הנוסעים שזכו לפטור מהבדיקה, והם לא זומנו לביצוע בדיקת קורונה עם צאת השבת.

על אף ההבטחות על יכולת לטפל בעד 2,000 נוסעים בשעה - בפועל, לא עמדה החברה הבודקת במבחן. הכשל בביצוע הבדיקות מגיע לשיא בעיקר במצב בו נוחתות מספר טיסות בחלון זמנים מצומצם, דבר היוצר עומס רב בהיקף הנבדקים. במשרד הבריאות רואים בעומסים הכבדים חבלי לידה וסבורים שבימים הקרובים פמי פרימיום יצליחו להשתלט על הכניסה לארץ.

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
אלפי בני אדם לא נבדקו. נתב"ג/ראובן קסטרו

ברשות שדות התעופה ובמשרד התחבורה הפנו היום אצבע מאשימה כלפי משרד הבריאות בשל הכשלים בתפעול וביצוע בדיקות הקורונה בנמל התעופה בן גוריון, במיוחד בשעות העומס. בתחום אחריותו של משרד הבריאות מצויה החובה לנהל את מערך בדיקות הקורונה בשדה התעופה, בעוד הדבר מתבצע בשטחה של רשות שדות התעופה, אך היא אינה אחראית על התהליך. בעבר כבר התלוננו גורמים ברשות שדות התעופה על התנהלות משרד הבריאות, והאשימו אותם ביכולת תפעול נמוכה של הבדיקות בשטח.

מספר הנוסעים בנתב"ג צפוי להוסיף ולגדול לקראת חופשת הקיץ. פתיחתן של מדינות נוספות שהוגדרו "ירוקות" רק ירחיב את היקף הנכנסים והיוצאים מהארץ כשרובם המוחלט עובר בשערי נתב"ג. אם כעת מערך הבדיקות בשדה התעופה לטיסות הנכנסות מתקשה לתפקד, לא מן הנמנע כי בהיעדר תגבור בחודשי הקיץ, הוא צפוי שלא לעמוד בעומס כלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully