וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מעריכים: חמאס לא יהסס לעבור לירי רקטות בהיעדר התקדמות במגעים

עודכן לאחרונה: 19.6.2021 / 0:30

בישראל מתעקשים על שינוי המשוואה, הן מבצעית והן במו"מ, ומתכוונים להמשיך להגיב לכל הפרה של הפסקת האש. אך גם בצד השני לא מתכוונים להתפשר ולרדת מרף הדרישות שהציבו בשיחות ההסדרה, ולפי הערכות, אם לא יחול שינוי, המתיחות לא תסתיים בבלוני תבערה

חמאס לא יהסס לעבור לירי רקטות אם לא תחול התקדמות במגעים בטווח הקרוב - כך העריכו הערב (שישי) גורמים במערכת הביטחון. לאף אחד מראשי מערכת הביטחון אין ספק כי ייקח זמן עד שבחמאס יבינו שבישראל נחושים להתעקש על שינוי המשוואה והאופן בו ינוהל המשא ומתן, אך הכוונה להגיב לכל הפרה - מבלון תבערה ועד לרקטה - עדיין בתוקף.

מנגד, גם בחמאס לא מתכוונים להתפשר. בארגון עומדים על רף הדרישות שהציבו בתחום השבויים והנעדרים והעברת הכסף דרך הרשות הפלסטינית, ובישראל מעריכים כי פניהם לחיכוך, וכי לא יהססו לעבור בבלונים והפגנות על הגדר לשיגור רקטות. לכן, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה להיערך לימי קרב ברצועת עזה ולהגביר את הדריכות בסוללות כיפת ברזל.

פעילי חמאס ברצועת עזה, 28 במאי 2021. רויטרס
פעילי חמאס בעזה. מאי/רויטרס

לאחר מבצע שומר החומות, שר הביטחון בני גנץ מיהר להצהיר כי בכוונת ישראל לשנות את המשוואה כלפי רצועת עזה. "מה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר, והבהיר באותה נשימה שמעתה ועד להתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים לא ייכנסו לרצועת עזה סחורות , למעט ציוד הומניטרי. עוד הדגיש גנץ כי כל הפרה של הפסקת האש תענה בתקיפות של צה"ל, ועד כה במערכת הביטחון עמדו בהבטחה.

אחת ההחלטות החשובות ביותר עבור גנץ היא שלא יימסרו כספים לחמאס במקרה של שיקום הרצועה - אלא רק דרך הרשות הפלסטינית. בהערכות המצב הביטחוניות התברר כי העברת הכספים מקטאר ומדינות נוספות ישירות לחמאס פגעו קשות במעמד הרשות הפלסטינית, ברחוב הפלסטיני בפרט ובעולם הערבי ככלל, כשהצטיירה כרופסת וחסרת משמעות. בהמלצת הרמטכ"ל, ראש שב"כ נדב ארגמן ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, נקבע כי הכסף יועבר דרכה כדי לחזק את מעמדה.

סיכום לקראת המבצע הבא

בדיונים הפנימיים שהתקיימו בימים האחרונים במשרד הביטחון עולה המילה סבלנות. השבוע כינס כוכבי את סגל המפקדים הבכירים בזרוע יבשה לסיכום המבצע. במהלך הכנס הוצגו בפניהם פעולות והישגים בתחום המודיעין, חיל האוויר, אגף המבצעים, פיקוד דרום, חיל הים, תקשוב, אגף הטכנולוגיה ופיקוד העורף. בזה אחר זה, עלו מפקדים אל הבמה והציגו נתונים מבוססים על עבודה של 20 צוותי תחקיר שממשיכים לעבוד גם בימים אלו כדי להפיק לקחים ומסקנות.

הרמטכ"ל הדגיש את העבודה של "הביחד", לא רק בתוך הצבא אלא גם עם שב"כ, באופן שהניב פירות מבצעיים בשטח והביא לסיכול פיגועים ואישים בהיקף חסר תקדים בהשוואה למערכות קודמות. אחת ההצלחות של המבצע הייתה חיסול ראשי המחקר והפיתוח של חמאס. גורם ביטחוני בכיר אמר השבוע כי "גם אם יצליחו להחדיר לרצועת עזה מחרטות ואמצעים אחרים יהיה להם קשה להשתקם ולייצר אמצעי לחימה ללא כוח אדם איכותי. זה פער טכנולוגי גדול מאוד".

הוא הניח דגשים גם לפעולות תוך כדי המבצע בכלל הזירות במקביל: עזה, לבנון, סוריה, יהודה שומרון. לדברי הרמטכ"ל, עוד נדבך שעשה את ההבדל במבצע הזה היה השימוש בבינה מלאכותית באופן שהגביר את קצב ייצור המטרות ותקיפתן. כולל דיוק בחיסול מחבלים בתוך מנהרה ברוחב של עשרות סנטימטרים בלבד.

עוד בוואלה!

התרעת צבע אדום בעוטף עזה בעקבות תקיפת צה"ל ברצועה; כוכבי: להיערך לחידוש הלחימה

לכתבה המלאה
שר הביטחון גנץ במהלך הערכת מצב עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן, רח"ט מחקר תא"ל עמית סער וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון זהר פלטי. אלעד מלכה, אתר רשמי
גנץ, כוכבי וארגמן/אתר רשמי, אלעד מלכה

כוכבי הבהיר כי התפיסה של חמאס כשלה בשטח. "בפעם הבאה, בחמאס יחשבו פעמיים את מי הם מכניסים למנהרות כי הם למדו היטב מה היכולות של צה"ל וכמה מטוסי חיל האוויר יודעים לדייק את הפצצות", הסביר גורם ביטחוני.

לעומת זאת, היו גם כישלונות כמו בתחום ההסברה והתודעה, בהם שלושת פיגועי הנ"ט, שאחד מהם הסתיים בהרג לוחם חטיבת הנח"ל בנתיב העשרה. תחום הרקטות התגלה כפער מודיעיני - אמ"ן ופיקוד דרום לא ידעו על מיקום כלל בורות ומתקני השיגור.

במוצאי שבת אמור הרמטכ"ל לטוס לארצות הברית אחרי דחיות חוזרות. אם בחמאס יחליטו להסלים את המציאות הביטחונית בגבול רצועת עזה, הוא ייאלץ לשקול את הטיסה מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully