וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תעביר חיסוני קורונה לגדה המערבית במסגרת הסכם עם הרשות הפלסטינית

עודכן לאחרונה: 18.6.2021 / 15:49

רה"מ ושר הבריאות החדשים אישרו העברת מיליון מנות חיסון שתוקפן יפוג בקרוב לרשות, בתמורה לקבלת המשלוח הבא שייעדה פייזר לשלוח לפלסטינים. הורוביץ שוחח לראשונה עם עמיתתו הפלסטינית. גורם ישראלי: ההסכם תקף בשטחי הגדה ולא ברצועה. השרה הפלסטינית: לא הסכמנו לכך

ישראל תעביר לגדה המערבית כמיליון חיסוני קורונה של פייזר, כחלק מעסקת חליפין עם הרשות הפלסטינית - כך הודיעו היום (שישי) בהודעה משותפת משרדי ראש הממשלה, הביטחון והבריאות. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר עבודת מטה ובהתאם להמלצת משרדי הביטחון והבריאות. במסגרת ההסכם, ישראל תעביר לרשות הפלסטינית 1-1.4 מיליון מנות חיסון נגד נגיף הקורונה של חברת פייזר הנמצאות בישראל ותוקפן יפוג בקרוב.

לפי ההסכם, בתמורה לחיסונים שיועברו לרשות הפלסטינית, תקבל ישראל כמות זהה של מנות חיסון חדשות מחברת פייזר במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר 2021, על חשבון המשלוח שמיועד לרשות. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי המתווה אושר לאור העובדה כי מלאי החיסונים שבידי ישראל עונה על כלל הצרכים כיום. על פי גורמים המעורים בפרטי העסקה, מהלך העברת החיסונים אושר עקרונית בעבר על ידי ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אבל ביצוע המהלך התעכב.

הגורמים הוסיפו כי בשלב זה יועברו, במסגרת ההסכם, חיסונים לרשות הפלסטינית בגדה המערבית בלבד, ולא לרצועת עזה. אולם, שרת הבריאות הפלסטינית מאי אל קאילה טענה בהודעה שפרסמה כי הרשות דחתה תנאי שהציבה ישראל ליישום ההסכם, לפיו החיסונים לא יועברו לרצועה. היא ציינה שהפלסטינים העבירו מסר לישראל כי אם לא יועברו החיסונים לעזה - הרשות כלל לא מעוניינת בהם, וכי היום ישראל חזרה בה מהדרישה.

חיסון נגד קורונה בג'נין, 22 במרץ 2021. רויטרס
יותר ממיליון מנות חיסון. פלסטיני מתחסן בג'נין/רויטרס

המו"מ על ההסכם התחיל בתקופת הממשלה הקודמת ונוהל על ידי מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי וראש האגף הבינלאומי במשרד, אשי שלמון, מול פרוייקטור הקורונה של הרשות הפלסטינית. לוי ושלמון ניהלו את המו"מ בתיאום עם המטה לביטחון לאומי בתקופת ראש הממשלה לשעבר נתניהו. במהלך פגישת הפתיחה בין לוי לבין שר הבריאות החדש ניצן הורוביץ עדכן מנכ"ל משרד הבריאות את הורוביץ על המו"מ שהתנהל בתקופת הממשלה הקודמת.

גורמים בלשכת שר הבריאות אמרו שהורוביץ קרא ללוי לדחוף את המו"מ בכל הכוח והדגיש כי במקביל הוא יעלה את הנושא מול ראש הממשלה נפתלי בנט כדי לקבל את אישורו, ועוד באותו היום התקשר הורוביץ לבנט. ראש הממשלה חזר אליו תוך שלוש שעות, ואמר כי אין לו התנגדות עקרונית, אך ביקש לבצע בדיקה סופית של המטה לביטחון לאומי ומערכת הביטחון. המל"ל ומשרד הביטחון אישרו את המהלך.

אלא שאז נוצרה בעיה נוספת. ההסכם עם פייזר לא מאפשר העברת חיסונים לצד שלישי ללא אישור החברה. אנשי משרד הבריאות פנו לפייזר וביקשו את אישורה. אחרי מו"מ קצר הושג האישור וניתן היה להתקדם עם ההסכם. גורמים בלשכת שר הבריאות מסרו כי חלק ממנות החיסון, כמאה אלף, יעברו כבר היום לרשות הפלסטינית. בסך הכל יעברו לרשות כ-1.2 מיליון מנות חיסון.

השבעת ממשלת בנט - לפיד | ניצן הורוביץ עושו את דרכה לבית הנשיא לטובת התמונה הקבוצתית 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
שיחה ראשונה מסוגה מפרוץ המגיפה. הורוביץ/ראובן קסטרו

בתוך כך, שוחח היום שר הבריאות ניצן הורוביץ עם שרת הבריאות הפלסטינית אל קאילה, בשיחה ראשונה מסוגה בין נציגי הצדדים מפרוץ מגיפת הקורונה. הורוביץ הדגיש בפני השרה הפלסטינית את חשיבות המהלך, שיוריד את התחלואה ברשות הפלסטינית, מבלי לפגוע במלאי החיסונים של ישראל.

"הקורונה לא מכירה בגבולות ולא מבדילה בין עמים. המהלך החשוב הזה הוא אינטרס של כל הצדדים. אני מקווה ומאמין שהמהלך הזה יקדם שיתוף פעולה בין ישראל לשכניה הפלסטינים גם בתחומים נוספים", אמר הורוביץ לעמיתתו.

אל קאילה השיבה להורוביץ כי "זהו מהלך חשוב שמאוד מסייע לנו במאבק בקורונה, ואני מודה לכם על שיתוף הפעולה. התיאום עם ישראל בנושא הקורונה עובד מצוין, ואני מקווה שהקשר בינינו יילך ויתהדק, בוודאי בנושאים הנוגעים לבריאות ולזכויות אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully