וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: העליון דחה ניסיון רפובליקני נוסף לביטול אובמה-קר

ברוב של 7 מול 2, דחה ההרכב הנשלט על ידי השמרנים עתירה של 18 מדינות שנתמכה על ידי טראמפ בטענה שאין לה בסיס חוקי. ביידן בירך על ניצחון הרפורמה שעברה כשהיה סגנו של אובמה, ומעניקה ביטוח רפואי למיליוני עניים

תומכת ברפורמת הבריאות אובמה-קר מוחה מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב בוושינגטון במהלך עתירות נגדו, 10 בנובמבר 2020. AP
רוב הציבור תומך באובמה-קר. מפגינה נגד ביטול הרפורמה מחוץ לעליון, נובמבר/AP

בית המשפט העליון של ארצות הברית דחה היום (חמישי) עתירות לביטול חוק ביטוח הבריאות בר-השגה, בפעם השלישית מאז שהרפורמה המכונה "אובמה-קר" עברה ב-2010 ולמרות הרוב השמרני בקרב השופטים. ברוב של שבעה מול שניים, השופטים אמרו כי לטקסס ול-17 מדינות רפובליקניות נוספות לא היה בסיס חוקי להתנגד לחוק, ולכן הם לא התייחסו לסוגיית חוקתיותו של סעיף מרכזי בחוק.

החוק, מההישגים הגדולים של הנשיא לשעבר ברק אובמה, מעניק למיליוני אזרחים בעלי הכנסה נמוכה גישה לביטוח רפואי, ואוסר על חברות הביטוח לסרב לכסות בעלי בעיות רפואיות קודמות. העתירות שנדחו היום נתמכו על ידי הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שהבטיח לפעול כדי לבטל אותו אחרי שנבחר ב-2016. ואולם, הרפובליקנים כשלו במאמציהם עד כה, גם כששלטו בקונגרס וניסו להעביר חוק לביטול אובמה-קר.

מוקדם יותר החודש אמר הבית הלבן כי שיא של 31 מיליון אזרחים מבוטחים כיום במסגרת החוק והנשיא ג'ו ביידן, שהיה סנגנו של אובמה בעת העברת הרפורמה, בירך על הפסיקה. העתירות התמקדו בסעיף המכונה "החובה האינדיבידואלית", הדורש מאזרחים לרכוש ביטוח רפואי או להיקנס. עם זאת, העונש רוקן מתוכנו ב-2017, כשהקונגרס שהיה בשליטת הרפובליקנים קבע את גובה הקנס על אפס.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום לציון מאה שנה לטבח בטולסה, אוקלהומה, 1 ביוני 2021. רויטרס
תומך בהרחבת אובמה-קר. ביידן/רויטרס

18 המדינות שהיו מעורבות בעתירה טענו כי החוק אינו חוקתי אחרי שהקנס בוטל, אולם השופטים לא קיבלו את העמדה הזו. "לא מדובר רק בנושא טכני, אלא בכזה המאיים להעניק לשופטים שלא נבחרו בידי הציבור סמכות כללית לפקח על החלטות זרועות הממשל הנבחר", כתב בדעת הרוב השופט סטיבן ברייר, השופט הליברלי הבכיר ביותר בהרכב בית המשפט העליון.

השופט השמרן סמואל אליטו כתב את דעת המיעוט, לצדו של אחד משלושת השופטים השמרנים שמונו במהלך כהונת טראמפ, ניל גורסץ'. "אי אפשר שלא להתרשם מהמרחק שבית המשפט הזה מוכן ללכת כדי להגן על החוק נגד כל האיומים", כתב אליטו. הפסיקה התקבלה למרות ההרכב השמרני ביותר של בית המשפט העליון זה עשורים רבים.

ביידן: "ניצחון גדול לכל האמריקנים"

בהצהרה שפרסם בעקבות ההכרעה, אמר ביידן כי היא "ניצחון גדול לכל האמריקנים המרוויחים" מהרפורמה. זהו ניצחון אישי גם עבורו, אחרי שהבטיח בקמפיין הבחירות לשפר את הגישה למערכת הבריאות ולהרחיב את החוק. "הגיעה העת להתקדם ולהמשיך לבנות על החוק ההיסטורי הזה", אמר הנשיא הדמוקרטי.

אובמה בירך אף הוא, ומסר בהצהרה כי הפסיקה מאשרת כי הרפורמה "כאן כדי להישאר".

הרפובליקנים רואים באובמה-קר התערבות גסה של הממשל הפדרלי וצעד בדרך להלאמת מערכת הבריאות. הם טוענים כי החוק מייקר את הביטוחים תוך שהוא מוריד את איכותם. בנוסף לכך, אלו שהיו מבוטחים לפני העברת החקיקה חוו עליית מחירים אחרי הצטרפותם של אזרחים בעלי בעיות רפואיות למאגר.

חבר הקונגרס הרפובליקני קווין בריידי, המייצג את טקסס בבית הנבחרים, אמר כי הוא מאוכזב מההחלטה של בית המשפט העליון, שלדבריו התערב על מנת להציל את החוק "הפגום".

ואולם, לפי סקר שפורסם בפברואר רוב הציבור - כ-54% - תומך בחוק, שהשתלב היטב במערכת הבריאות בארצות הברית מאז שעבר לפני כעשור. הסעיף האוסר על המבטחים למנוע כיסוי רפואי לאנשים עם בעיות רקע והסעיף המאפשר לילדים להישאר בתכניות הביטוח של הוריהם עד גיל 26 הם בין הפופולריים ביותר בחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully