וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחק מאור הזרקורים אך קרובים לצלחת: אלו הם אנשי סודו של שר האוצר

אנה ברסקי

עודכן לאחרונה: 18.6.2021 / 10:50

בתום כשנתיים וחצי בגלות האופוזיציה, חזר השבוע אביגדור ליברמן למוקדי הכוח וההשפעה כשנכנס לתפקידו כשר האוצר. מי ששמרו לו אמונים לאורך כל הדרך היו חמישה אנשים: עורך הדין, האסטרטג, הצדיק מבני ברק, המנכ"לית הדומיננטית והסוחר מבגדד. זו הכוורת הצמודה של ליברמן

לאחר שכבר כיהן כשר החוץ וכשר הביטחון, ובתום כשנתיים וחצי בגלות האופוזיציה, חזר השבוע אביגדור ליברמן אל מוקדי הכוח וההשפעה כשהתיישב על כורסת שר האוצר. רק לפני חודשים ספורים, כשלכולם היה נדמה שלעולם חוסן ושנמשיך לקום אתמול-בבוקר כל עוד לבנימין נתניהו ולשותפיו יהיה נוח לחיות במצב הבחירות הבלתי פוסקות, טען ליברמן בשיחותיו הפרטיות עם אנשי גוש השינוי כי המצב אינו גזרת הכתוב וכי הקמת ממשלה שנתניהו לא עומד בראשה היא משימה בת השגה.

בזמן שבליכוד שינו נימה, שיגרו מסרים תקיפים כלפי "איווט שנהיה שמאלן" ואף קבעו כי "איווט גמר את הקריירה שלו", הוא המשיך בשלו ולא הסיר את עינו האחת ממטרת העל - החלפת נתניהו. את עינו השנייה הותיר ממוקדת במטרה הנוספת והיא משרד האוצר. השבוע הוא סימן וי כפול על שני היעדים.

זה שנים ארוכות סובב את ליברמן חוג מצומצם ודיסקרטי של שומרי סוד. חמישה אנשים בסך הכול. הסביבה המפלגתית והסיעתית של שר האוצר הטרי אמנם ידועה ומוכרת מזמן, אך המעגל הקרוב שלו מקפיד להתרחק מאור הזרקורים. אותם אנשים לא משו ממנו גם ברגעים המורכבים ביותר, כשהפך לח"כ מן המניין עם עתיד פוליטי לוט בערפל. הם תמיד נשארו שם, וכעת, כשהוא חזר רשמית להיות אחד האנשים החזקים במדינה, הגיע הזמן להכיר אותם מקרוב.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במהלך נאומו בפתח ישיבת הסיעה בכנת 10 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
סומך עליהם בעיניים עצומות. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

החמישייה הפותחת של ליברמן התגבשה לפני הרבה שנים. ליברמן סומך עליהם בעיניים עצומות וכולם עברו דרך ארוכה ולא מעט מבחנים ביחד. כולם סולדים מהתחככות עם התקשורת, הם אפילו אינם מעלים על דעתם להדליף, וכולם נהנים מאמון אדיר של "הבוס", כפי שמכונה ליברמן בתוך המפלגה.

המבוגר שבחבורה, עו"ד עלס דוברונסקי, נמנה על צוות ההקמה של ישראל ביתנו ב־1999, כיהן בוועידת היסוד של מפלגתו של ליברמן ומאז ועד היום משמש יו"ר הוועדה המתמדת - ועדת המינויים של המפלגה. בניגוד לדרך בה דברים נתפסים מבחוץ, לדוברונסקי יש משקל מכריע בבחירת האנשים המשובצים ברשימה לכנסת. דוברונסקי הוא עו"ד ותיק וממולח, איש אמיד מאוד שאינו זקוק למושב בדירקטוריון או לג'וב כלשהו. בנו, אגב, הופיע כחבר פאנל בתוכנית הטלוויזיה "הכרישים" כיזם צעיר שהצליח מאוד בעסקים גם בישראל וגם מעבר לים.

שותפו של ליברמן לגיבוש האסטרטגיה הוא שרון שלום. שלום, ששימש כראש המטה של ליברמן כשהאחרון כיהן כשר הביטחון, היה מיועד לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר. מפאת תוחלת החיים הלא ודאית של הקואליציה הנוכחית, החליט להישאר דווקא בשוק הפרטי, בו הוא עושה חיל בשנים האחרונות. שלום מלווה את ליברמן מאז שהאחרון כיהן כשר התשתיות בתחילת המילניום. יחסי הקרבה שהתפתחו בין השניים צלחו את כל המבחנים, כולל חקירות משטרה, מעצרים, פיתויים ולחצים למיניהם. שלום שותף סוד אמיתי גם בנושאים מקצועיים, גם בנושאים פוליטיים וגם בנושאים אישיים. כל הספקות והלבטים מלובנים במפגשיהם בארבע עיניים, בדרך כלל בביתו של שלום או על הדשא בגינה של ליברמן בהתנחלות נוקדים.

"לא שוכח ולא סולח"

השלישי בחבורה, המכונה בפי ליברמן "צדיק", הוא אבי אבוחצירא, חרדי מבני ברק המשמש כיום יועצו של ראש עיריית ירושלים משה ליאון. התואר "צדיק" אינו הלצה, אלא דרגת כבוד עליונה מפי ליברמן. השניים נפגשו כשליברמן עמד בראש האיחוד הלאומי, ואבוחצירא היה עוזרו הקרוב של הח"כ דאז, הרב בני אלון. מאז אבוחצירא משמש נושא כלים פוליטי המופקד על עבודה יומיומית מול ראשי ערים, חברי כנסת ממפלגות אחרות, פעילי ליכוד ואנשי הקשר של ליברמן ממרכז הליכוד. יודעי דבר מספרים שלא מזמן, באחד המפגשים עם החבורה הוותיקה של ליברמן מימי הליכוד, הסביר אבוחצירא את כל השתלשלות היחסים והאירועים בין ליברמן לנתניהו, ובין ליברמן והחרדים.

לגבי נתניהו, אמר אבוחצירא ש"האיש עשה טעות אסטרטגית כאשר רימה את איווט בתקופת כהונתו כשר הביטחון ובהתייצבותו החד-צדדית לצידם של דרעי, ליצמן וגפני בכל הוויכוחים שהיו לאיווט עם המפלגות החרדיות. עם כניסתו של איווט למשרד הביטחון, היו סיכומים ברורים עם נתניהו, והדגל שלו היה, כמובן, רצועת עזה וחמאס. נתניהו הבין שאם ליברמן אכן יחסל את אסמאעיל הנייה ויצליח מול חמאס, הוא זה שיהפוך לראש הממשלה, ושום כוח לא יעצור אותו. לכן, נתניהו פשוט חתר תחתיו מהרגע הראשון של איווט כשר הביטחון עד לפיצוץ, כאשר בניגוד לעמדתו של איווט, הוא החליט להיכנע לחמאס ולהגיע להסדרה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אביגדור ליברמן עודד פורר, ומנכ"לית המפלגה, אינה זילברגרץ מגישים המלצותיהם לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ישראל ביתנו מגישה את המלצותיה לנשיא ריבלין. אפריל 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

עוד הסביר אבוחצירא לנוכחים במפגש כי "הברית עם החרדים קרצה לנתניהו, כי בניגוד לשאר המפלגות הם לא מתערבים בנושאי חוץ וביטחון. לכן גם כאן איווט הבין שדרכו חסומה, וכל ניסיון להשיג הישג כלשהו בנושא דת־מדינה בתוך הקואליציה עם ביבי והחרדים פשוט נועד לכישלון מראש. למרות שגם נתניהו וגם דרעי מכירים שנים רבות את איווט ואת אופיו, הם כנראה היו בטוחים שבמצבו הנוכחי אין מה לחשוש ממנו - וטעו בגדול".

"המסמר האחרון בידידות ובשיתוף פעולה של עשרות שנים היה שורה ארוכה של תלונות אנונימיות שהוגשו למשטרה ולמס הכנסה נגד איווט ושני בניו. מי שהגיש את אותן תלונות השתמש בשירותיהן של חברות חקירה פרטיות, כשהחשבון שולם בידי מקורות עלומים בחו"ל. איווט משוכנע עד היום כי ביבי מעורב בעניין, כשבאותו רגע הוא הפך מיריב פוליטי לאויב שאין לו סליחה ומחילה". על הטריז ביחסים עם דרעי סיפר אבוחצירא כי "דרעי, חבר הנפש לשעבר של איווט, מכר כנראה את ליברמן אצל נתניהו ועדכן אותו בדבר שיחות אישיות שהתנהלו ביניהם. כשזה נודע לאיווט, דרעי נשרף באותו רגע לחלוטין". אבוחצירא העיד כי אין טעם בניסיונות סולחה משום ש"איווט לא שוכח ולא סולח".

אביגדור ליברמן עודד פורר, ומנכ"לית המפלגה, אינה זילברגרץ מגישים המלצותיהם לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
הפכה לאישיות המשפיעה במפלגה. ליברמן לצד מנכ"לית המפלגה אינה זילברגרץ/ראובן קסטרו
פאינה קירשנבאום, 18 במרץ 2019. ניב אהרונסון
עם פרישתה, זילברגרץ הייתה ברירת המחדל להחלפתה. פאינה קירשנבאום/ניב אהרונסון

דמות מפתח נוספת היא אינה זילברגרץ, המנכ"לית הנוכחית של ישראל ביתנו. זילברגרץ היא אשתו של חברו הקרוב של ליברמן, מרק זילברגרץ, שמלווה אותו מתחילת שנות השמונים. איש מופנם ודיסקרטי כאיווט עצמו, ששירת עשרות שנים ביחידת המחשוב במשטרה. זילברגרץ הוכנסה לקלחת כברירת מחדל עם פרוץ פרשת השחיתות בישראל ביתנו. עם פרישתה של פאינה קירשנבאום, עלה צורך דחוף במציאת מישהו שימלא את מקומה. זילברגרץ עצמה עבדה שנים בסוכנות היהודית, ובין היתר עמדה בראש נציגות הסוכנות במוסקבה.

תחילה ליברמן לא חשב עליה ברצינות, אלא כממלאת מקום לזמן קצר. היא ידעה להפתיע אותו ביכולותיה הארגוניות, בהבנתה בבני אדם וגם בכשרון לסחוף אנשים ולאחד אותם לצורך משימות שונות ומגוונות. מאז הבחירות המוניציפליות האחרונות ב־2018 הפכה זילברגרץ לאישיות הדומיננטית והמשפיעה במפלגה.

שמואל חייק. ללא, פלאש 90
הסוחר מבגדד שעשה את הונו בלונדון. שמואל חייק/פלאש 90, ללא

האחרון בחמישייה הפותחת הוא ידידו הוותיק של ליברמן, איש עסקים ישראלי שעשה את הונו בלונדון, שמואל חייק, המכונה בפי ליברמן בחיבה "הסוחר מבגדד". השמועות מספרות שהם הכירו אי שם בשנת 1979, כשחייק שימש כעוזרו של שר החקלאות דאז, אריאל שרון. בשנת 1981, לאחר שהחליט לפרוש מעסקים פוליטיים ולעבור לעסקים ריאליים, העתיק את מגוריו ללונדון ובנה אימפריית נדל"ן. למרות המרחק, החיבה לפוליטיקה כנראה מעולם לא עזבה אותו. כמו דוברונסקי, גם הוא אינו זקוק לג'ובים, לכסף, או לתודעה ציבורית.

חייק מנהל שנים רבות מטעמו של ליברמן את כל המשאים ומתנים הקואליציוניים, ודעתו חשובה מאוד בהחלטה הסופית שאיווט מקבל. השניים קשורים זה בזה וחייק מעריך מאוד את איווט ומזדהה באופן מלא עם תפיסת עולמו. גם במו"מ הקואליציוני האחרון הוא היה מעורב לחלוטין, כאשר עודד פורר עמד בפרונט, וחייק מאחוריו.

החמישייה הפותחת הזאת היא החוג הפנימי, האמיתי, של שר האוצר החדש. זה לא משנה מה הסטטוס הרשמי של כל אחד מהם, והיכן הם נמצאים פורמלית. ליברמן נפגש עם המון אנשים, יושב בלא מעט ישיבות, מקשיב לכולם, אבל ההחלטות החשובות באמת נופלות רק במסגרת הפורום הצמוד הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully