וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו מתביישים": ממשלת אוקראינה מקימה מרכז להנצחת השואה בבאבי יאר

18.6.2021 / 17:37

80 שנה אחרי טבח באבי יאר תקיים ממשלת אוקראינה, בהנחיית הנשיא זלנסקי, טקס זיכרון רשמי ראשון לקורבנות השואה. זאת, במקביל להקמת קומפלקס מוזיאלי הכולל 12 מבנים, אנדרטאות ומיצגי זיכרון. ראש הממשלה שמיגל: "הנושא בעדיפות עליונה כדי להנציח את השואה לדורות הבאים"

ממשלת אוקראינה תערוך ב-6 באוקטובר אירועי הנצחה ממלכתיים לציון 80 שנה לטבח באבי יאר - כך אמרו השבוע ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל, וראש לשכת נשיא אוקראינה, אנדרה ירמאק. השניים מסרו את ההודעה בתדרוך עיתונאים משותף עם המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר.

האירוע יתקיים במעמד ראשי מדינות, מנהיגות יהודית וישראלית, משפחות של ניצולי שואה מאוקראינה, חסידי אומות עולם אוקראינים וחוקרי שואה מרחבי העולם. אירועי זיכרון נוספים צפויים להתקיים במקומות נוספים בעולם, כולל בישראל.

מיצג קיר הדמעות באוקראינה. BYHMC, אתר רשמי
מיצג קיר הדמעות, אוקראינה/אתר רשמי, BYHMC

השניים גם הודיעו כי יוקמו שני מבני זיכרון חדשים במרכז להנצחת השואה, לאורך גיא המוות, במטרה להנציח ולספר את סיפורם של 2.5 מיליון יהודי מזרח אירופה, מתוכם, 1.5 מאוקראינה לבדה, אשר נרצחו ונקברו בקברי אחים סמוך לבתיהם.

מרכז ההנצחה הינו קומפלקס מוזיאלי גדול, הכולל תריסר מבנים. בשנה האחרונה נחנכו בו כמה אנדרטאות ומבני זיכרון ובהם שמות הנרצחים, בית כנסת סמלי, מיצג מראות מחורר מכדורי יריות המכונה "השואה בכדורים", וכן מיצגים דרכם ניתן לראות ולשמוע קולות מקייב של לפני הכיבוש הנאצי. באירוע שיערך באוקטובר, ייחנכו "מיצג קיר הדמעות" ו"תל הזיכרון".

באבי יאר הינו קבר האחים הגדול ביותר באירופה. בספטמבר 1941, בשתי יממות בלבד, נרצחה ביריות על ידי הנאצים כמעט כל יהדות העיר קייב, 33,771 יהודים. במהלך המלחמה כולה נרצחו ונקברו בבאבי יאר כמאה אלף קורבנות, רובם המכריע יהודים.

ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל. BYHMC, אתר רשמי
ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל/אתר רשמי, BYHMC

ראש הממשלה האוקראיני אמר בתדרוך כי הנשיא ולדימיר זלנסקי חתם על צו נשיאותי כדי לתמוך בפרויקט למען זיכרון קורבנות הטבח באבי יאר. הוא הוסיף כי הממשלה האוקראינית עומדת מאחורי הפרויקט ותוביל את אירועי הזיכרון שיתקיימו באוקטובר בקייב: "הקמת מרכז הנצחה בקנה מידה בינלאומי היא בעדיפות עליונה של ממשלת אוקראינה. למרכז ההנצחה הזה תפיסה אומנותית ייחודית, שתבטיח שהסיפור הזה יסופר לדורות הבאים".

ראש לשכתו ירמאק התייחס לעובדה שרק כעת, עשרות שנים אחרי הטבח, קם באוקראינה מרכז להנצחת השואה: "הטבח באבי יאר הוא מהטרגדיות הנוראיות שקרו בשואה. מוזאוני שואה נמצאים בכל העולם, גם במקומות אליהם הנאצים לא הגיעו. עבורנו, הקמת המרכז אחרי 80 שנה היא מאוד משמעותית וחשובה. התביישנו שאחרי כל כך הרבה שנים אין בבירת אוקראינה, קייב, היכן שהטרגדיה הנוראה הזו קרתה, כמעט שום דבר (רק אנדרטת המנורה, א.א)".

"הנשיא זלנסקי", המשיך ירמאק, "לקח תחת חסותו את הפרויקט החשוב הזה, שבנייתו כבר החלה, והנחה אותנו להקים את הקומלפקס המוזיאלי תוך שנים ספורות. נעשה הכל כדי שהפרויקט יתקדם במהרה. אירועי הזיכרון שיתקיימו בבאבי יאר יסמלו לעולם שאסור שאירוע כזה יחזור על עצמו".

אוקראינה, מיצג באבי יאר. BYHMC, אתר רשמי
מיצג בבאבי יאר/אתר רשמי, BYHMC

נתן שרנסקי, יו"ר הועדה המייעצת של מרכז ההנצחה בבאבי יאר, ובעצמו יליד אוקראינה, הודה לנשיא ולראש ממשלת אוקראינה על תמיכתם המתמשכת, על המנהיגות שלהם ועל שיתוף הפעולה שלהם להקמת מרכז ההנצחה.

שרנסקי ציין כי בבאבי יאר קרה פשע כפול: הרצח ההמוני של היהודים בידי הנאצים, והשתקת הפשע על ידי השלטונות הסובייטים. לדבריו "הסובייטים ניסו לא רק להשתיק את הטרגדיה של היהודים אלא גם להרוס את השטח של באבי יאר, כשרצו להפוך אותו לאצטדיון ספורט. כשהם בנו את האנדרטה, נכתב שהיא רק למען האזרחים הסובייטים, היהודים לא הוזכרו. הקמת מרכז ההנצחה היא סגירת מעגל ותיקון העוול ההיסטורי. אנו נביא את סיפורה של 'השואה בכדורים' למען אוקראינה, היהודיםֿ והעולם כולו".

באבי יאר, אוראינה. BYHMC, אתר רשמי
קבר האחים הגדול ביותר באירופה. מיצג בבאבי יאר/אתר רשמי, BYHMC

האב פטריק דובואה, כומר קתולי צרפתי שחוקר מזה שני עשורים את קברי האחים במזרח אירופה, הצטרף לפני מספר חודשים למרכז ההנצחה כמנהל האסטרטגיה והמחקר, וכאחראי על המועצה האקדמית. הוא אמר כי "באבי יאר הוא המקום שבו אחד הפשעים הגדולים ביותר של השואה התקיימו לאור יום. הגרמנים רצחו יהודי אחר יהודי. הפשע היה אישי, פרסונלי. מה שמרכז ההנצחה בבאבי יאר עושה זה מהפכה אנתרופולוגית. המרכז יהיה בנוי מעל מה שהיה קבר האחים הגדול ביותר באירופה בשואה".

דובואה הוסיף כי כמי שבילה שנים בשדות ההרג באוקראינה ומדינות אחרות במזרח אירופה כחוקר "השואה בכדורים", הוא מצטער לומר שהלקח לא נלמד. "היום, כשמכחישי שואה בכל העולם טוענים שהשואה לא התקיימה, כשעיוות השואה מתרחש, עולה החשיבות בהקמת המרכז". דובואה הוסיף והתייחס לעבודתו היום בעיראק ובסוריה כחוקר קברי אחים בסוריה ובעיראק, ואמר כי "מחנות הגז לא קמו אחרי השואה. רצח המוני בכדורים ממשיך לקרות בעולם, כולל בעיראק ובסוריה היכן שאני חוקר את קברי האחים של דאעש, כפי שחקרתי את הקברים באוקראינה ומזרח אירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully