וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר מ-70 שנה, נפתרה תעלומת שרידי רה"מ יפן שנתלה בתום מלחה"ע ה-2

14.6.2021 / 13:34

פרופסור יפני איתר בארכיון בארה"ב מסמכים שהותרו לפרסום ושבהם נחשף מבצע חשאי שניהל הצבא כדי לפזר את האפר של הידקי טוג'ו ובכירים יפנים אחרים שהוצאו להורג. זאת כדי למנוע מגורמים לאומניים להאדיר את שמם. "השפלה אולטימטיבית"

ראש ממשלת יפן הידקי טוג'ו. AP
מאדריכלי המתקפה על פרל הרבור. ראש ממשלת יפן טוג'ו/AP

עד לאחרונה, מיקום שרידיו של ראש ממשלת יפן במלחמת העולם השנייה הידיקי טוג'ו, שהוצא להורג, בסיומה נותר אחד התעלומות הגדולות ביותר של התקופה. עתה, פרופסור באוניברסיטה יפנית חשף מסמכים צבאיים אמריקניים מסווגים שככל הנראה פותרים את החידה.

המסמכים מראים כי אפרו של טוג'ו, שהיה אחד מאדריכלי המתקפה על פרל הארבור, פוזר מכלי טיס של צבא ארצות הברית בשמי האוקיינוס השקט כ-50 ק"מ ממזרח ליוקוהמה, העיר השנייה בגודלה ביפן השוכנת מדרום לטוקיו.

זו הייתה משימה מתוחה וחשאית ביותר. בכירים בצבא ארצות הברית נקטו צעדים קיצוניים על מנת להסתיר את שרידיו של טוג'ו, ושל שישה יפנים בכירים אחרים שהוצאו להורג יחד עמו, הרחק מפניהם של גורמים לאומניים שרצו להאדיר את שמם. השבעה הוצאו להורג בתלייה על פשעי מלחמה ערב חג המולד ב-1948, שלוש שנים לאחר תבוסתה של יפן במלחמה.

התגלית סוגרת באופן חלקי פרק כואב בהיסטוריה היפנית שנותר פתוח עד היום. פוליטיקאים שמרנים ביפן מנסים לשכתב את ההיסטוריה של ארצם במלחמה, וניסיונותיהם מובילים לחיכוכים עם קורבנות המלחמה, במיוחד סין וקוריאה הדרומית.

מסמך מסווג של צבא ארה"ב על פיזור האפר של ראש ממשלת יפן הידקי טוג'ו ובכירים אחרים מ-23 בדצמבר 1948. AP
המבצע התנהל בחשאיות גמורה. המסמך הסודי על פיזור אפרו של טוג'ו/AP

פרופסור הירואקי טקזאווה מאוניברסיטת ניהון אימת ובדק במשך שנים את הפרטים ושקל את חשיבות הממצאים, עד שפרסם בשבוע שעבר את הרמזים למקום הימצאותם של השרידים. הוא נתקל ב-2018 במסמכים שהותרו לפרסום בארכיון הלאומי של ארה"ב בוושינגטון, ולפי מומחים ביפן, זו הפעם הראשונה שבה נגלים לעיני הציבור מסמכים רשמיים העוסקים בטיפול בשרידיהם של פושעי המלחמה.

הידטושי טוג'ו, נכדו של המנהיג, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי היעדר השרידים היווה זה זמן רב השפלה עבור המשפחות השכולות, אך הוקל לו אחרי שהמידע יצא לאור.

"אם שרידיו היו מפוזרים לפחות במים הטריטוריאליים של יפן, היה לו עוד קצת מזל", אמר טוג'ו. הוא אמר שהוא רוצה להזמין את חבריו ולהניח פרחים לזכרו כדי לחלוק לו כבוד אחרון, אם יפורסמו פרטים נוספים על המקום המדויק שבו פוזר האפר שלו.

המורשת של הידקי טוג'ו, שכיהן כראש ממשלת יפן במהלך חלק ניכר ממלחמת העולם השנייה, היא סבוכה. חלק מהשמרנים מעריצים אותו בתור פטריוט, אך רבים במערב מתעבים בשל התעקשותו להאריך את מלחמה, שהסתיימה רק לאחר הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי.

כחודש לאחר שהקיסר הירוהיטו הכריז על תבוסתה של יפן בפני האומה ההמומה ב-15 באוגוסט 1945, טוג'ו ירה בעצמו בניסיון התאבדות כושל לפני שעמד להיעצר בביתו הצנוע בטוקיו.

ראש ממשלת יפן לשעבר הידקי טוג'ו עומד לדין על פשעי מלחמה, 12 בנובמבר 1948. AP
נכדו רוצה לחלוק לו כבוד אחרון. טוג'ו במשפטו על פשעי מלחמה, 1948/AP

הפרופסור טקזאווה, המתמחה בסוגיות של בתי דין מיוחדים לפשעי מלחמה, מצא את המסמכים במהלך מחקר בארכיונים אמריקניים על משפטים אחרים. המסמכים, לדבריו, הם בעלי ערך מכיוון שהם מספקים מידע שמעט ממנו היה ידוע קודם לכן והערכה גסה למקום שבו פוזר האפר. הוא מתכנן להמשיך במחקר של הוצאות להורג אחרות. יותר מ-4,000 איש הורשעו בפשעי מלחמה בבתי דין בינלאומיים אחרים, וכ-920 מהם הוצאו להורג.

טוג'ו וששת האחרים שנתלו היו בין 28 מנהיגי יפן בזמן המלחמה שנשפטו על פשעי מלחמה בבית הדין הצבאי הבינלאומי למזרח הרחוק בין 1946 ל-1948. 25 מהם הורשעו, בהם 16 שנידונו למאסר עולם. שניים אחרים נשלחו לתקופות מאסר קצרות יותר, שניים אחרים מתו במהלך המשפט ותיק אחד נסגר.

התנורים נוקו משרידי הגופות

באחד המסמכים שנחשפו לאחרונה, שנחתם ב-23 בדצמבר 1948 תחת סיווג "סודי", כתב הגנרל האמריקני לותר פרירסון: "אני מאשר שקיבלתי את השרידים, פיקחתי על שריפתם ובאופן אישי פיזרתי ממטוס בים את האפר של של פושעי המלחמה שהוצאו להורג".

טקזאווה אמר כי המבצע כולו היה מתוח מאוד, וארצות הברית נזהרה מאוד שלא להותיר אפילו גרגר אפר אחד, ככל הנראה כדי למנוע את גניבתם בידי תומכים לאומניים. "בנוסף לניסיון שלהם למנוע את האדרת השרידים, אני חושב שצבא ארצות הברית היה נחוש שלא לתת לשרידים לחזור לשטחה של יפן כהשפלה האולטימטיבית", הסביר.

המסמכים הראו כי לאחר שריפת הגופות, התנורים "נוקו מהשרידים בשלמותם". "ננקטו אמצעי זהירות כדי למנוע שכחה של אפילו חלקיקי השרידים הקטנים ביותר", כתב הגנרל פריסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully