וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות ה-G7: נתרום מיליארד חיסוני קורונה למדינות העולם

הפסגה באנגליה הסתיימה לאחר שלושה ימים, ומנהיגי מעצמות המערב הבטיחו לשלב כוחות במאבק בנגיף ובמשבר האקלים, וכן לגבש חזית אחידה מול סין ורוסיה. למרות השבחים על "המומנטום החדש" שהביא ביידן, הם ספגו ביקורת על היעדים שהציבו: "כישלון מוסרי בלתי-נסלח"

בווידאו:ג'ונסון בוועידת ה-G7/צילום: רויטרס

מנהיגי ה-G7 הבטיחו היום (ראשון) לספק השנה מיליארד חיסוני קורונה למדינות העולם ולהגביר את המאבק בשינויי האקלים, בסיום הפסגה שנועדה לאחד את הברית בין המדינות הדמוקרטיות מול עלייתן של סין ורוסיה.

בהצהרה שפורסמה לאחר הפסגה הראשונה זה שנתיים שבה הם נפגשים פנים מול פנים, מנהיגי המדינות החברות במועדון היוקרתי שהדהדה את רצונו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לגבש מחדש את החזית המערבית אחרי התקופה הסוערת של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ.

אנחנו נרתום את כוח הדמוקרטיה, החירות, השוויון, שלטון החוק וכיבוד זכויות האדם על מנת להשיב לשאלות הגדולות ביותר ולהתגבר על האתגרים הגדולים ביותר", הבטיחו המנהיגים. עם זאת, מספר החיסונים שהבטיחו נמוך בהרבה מזה שבו נקבעו פעילים במלחמה נגד המגיפה שגבתה את חייהם של קרוב לארבעה מיליון אשי בעולם והרחבה כלכלות רבות.

נשיא ארה"ב ביידן ורה"מ בריטניה ג'ונסון בוועידת G7 באנגליה, 12 ביוני, 2021. רויטרס
"ועידה מהותית ויעילה בצורה יוצאת דופן". ביידן וג'ונסון/רויטרס

"אני חושש שיהיו חיוכים, אבל אלו לא פתרונות", אמר ראש ממשלת בריטניה לשעבר גורדון בראון לרשת סקיי ניוז. הוא אמר כי הפסגה הייתה "כישלון מוסרי בלתי-נסלח". לדברי בראון, שעזר לתאם את התגובה הבינלאומית למשבר הפיננסי הגדול האחרון שהכה בעולם, ב-2008, "מיליוני אנשים לא יהיו מחוסנים, ואני חושש שאלפים ימותו".

הודו ודרום אפריקה, שהשתתפו בפסגה בתור אורחות, לחצו על המדינות החברות להעניק פטור מזכויות הקניין הרוחני על החיסונים שפותחו במערב, אך בריטניה וגרמניה בלטו בהתנגדותן ליוזמה.

בנוסף לכך, המנהיגים ספגו ביקורת על גודל הסיוע שהבטיחו לספק למדינות שיושפעו בצורה הקשה ביותר בשינויי האקלים ועל קצב הפסקת ההשקעות בדלקים מאובנים לקראת פסגה של האו"ם בנובמבר.

"ה-G7 כשל בהיערכות לפסגת COP26 מוצלחת לאור העדר הבולט של אמון בין המדינות העשירות והמתפתחות", אמרה מנכ"לית גרינפיס, ג'ניפור מורגן. "אנחנו זקוקים למנהיגות אמיתית וזה אומר להתייחס למגיפה ואל משבר האקלים כפי שהם: מצב חירום משולב של אי-שוויון".

נשיא ארה"ב ביידן בוועידת G7,
13 ביוני, 2021. GettyImages
"הביא מומנטום חדש". ביידן/GettyImages

למרות זאת, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שאירח את הפסגה, אמר כי המדינות החברות רוצות "להניע מהפכה תעשייתית ירוקה בעולם כדי לשנות את דרך החיים שלנו". לדבריו, "יש קשר ישיר בין הפחת הפליטות, שיקום הטבע, יצירת משרות עבודה והבטחת צמיחה כלכלית ארוכת-טווח".

ג'ונסון הזכיר גם את הבטחת מדינות G7 להכניס עוד 40 מיליון נערות לבתי הספר בחמש השנים הקרובות, כחלק ממאמצי השיקום העולמי שלאחר הקורונה.

גורם בבית הלבן הסכים כי הפסגה שנמשכה שלושה ימים בקורנוול, שבדרום-מערב אנגליה, הייתה "מהותית ויעילה בצורה יוצאת דופן". ובמקביל, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שלה זאת הפסגה האחרונה בתפקיד, אמרה כי ביידן הביא "מומנטום חדש" לטובת הניסיונות לטפל בבעיות העולמיות.

בהצהרת סיכום הפסגה, מדינות G7 תקפו בחריפות את בייג'ינג ואת מוסקבה, לקראת פסגת נאט"ו בבריסל מחר ופגישתו הראשונה של ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשוויץ ביום רביעי.

המנהיגים דרשו מסין להפסק את הפרות זכויות האדם שלה, כולל עבודות כפייה במחוז שינג'יאנג, שבו כלואים כמיליון מוסלמים במחנות, ובהונג קונג. הם לחצו על סין לאפשר למומחים מארגון הבריאות העולמי לחקור לעומק יותר את מקורות התפרצות מגיפת הקורונה, ברקע החשש שהנגיף דלק ממעבדה בסין.

ג'ונסון ומרקל בוועידת ה-G7,
11 ביוני, 2021. GettyImages
ספגו ביקורת על גודל הסיוע שהבטיחו למדינות שיושפעו בצורה הקשה משינויי האקלים. ג'ונסון ומרקל/GettyImages

מדינות המערב גם אימצו את היוזמה האמריקנית לבלימת תכנית התשתיות הסינית "חגורה ודרך", והבטיחו השקעות של מיליארד דולרים במדינות עניות. היוזמה, "לבנות מחדש את העולם טוב יותר", אמורה להתחרות עם התכנית הסינית שמבקריה טוענים כי היא מכניסה מדינות קטנות לחובות עתק שהן לא יכולות לשלם.

בנוסף לכך, שבעת המנהיגים דרשו מרוסיה "הסבר אמין" לשימוש שעשתה בנשק כימי על אדמת המערב, ולחדול מ"הדיכוי השיטתי" של האופוזיציה והתקשורת המקומית ולהעמיד לדין פושעי סייבר שמעורבים במתקפות כופרה ברחבי העולם.

על הפסגה העיבה המתיחות בין בריטניה לאיחוד האירופי סביב הסדרי הסחר בצפון אירלנד לאחר הברקזיט, אך לונדון השתמשה ב"דיפלומטיה הרכה" של המלכה אליזבת ובנה יורש העצר צ'ארלס, שקיבלו את פני המנהיגים לארוחת ערב מלכותית ביום שישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully