וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'כיה מתקשה למצוא מחליף לוואצלב האוול

2.2.2003 / 21:32

הפרלמנט הצביע 6 פעמים בניסיון למצוא יורש למנהיג המוערך שפרש מהפוליטיקה אחרי 12 שנים; היה שותף להפלת המשטר הקומוניסטי; זכה לפופולריות נרחבת בזירה הבינלאומית ופחות מבית

12 שנה אחרי שסייע להפיל את המשטר הקומוניסטי במזרח אירופה, פורש המנהיג הצ'כי, ואצלב האוול, מהחיים הפוליטים. האוול האריך ימים בשלטון יותר מכל מנהיג אחר במזרח אירופה מאז נפילת הגוש הקומוניסטי, וזכה תמיד לפופולריות נרחבת בזירה הבינלאומית. מנהיגים רבים ביקשו להיפגש עמו והוא נתפס על ידי רבים כסמל אמיץ לקול הדמוקרטיה. עם זאת מעולם לא זכה לאותה יראת כבוד בקרב בני עמו.

אחת ממפלותיו הפוליטיות הגדולות היו דווקא בתחילת דרכו, כשהתנגד לחלוקת צ'כוסלובקיה לשתי מדינות ב-1992. החלוקה נעשתה בדרכי שלום ועברה ללא אירועים מיוחדים על אף התנגדותו. לאחרונה אמר האוול כי למרות דעתו בעבר הסתדרו הדברים לחיוב. דעתו התקבלה דווקא במחלוקת אחרת. האוול התנגד לדרישה לחקור את ההיסטוריה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה ואת המערכת שדרשה, בין היתר, מילדים לרגל אחרי הוריהם. אז טען האוול כי הדבר יעורר מהפך חברתי מיותר. סירובו לאפשר את חקירת העבר פגמה בפופולריות שלו בקרב צ'כים רבים שרצו שהצדק ייצא לאור.

גורם נוסף שערער את מעמדו בקרב העם הצ'כי היו נישואיו לשחקנית דגמר וסקרונובה ב-1997, פחות משנה לאחר מות אשתו אולגה שנתפסה כקדושה. כנשיא הרפובליקה הצ'כית הביע לא פעם את רצונו בשינוי מהותי באירופה שימשיך את המגמה של נפילת חומת ברלין. "אנחנו פשוט לא יכולים לדמיין אירופה שתמשיך להיות מחולקת", אמר. האוול לחץ על ברית נאט"ו והאיחוד האירופי להרחיב את שורותיהם, לקבל אליהם את מדינות מזרח אירופה ולכלול את מדינות ברית ורשה. בסופו של דבר כך היה.

הפרלמנט הצ'כי מתקשה למצוא תחליף לאיש בעל שיעור הקומה החד הפעמי. בבי.בי.סי דווח כי עד כה הצביעו חברי הפרלמנט שש פעמים בניסיון למצוא נשיא חדש אך ללא הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully