וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מלחמת הנקניקיות" בין בריטניה לאיחוד האירופי

13.6.2021 / 15:59

בממלכה זועמים אחרי שדווח כי מקרון רמז בשיחה עם ג'ונסון שצפון אירלנד אינה חלק ממנה, כחלק מהמחלוקת סביב העברת הסחורות אחרי הברקזיט. "זה כישלון בהבנת העובדות", אמר שר החוץ. באליזה השיבו: "בריטניה היא זו שהחליטה לצאת מהאיחוד, עליה לעמוד בהבטחותיה"

בריטניה הגיבה היום (ראשון) בזעם בעקבות הערותיו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על מעמדה של צפון אירלנד, והמתיחות סביב הסוגיה הנפיצה מעיבה על פסגת G7 שמארחת בריטניה.

עתידה של צפון אירלנד מעיק על היחסים בין לונדון לבין האיחוד האירופי מאז משאל העם ב-2016 שבו הצביעו רוב הבריטים בעד עזיבת הגוש. צפון אירלנד שוכנת באי האירי, שחלקו השני הוא מדינה נפרדת החברה באיחוד האירופי. לאורך השנים, קיימו הצדדים דיונים ממושכים והסכימו על שורה ארוכה של הבנות, רק כדי לראות אותן קורסות בשטח וחוזר חלילה.

בסופו של דבר, הדיונים תמיד חוזרים לשילוב ההיסטורי, הלאומי, הדתי והגיאוגרפי העדין שאופף את צפון אירלנד. המשבר האחרון פרץ אחרי שבעיתון הטלגרף הבריטי דווח כי מקרון רמז שצפון אירלנד אינה חלק מבריטניה, בתגובה לכך שג'ונסון תהה כיצד הוא היה נוהג אילו בתי המשפט בצרפת היו מונעים העברת נקניקיות מטולוז לפריז.

"הנשיא אמר כי טולוז ופריז הן חלק מאזור גיאוגרפי אחד, וצפון אירלנד היא באי", נמסר מארמון האליזה. "הנשיא רצה להדגיש שהמצב די שונה וכי ההשוואה הזאת לא נכונה". מקור באליזה
צפון אירלנד נותרה מפולגת עמוקות לאורך קווים עדתיים. קתולים לאומנים רבים שואפים להתאחד עם אירלנד, בעוד שהיוניוניסטים הפרוטסטנים רוצים להישאר חלק מהממלכה המאוחדת.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון במהלך פגישתם במסגרת פסגת G-7 בבריטניה 12 ביוני 2021. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון במהלך פגישתם במסגרת פסגת G-7 בבריטניה 12 ביוני 2021/רויטרס

שר החוץ של בריטניה, דומיניאק ראב, הביע היום ביקורת על האיחוד האירופי שלטענתו מתייחסת לצפון אירלנד כאל מדינה נפרדת, והאשים את הגישה הזו בהסבת נזק לפרוביניציה הבריטית. "כמה אנשים מהאיחוד האירופי כאן בקרביס ביי, אבל למען האמת במשך חודשים ושנים, מתייחסים לצפון אירלנד כאל מדינה נפרדת וזאת שגיאה. זה כישלון בהבנת העובדות", אמר ראב לרשת BBC.

האיחוד האירופי לא רוצה שצפון אירלנד תהווה דלת אחורית לשוק המשותף שלה, אך הוא מתנגד להקמת גבול בינה לבין אירלנד. שני הצדדים הסכימו להציב פיקוח בין צפון אירלנד לבין שאר חלקי האי הבריטי כחלק מהפרוטוקל של צפון אירלנד בהסכם הברקזיט. עם זאת, בריטניה טוענת עתה שהפיקוח הזה מעיק מדי, והגורמים הפרו-בריטיים בצפון אירלנד אומרים שהוא סותר את הסכם "יום השישי הטוב" שסיים את המלחמה באזור ב-1998.

ג'ונסון הדגיש אתמול כי בריטניה "תעשה כל שדרוש" כדי להגן על שלמותה הטריטוריאלית במהלך מחלוקת הסחר עם האיחוד האירופי, שזכתה לכינוי "מלחמת הנקניקיות". הוא איים להפעיל אמצעי חירום אם לא יימצא פתרון.

"הגיע הזמן שהממשלה תפסיק לדבר על להכניס תיקונים לפרוטוקול ותנקוט את הצעדים ההכרחיים להסיר אותו", דרש אדווין פוטס, מנהיגה החדש של המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית, המפלגה הגדולה ביותר בצפון אירלנד. הוא אמר כי הוא שלח מכתב למקרון, שלדבריו התבטא באופן פוגעני ונבער.

באליזה אמרו כי מקרון הזכיר לג'ונסון שבריטניה היא זו שהחליטה לעזוב את הגוש. "הוא הזכיר לו שיציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי הייתה החלטה בריטית והכרחי להיצמד להבטחות שניתנו", נמסר מהאליזה. "הנשיא הסיט לאחר מכן את השיחה בחזרה לסוגיות המפתח של ה-G7".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully