וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקווים להצלחת רע"ם, חוששים מכישלון - החברה הערבית נכנסה לקואליציה

עודכן לאחרונה: 14.6.2021 / 10:12

65% אחוז בחברה הערבית תומכים בכניסת רע"ם לקואליציה ומייחלים לשינוי משמעותי ביחסים עם המדינה, אך לא ממהרים לחגוג - "יושבים על הגדר, מחכים, ספקנים, חשדנים, כי יש מצב שזה כשלון טוטאלי והכל יתפרק לפני שההבטחות תמומשנה", אומרים במגזר

בממשלה החדשה מכהן שר ערבי - עיסאווי פריג' ממרצ, השר לשיתוף פעולה אזורי. מפלגה ערבית היא שותפה לקואליציה - רע"ם, המפלגה של התנועה האיסלמית. עבור החברה הערבית בישראלי, זה אינו דבר של מה בכך. אלא שבינתיים במגזר הערבי לא רוקדים ברחובות, לא יורים זיקוקים לאוויר ולא מחלקים דברי מתיקה לעוברים ושבים. נותרים מאופקים, זהירים, חשדניים. בעיקר בוחנים, וצופים בחיבור הכמעט בלתי אפשרי עם קואליציה, שמתבססת על חיבורים בלתי אפשריים.

מצד שני, גם לא נראית התנגדות בולטת, ומנסור עבאס זוכה להזדמנות להוכיח את צדקת התזה שלו, האומרת שיוכל לקדם את האינטרסים של החברה הערבית מתוך הקואליציה, טוב יותר מאשר עשה כל פוליטיקאי ערבי ישראלי עד כה.

הסקר האחרון שנערך בחברה הערבית מעלה ש-64.9% אחוזים מבעלי זכות הבחירה הערבים בישראל תומכים בכניסת רע"ם לקואליציה עם ממשלת בנט-לפיד. הסקר, שערך מכון הסקרים סטאטנט של יוסף מקלדה ביום ראשון, מראה על תמיכה רבה ברע"ם, שנותרת המפלגה הפופולרית ביותר אצל האזרחים הערבים, לאחר שהודיעה על כוונתה להצטרף לקואליציה. על פי הסקר, גם דרכה נתפסת כנכונה: 60.2% מהציבור הערבי סבורים כי גם הרשימה המשותפת הייתה צריכה לתמוך בממשלה זו.

מנסור עבאס בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הזדמנות ליצור תיקון, אבל יש סיכוי שמדובר בכשלון טוטאלי. עבאס/ראובן קסטרו

"הרחוב הערבי אינו מקשה אחת ואך טבעי הוא שהדעות חלוקות כמו בכל דמוקרטיה בריאה", מזכיר עפיף אבו-מוך, הייטקיסט מבאקה אל גרבייה, המשמש פרשן פוליטי ב"אל מוניטור". "ברור שתומכי מנסור עבאס ורע"ם מבסוטים וברור שתומכי הרשימה המשותפת מנסים להמעיט בערכו של ההישג. אבל, הרוב הגדול הוא אנשים על-מפלגתיים, והם מבינים שמנסור עבאס יצר הזדמנות לעשות תיקון ולגרום למדינה לעשות הרבה דברים אלמנטריים שהייתה צריכה לעשות בעצמה", הוא מציין.

"היום עיקר השיח הפוליטי הוא ברשתות החברתיות, ורואים שיש שם הרבה פידבקים חיוביים", ממשיך אבו-מוך. "יש לא מעט תמיכה בצעד של מנסור עבאס וההצטרפות לקואליציה. אבל, זו קונסטרוקציה מאוד מורכבת שאף אחד לא יודע מה לצפות ממנה. ממתינים. יושבים על הגדר. אומרים שמוקדם לחגוג. אנשים מחכים. אנשים ספקנים, חשדנים. למה? כי יש מצב שזה כשלון טוטאלי והכל יתפרק לפני שההבטחות תמומשנה. מנסור עבאס ורע"ם וגם עיסאווי פריג' ומרצ ייבחנו בהישגים הפרקטיים לחברה הערבית".

עיסאווי פריג' בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ייבחן בהישגים הפרקטיים לחברה הערבית. עיסאווי פריג'/ראובן קסטרו

"יש תקווה חדשה, אבל יש גם פחד", מסביר הרופא ד"ר רפעאת עמאש, מהכפר ג'סר א-זרקא, "אני כאזרח ישראלי ערבי מקווה שהממשלה החדשה תעשה כל מה שאפשר למען חיים אזרחיים טובים גם ליהודים וגם לערבים. אני כרופא במערכת הבריאות אוהב את כל האנשים. גם עיסאווי פריג', גם מנסור עבאס, אני מאמין שהם שם גם בשביל ערבים וגם בשביל יהודים".

"היה הרבה סבל במלחמות, זה גרם לכאב גדול, גם בקרב הערבים וגם בקרב היהודים ואנחנו מאמינים שאין ברירה וצריכים לחיות ביחד. אי אפשר לחלק את ג'סר א-זרקא למדינה אחת ואת קיסריה למדינה שנייה, אז צריך ליצור שיתוף פעולה ולאט לאט למצוא נוסחה איך לגרום שכל האזור יחיה בשלום ויפרח, זו המשימה הראשונה של הממשלה הזאת".

"מה אנחנו כבר רוצים? שלום, שקט, כבוד הדדי ושאנשים ירגישו אזרחים שווים ויחיו. חשוב לנו שקט אזרחי. למשל, שלא תהיה פשיעה, שאנשים יעבדו ולא תהיה אבטלה. מקווים שידאגו לנו לפתרון לבעיית הדיור ולשיפור מערכת החינוך, שזה מאד חשוב. הכול ידוע".

איימן עודה בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מנסים להמעיט בערכו של ההישג. יו"ר הרשימה המשותפת, עודה/ראובן קסטרו

"הדעה שלי חיובית, אני מרגיש טוב עם זה ושמח שזה קורה והאמת היא שזה היה צריך לקרות כבר לפני הרבה שנים", אומר האמן סעיד אבו שאקרה מאום אל פחם, בעל הגלריה לאמנות בעיר ובן דודו של השייח ראאד סלאח.

"שנים ישבנו וקיטרנו שאנחנו לא שותפים, אז כשזה מגיע צריך לשמוח ולברך על זה. אנחנו צריכים לחפש כל דרך להשתלב בקבלת החלטות. אני יודע שמי שלוקח בזה חלק משלם מחיר כי יש מעין 'עליהום', אבל אותם אנשים שתוקפים, הם מי שהתלוננו שלא היינו חלק מההחלטות".

"יש ציפיות: מי שרוצה להיות חלק, צריך לעשות את זה בצורה מכובדת ולא מתרפסת ולא מתחנפת. אני מקווה שתהליך קבלתם של הנציגים הערבים בממשלה יתקבל בכבוד ואהדה ולא בהקטנה של האנשים".

"צריך לכבד את התהליך ולכבד את האנשים. אנחנו אזרחים במדינת ישראל. אני מרגיש שהגיע הזמן. עד היום החשיבו אותנו שואבי מים וחוטבי עצים. אבל הזמנים השתנו. יש לנו דור חדש של מלומדים ומשכילים ולא יעלה על הדעת שלא יהיו חלק מקבלת ההחלטות".

יוסף מקלדה. סטאטנט, אתר רשמי
64.9% תומכים בכניסת רע"ם לקואליציה. יוסף מקלדה/אתר רשמי, סטאטנט

"זה מאד מרגש ואנחנו מברכים על כך ואנחנו תומכים במהלכים האלה", אומר ראאד אבו אל קיאן מאום אל חיראן, העובד בתחום הסביבה ומוכר כפעיל חברתי. "לא יכול להיות שבארץ מגוונת בנופים גיאוגרפיים ותרבותיים, הפוליטיקאים מנצלים את זה לשסעים, קרעים ומשברים בין אוכלוסיות, במקום למנף את זה", הוא מוסיף.

"כולנו תקווה ואופטימיות לתהליך שסוף סוף נוצר, עם אמירה וכיוון של סלילת דרך פוליטית וחברתית יחד, שתביא לטיפול בכלל הבעיות בקרב האוכלוסייה הערבית. אני מודע לזה שבכל מקום לא כולם בעד, יש נגד ויש כאלה שנמנעים מלהביע דעה", הוא מדגיש.

"אנחנו רוצים שזו תהיה נקודת המפנה ונקודת החיבור בין יהודים וערבים. זו תהיה הסטירה למי שעשה שיסוי, יריבות איבה ועוינות בין אוכלוסיות בארץ".

הפגת נגד האלימות הגואה בחברה הערבית. כיכר רבין, ת"א  18 במרץ 2021. איתן אלחדז, TPS
הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית. כיכר רבין בת"א, מרץ 2021/TPS, איתן אלחדז

"אנחנו בנגב עד היום הכרנו את מוסדות המדינה כשבאו לאכיפה וענישה", ממשיך אבו אל-קיאן. "הגיע הזמן לשיוויון ושיהיה טוב לאוכלוסייה שלנו בנגב. לא לעקירה של אזרחים על מנת להביא במקומם אזרחים אחרים ולא לרצח של האזרח יעקוב כדי להביא במקומו את האזרח יעקב".

"לא יכול להיות שילד אחד ירוץ יחף ואחד אחר משחק באמצעים טכנולוגים מתקדמים. מנסור עבאס וסעיד אלחרומי אמיצים ולמרות שאני לא צופה שהממשלה תחזיק מעמד זמן רב אני רוצה שישיגו את המטרות והיעדים שהם קבעו לעצמם ושיקימו מולם את ההבטחות שניתנו להם ואת ההסכמים הקואליציוניים שחתמו מולם וזו תהיה ברכה לתושבי ישראל בכלל ולתושבי הנגב בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully