וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דבר כזה לא היה לנו": היקב המשפחתי שנפגע קשה בשריפה במעלה החמישה

12.6.2021 / 14:01

כ-20 טון ענבים הושמדו וכ-25 דונם של כרמים ביקב קסטל נשרפו במהלך השריפה הגדולה ביום רביעי האחרון. בשל שנת השמיטה המתקרבת והלכות נוספות, נטיעות חדשות יתאפשרו רק לקראת 2023, ושיקום הכרמים צפוי לקחת לפחות כשש שנים. בעל היקב שומר על אופטימיות: "החיים ממשיכים"

השריפה הגדולה באזור מעלה החמישה השבוע כילתה 2,650 דונם של יער, והסתיימה למרבה המזל ללא נפגעים בנפש. אך כשמשפחת בן זקן הגיעה למחרת האירוע ליקב קסטל שבבעלותם, הם נחשפו לממדי הנזק: היקב החדש במעלה החמישה לא נפגע, אך כ-25 דונם של כרמים נשרפו וכ-20 טון ענבים הושמדו. עבור יקב קסטל מדובר במכה קשה.

גם אם היקב, המתגאה בייצור יין מכרמים בבעלותו, יבקש לקנות ענבים מכרמים או יקבים אחרים, הוא יתקשה לעשות זאת בגלל שנת השמיטה המתקרבת, המובילה לכך שכל היקבים מגבירים את הייצור, כדי לפצות על הירידה מההפסקה הכפויה בשנת השמיטה. "אי אפשר להשיג אפילו אשכול", הסביר אלי בן זקן את הביקוש בשוק לענבי יין איכותיים בקיץ הקרוב.

נזקי השריפה ביקב קסטל 10 ביוני 2021. דוד סילברמן, GettyImages
"זה חלק מהחיים של חקלאי". אלי בן זקן, מייסד יקב קסטל/GettyImages, דוד סילברמן
כרמים שנשרפו ביקב קסטל, 11 ביוני 2021. יקב קסטל, תמונות גולשים
חלק משמעותי מהכרם נפגע. כרמים שנשרפו ביקב קסטל, השבוע/תמונות גולשים, יקב קסטל

שנת השמיטה, שתחל בסתיו הקרוב, מציבה קשיים גדולים בפני אנשי היקב גם בשיקום הכרמים עצמם, שצפוי להימשך לפחות כשש שנים, לפני שייבצרו ענבים חדשים.

בשל האיסור לנטוע גפנים חדשים ולגדלם במהלך שנת השמיטה, לא ניתן יהיה לנטוע את הגפנים במהלך הקיץ הקרוב. הנטיעות החדשות יתאפשרו רק לקראת שנת 2023.

לענבי הכרם לוקח זמן להבשיל ובנוסף, יקב המקפיד על כשרות, צריך להמתין ארבע שנים עד לבציר הראשון בשל הלכות עורלה, כך שהבציר הקרוב של הענבים, מהם ניתן יהיה לייצר יין, לא צפוי בשש שנים הקרובות.

נזקי השריפה ביקב קסטל 10 ביוני 2021. דוד סילברמן, GettyImages
כ-20 טון ענבים הושמדו, יקב קסטל בהרי ירושלים/GettyImages, דוד סילברמן
נזקי השריפה ביקב קסטל 10 ביוני 2021. דוד סילברמן, GettyImages
יאלצו לחכות שש שנים עד הבציר הבא. יקב קסטל בהרי ירושלים/GettyImages, דוד סילברמן

יקב קסטל נחשב לאחד מהיקבים הטובים ביותר בישראל. אלי בן זקן, שהקים את היקב ליד בית המשפחה במושב רמת רזיאל בשנת 1995, היה מחלוצי מהפיכת היין בישראל בשנות ה-90. בבציר הראשון יוצרו ביקב 600 בקבוקים. עם השנים, ילדיו נכנסו לניהול המקום, ובשנת 2015 היקב עבר למבנה חדש במושב יד השמונה.

לפני השריפה ניטעו בסמוך ליקב חלקות חדשות של גפנים, שנקראו על שם הנכדים של משפחת בן זקן, מלבק "נעמה", מלבק "איתמר", קברנה "בת-עמי", קברנה "גדעון", פטי ורדו "פולי", מרלו "אלון" ושרדונה "אביב". חלקים משמעותיים מאותן חלקות נפגע בשריפה ביום רביעי. "כל כך עצוב, אבל מחר הוא יום חדש" אמר בן-זקן.

הכרמים השרופים ביקב קסטל שבלמו את האש להגיע ללולים, 11 ביוני, 2021. דיוויד סילברמן, תמונות גולשים
הגן על הלול. תצלום אווירי של הכרם/תמונות גולשים, דיוויד סילברמן

אחד הדברים בהם אלי מתנחם הוא שהכרמים המסודרים בשורות ישרות, עזרו לבלום את האש מלהגיע ללולים ולמבני המשק של קיבוץ מעלה החמישה. "כרם יין - מגן ההר", כתב בדף הפייסבוק שלו.

למרות הפגיעה ביקב, בן זקן שומר על אופטימיות: "אני חקלאי, וזה חלק מהחיים של חקלאי. הייתה שנה אחת שפגע לנו ברד והשמיד לנו חלקה שלמה, דבר כזה לא היה לנו. אבל החיים ממשיכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully