וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערעור האחרון נדחה: "הקצב מבוסניה" יישאר בכלא

8.6.2021 / 23:29

שופטי האו"ם הותירו על כנה את הרשעת הגנרל הסרבי ראטקו מלאדיץ' בפשעים נגד האנושות שבוצעו בטבח סרברניצה ב-1995. בכך הסתיים המשפט הגדול האחרון על מעשי הזוועות שהתחוללו ביוגוסלביה לשעבר לפני כרבע מאה. לא ברור היכן מלאדיץ' בן ה-79 ירצה את מאסר העולם שלו

הגנרל הסרבי לשעבר ראטקו מלאדיץ' הפסיד היום (שלישי) את הקרב האחרון נגד הרשעתו בפשעים נגד האנושות, אחרי ששופטים של האו"ם דחו את ערעורו של מי שכונה "הקצב מבוסניה". מלאדיץ' הורשע בתכנון טבח סרברניצה ב-1995, שהיה רצח העם הראשון ביבשת מאז תום מלחמת העולם השנייה. יותר מ-8,000 גברים ונערים מוסלמים נרצחו, והפסיקה היום מהווה סגירה של פרק אפל בהיסטוריה של היבשת.

מלדיץ', שלעתים הפגין לוחמנות בעת הופעותיו בבית המשפט בהאג, לא הראה שום תגובה לפסק הדין פרט למבט זועף ונראה שברירי. ההחלטה התקבלה ברוב של ארבעה נגד אחד, שדחו את ערעוריו על הרשעתו מ-2017 בפשעים נגד האנושות, הכוללים רצח עם, רצח, השמדה ומעשי טרור לאורך המלחמה. המלחמה, שהתחוללה בין 1992 ל-1995, גבתה את חייהם של יותר ממאה אלף קורבנות ומיליוני עקורים.

בית המשפט גם דחה ערעור של התביעה על זיכויו של מלאדיץ' מסעיף נוסף של רצח עם, הקשור לטיהורים אתניים בשלב מוקדם יותר במלחמה.

הגנרל לשעבר בן ה-79 הוא הדמות המרכזית האחרונה העומדת לדין במסגרת משפטי מלחמות יוגוסלביה. המפקד הפוליטי שלו במלחמה, הנשיא רדובן קרדזיץ', כבר מרצה מאסר עולם אחרי שהורשע באותם פשעים. נשיא יוגוסלביה דאז סלובודן מילושביץ', שהואשם בליבוי הסכסוכים האתניים בבלקן, מת בתאו בהאג ב-2006 לפני הכרעת בית המשפט.

הגנרל הסרבי לשעבר רטקו מלאדיץ' בדיון בבית המשפט בהאג, 8 ביוני 2021. AP
הגנרל הסרבי לשעבר רטקו מלאדיץ' בדיון בבית המשפט בהאג, 8 ביוני 2021/AP

סרג' ברמרץ, התובע שהעמיד לדין את מלדיץ' וקרדזיץ', אמר כי מלדיץ' הוא "בן פושעי המלחמה הגרועים בהיסטוריה המודרנית". לדבריו, יש לגנות אותו בכל מדינות יוגוסלביה לשעבר ובעולם כולו. "שמו צריך להיות בקנה אחד עם הדמויות הבזויות והברבריות ביותר בהיסטוריה".

נשיא ארצות הברית ג'ו בידן אמר כי "הפסיקה ההיסטורית מראה כי אלו שמצבעים פשעים איומים משלמים על מעשיהם. היא גם מחזקת את הנחישות המשותפת שלנו למנוע זוועות עתידיות במקומות אחרים בעולם". הנשיא הדמוקרטי הוסיף כי הוא מקווה שההכרעה של השופטים מהווה נחמה מסוימת עבור הקורבנות.

בתור מפקד הצבא הסרבי הבוסני, מלדיץ' הוביל את הכוחות שביצעו טיהורים אתניים, את המצור על סרייבו ואת השיא המדמם של המלחמה, הטבח בסרברניצה.

בסרייבו, בירת בוסניה, פרצו מחיאות כפיים בעת הצפייה במשפט. ראש העיר, בנג'מניה קאריץ', אמרה כי זהו "יום של צדק" עבור סרייבו, בוסניה והחפים מפשע שנהרגו במלחמה.

נשים מאזור סרברניצה צופות בגנרל הסרבי לשעבר רטקו מלאדיץ' בדיון בבית המשפט בהאג, 8 ביוני 2021. AP
נשים מאזור סרברניצה צופות בגנרל הסרבי לשעבר רטקו מלאדיץ' בדיון בבית המשפט בהאג, 8 ביוני 2021/AP

המורשת הרעילה של מלדיץ' ממשיכה לפלג את בוסניה, ועברו האפל מטיל צל הרבה מעבר לבלקן. עבור הסרבים בבוסניה, הוא גיבור מלחמה שנלחם כדי להגן על עמו. עבור הבוסניאקים, רובם מוסלמים, הוא תמיד יהיה הנבל שאחראי לסבל ולאובדן שחוו במהלך המלחמה.

נדזיבה סליהוביץ', שאיבדה את בנה ובעלה בטבח, צפתה בשימוע על מסך גדול בסרברניצה. "זה אומר הרבה עבורי, הלב שלי דופק במהירות", אמרה. "הוא נענש. זה לא חשוב איפה הוא יסיים. כמו האימהות של סרברניצה, הוא יבלה את שארית חייו ללא משפחתו".

מנגד, מנהיג הבדלנים הסרבים בבוסניה, מילורד דודיק, אמר כי גזר הדין הוא "צדק סלקטיבי" העושה "דמוניזציה של הסרבים". לדבריו, זה רק יעמיק את הפילוג האתני שעדיין קיים בבוסניה, שנים רבות כל כך אחרי המלחמה.

"בית המשפט לא הוכיח את אשמתו הישירה של מלדיץ'", אמר דודיק. "זה ברור שמעולם לא התרחש רצח עם בסרברניצה".

בנו של מלדיץ', דארקו, שהיה חלק מצוות ההגנה שלו, אמר בבית המשפט בהאג: "המשפט הנודד הזה סיים את עבודתו כפי שהתחיל. לגנרל לא היה הזדמנות למשפט הוגן".

אישה מוסלמית מתפללת בבית קברות בסרברניצה, בוסניה, שם קבורים בעלה ושני בניה שנרצחו במלחמה, אוקטובר 2016. רויטרס
אישה מוסלמית מתפללת בבית קברות בסרברניצה, בוסניה, שם קבורים בעלה ושני בניה שנרצחו במלחמה, אוקטובר 2016/רויטרס

מלדיץ' עמד לדין לראשונה ביולי 1995. אחרי תום המלחמה בבוסניה, הוא ירד למחתרת ונעצר רק ב-2011. הוא הוסגר לטריבונל הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר על ידי הממשלה הפרו-מערבית דאז של סרביה.

קתרין בומברגר, מנכ"לית הנציבות הבינלאומית לאנשים נעדרים, שעזרה לזהות ולאתר את קורבנות הזוועות בבוסניה, אמרה כי ההחלטה היא "חיזוק חשוב לשלטון החוק". לדבריה, ההשלכות על הרשעותיהם של מלדיץ' וקרדזיץ' ישפיעו לא רק על הבלקן. "זה נותן תקווה לניצולי הזוועות, כולל למשפחות הנעדרים והנעלמים ברחבי העולם, שאפשר לעשות צדק", אמרה.

מנהל אזור אירופה בארגון אמנסטי אינטרנשיול, נילס מויז'ניק, אמר כי הפסקה "שולחת מסר חזק לרחבי העולם שאין, ולא תהיה, חסינות".

נדזאד אבדיץ', ששרד הוצאה המונית להורג בסרבניצה, אמר כי הוא מרוצה מההרשעה, "אפילו ששום דבר לא יכול למחוק את מה שעברנו או להחזיר לחיים את מתינו". לדבריו, ההחלטה "תקשה על הכחשת הפשעים. היא וגזרי דין אחרים יהיו נקודת התחלה עבור כל מי שדואג לאמת".

עם זאת, למלדיץ' ולקרדזיץ' יש עדיין לא מעט אוהדים, גם מחוץ לבלקן. אנשי ימין קיצוני מעריצים אותם, כמו המחבל האוסטרלי שטבח בעשרות מוסלמים בניו זילנד ב-2019 והמחבל הימני קיצוני שרצח 77 איש בנורבגיה ב-2011.

מחוץ לבית המשפט בהאג, מונירה סובסיץ', אימא נוספת מסרברניצה, שלחה מסר לצעירים בסרביה ובחלק הסרבי של בוסניה. היא הפצירה בהם ללמוד את החלטות וכתבי האישום של בית המשפט, "ולהפסיק לשנוא וליצור עתיד טוב יותר עבורם ועבור ילדיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully