וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: ארה"ב צפויה למנות שליח מיוחד לקידום הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 20:35

בתדרוך לסיכום כהונתו, שר החוץ היוצא אמר כי "צריך את האמריקנים" לקידום הסכמים עם מדינות נוספות, וכי בממשל ביידן נאמר שיפעלו בעניין לאחר שתקום ממשלה. במקביל, קבוצת עבודה משותפת לישראל-ארה"ב בנושא הפלסטיני, נפגשה לראשונה ודנה בפתיחת הקונסוליה האמריקנית בבירה

שר החוץ גבי אשכנזי אמר היום (שלישי) בתדרוך כתבים לסיכום כהונתו, כי ארצות הברית צפויה למנות בקרוב שליח מיוחד למזרח התיכון, שיעסוק בחיזוק "הסכמי אברהם" וקידום נורמליזציה בין ישראל לבין העולם הערבי. "יש מדינות נוספות שאיתן אפשר לקדם נורמליזציה אבל בשביל זה צריך את האמריקנים", אמר אשכנזי.

ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן הודיע כבר לפני כמה חודשים כי ימשיך את המדיניות בה התחיל קודמו דונלד טראמפ לקידום הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי. עם זאת, בחודשים האחרונים לא נקטו עדיין האמריקנים בשום צעד בנושא. אשכנזי אמר שבכירים בממשל ביידן אמרו לו כי הם יפעלו בעניין לאחר שתוקם בישראל ממשלה חדשה.

הדוברים הרשמיים של ממשל ביידן נמנעו משימוש במונח "הסכמי אברהם" בהודעות רשמיות ובתדרוכים לתקשורת, והעדיפו להשתמש במונח "הסכמי הנורמליזציה". שר החוץ אנתוני בלינקן נשאל על העניין בתדרוך לקונגרס אתמול, וציין כי הוא רוצה לקדם הסכמי נורמליזציה נוספים ואף הדגיש שאין לו בעיה להשתמש במונח "הסכמי אברהם".

גבי אשכנזי, 19 בפברואר 2020. מרים אלסטר, פלאש 90
"אני אופטימי מאוד", אשכנזי/פלאש 90, מרים אלסטר

בוושינגטון פוסט דווח לפני כמה ימים כי הממשל שוקל למנות את דן שפירו, שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, לשליח שיעסוק בהסכמי אברהם. במשרד החוץ האמריקני סירבו עד כה להתייחס לדברים.

אשכנזי עוד אמר כי עד כה ממשל ביידן לא הפך אף החלטה שממשל טראמפ קיבל בנושא ישראל. לדבריו, הממשל החדש מאוד רגיש לסיכומים שממשל טראמפ עשה סביב הסכמי אברהם, כמו מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות וההכרה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית, אבל עד שלב זה הוא כיבד אותם.

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן שפירו במהלך כנס במכללת נתניה. מאיר ועקנין, פלאש 90, פלאש 90
דווח כי ממשל ביידן שוקל למנותו לשליח שיעסוק בהסכמי אברהם. דן שפירו בנתניה/פלאש 90, מאיר ועקנין, פלאש 90

שר החוץ היוצא ציין כי בחודשים האחרונים, כולל תוך כדי מבצע "שומר החומות", הוא היה בקשר רציף עם שרי חוץ של שבע מדינות ערביות, כולל כאלה שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל. לדבריו, עם חלקם הוא אף מתכתב בווטסאפ באופן יומיומי.

"אני אופטימי מאוד, כי גם אחרי המבצע בעזה היחסים עם מדינות ערב עמדו במבחן", אמר אשכנזי. "אני מקווה שיאיר לפיד ימשיך לדחוף את זה קדימה. ההתקדמות עד עכשיו היתה במסלול סופר-מהיר. יש עוד פוטנציאל אדיר ואם נמשיך ככה זה יהיה בלתי הפיך".

הוא ציין ששני האתגרים המרכזיים בתהליך הנורמליזציה יהיו תערוכת האקספו בדובאי בחודש אוקטובר, בה תשתתף ישראל באופן נרחב וישראלים רבים צפויים להגיע לאירוע, וכן שדרוג היחסים עם מרוקו והפיכת משרדי האינטרסים בתל אביב וברבאט לשגרירויות לכל דבר.

שר החוץ גבי אשכנזי ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בקבלת פנים לשר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שנחת בישראל, 25 במאי 2021. שלומי אמסלם, משרד החוץ, אתר רשמי
אשכנזי וארדן מקבלים את פניו של בלינקן בנתב"ג, מאי/אתר רשמי, שלומי אמסלם, משרד החוץ

אשכנזי הביע שביעות רצון לגבי מצב היחסים עם ממשל ביידן. "ניסינו לנהל נכון את היחסים בתקופת חילופי הממשל וכן בתקופת שומר החומות ואנחנו במקום טוב", הוא הדגיש. "בלינקן ואני סיכמנו שנעבוד לפי העיקרון של לא להפתיע אחד את השני וכך היה".

במהלך ביקורו של שר החוץ האמריקני בלינקן בירושלים לפני כשבועיים, הוסכם להקים קבוצת עבודה משותפת לישראל וארצות הברית בנושא הפלסטיני. אשכנזי סיפר כי אתמול התקיים מפגש ראשון של קבוצת העבודה כדי לדון בכוונה של ממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

"יש היבטים משפטיים שצריך לפתור, אבל הנחת העבודה שלנו היא שהקונסוליה תיפתח", אמר אשכנזי. "ישראל משלימה עם זה ואני מעריך שזה יהיה באותו מיקום בו היתה הקונסוליה בעבר (ברחוב אגרון בירושלים)".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן בירושלים, 25 במאי 2021. רויטרס
הוחלט להקים קבוצת עבודה משותפת ישראל-ארה"ב במהלך ביקורו. בלינקן בירושלים, מאי/רויטרס

אשכנזי הוסיף כי קבוצת העבודה המשותפת דנה גם במהלכים לשיקום רצועת עזה אחרי שומר החומות. "ישראל החליטה שהיא בעד חיזוק הרשות והחלשת החמאס ואנחנו מנסים לצקת בזה תוכן", הוא אמר.

שר החוץ היוצא ציין כי אחד האתגרים הגדולים ביותר של ישראל בארצות הברית הוא השבת המעמד של ישראל כנושא שאינו במחלוקת בין הדמוקרטים לרפובליקנים בקונגרס. "אנחנו עוד לא שם", אמר אשכנזי, "האגף הליברלי של המפלגה הדמוקרטית הוא אתגר, אבל עד עכשיו זה עמד במבחן כולל במהלך המבצע בעזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully