וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנאי של אלקין לחתימה על ההסכמים: התייחסות מפורשת לנושא המדיני בקווי היסוד

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 16:06

לפי גורמים המעורים במו"מ, חבר הכנסת דורש שמסמך ההסכמות הקואליציוני המשותף יבהיר במפורש כי הממשלה לא תפעל לקידום פתרון שתי המדינות, סיפוח או כל צעד מדיני אחר והעביר מסרים שלא יחתום עד שהנושא יוסדר. תקווה חדשה: "לא היה ולא נברא"

ח"כ זאב אלקין (תקווה חדשה) דורש שמסמך קווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד יכלול התייחסות מפורשת לנושא המדיני - והציב זאת כתנאי לחתימה על ההסכם הקואליציוני של תקווה חדשה.

לדברי גורמים המעורבים במו"מ, אלקין דרש אתמול (שני) שיהיו הבהרות ברורות על כך שהממשלה תשמור על הסטטוס קוו בתחום המדיני, ולא תפעל לקידום משא ומתן על שתי פתרון שתי מדינות, סיפוח, או כל צעד מדיני אחר. לפי הגורמים, אלקין הבהיר אתמול כי הוא לא יחתום אלא אם כן הנושא המדיני יובהר ויוסדר מראש. מתקווה חדשה נמסר: "לא היה ולא נברא".

זאב אלקין בהגשת המלצות תקווה חדשה לנשיא ריבלין. ראובן קסטרו
להגדיר את ההסכמה על סטטוס קוו. אלקין/ראובן קסטרו

מסמך קווי היסוד המשותף של הממשלה, עליו אמורות לחתום כל המפלגות, כולל כרגע רק סעיף אחד בנושא המדיני, בניסוח עמום: "הצדדים מסכימים כי הממשלה תפעל לביצור הבטחון הלאומי של ישראל ולשמירת ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, זאת לצד חתירה מתמדת לשלום. הצדדים מסכימים כי יש לפעול לחיזוק משרד החוץ כגורם המתכלל את יחסי החוץ של מדינת ישראל".

לפי הגורמים המעורים במו"מ, אלקין דורש להסדיר ולהגדיר את ההסכמה על הסטטוס קוו בנושא המדיני במסמך המשותף לפני החתימה על ההסכם, וכן להבהיר מי רשאי ומוסמך לנהל מו"מ מדיני מטעם הממשלה.

איילת שקד,נפתלי בנט,בני גנץ וחילי טרופר באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מחלוקת בגוש. בנט, גנץ, שקד וטרופר/ראובן קסטרו

הנושא מעורר מחלוקת בין מפלגות הגוש. גורמים שמעורים בתכני הפגישה אמרו שאחד הפערים בהסכם הקואליציוני נוגעת לדרישת תקווה חדשה להקים מנגנון חדש לפיקוח על בנייה פלסטינית בשטח C בגדה המערבית, בו ישראל מקיימת שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה. עם זאת, גורמים במפלגה הכחישו שקיימת מחלוקת בנוגע להקמת גוף נוסף. "אין כל כוונה להוציא את הפיקוח על שטחי C ממשרד הביטחון. יש הסכמה על תגבור תקנים במנהל האזרחי כדי לאפשר פיקוח טוב יותר על בניה בשטח C", אמרו.

ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט נפגש אתמול עם שר הביטחון בני גנץ ודן עמו במדיניות של הממשלה העתידית בנושא. גנץ מתנגד להקמת המנגנון החדש, ואמר לבנט כי הוא מבקש שנוסח הסעיף בהסכם הקואליציוני ישתנה כך שייכתב כי המינהל האזרחי, שכפוף לשר הביטחון, ימשיך להיות אחראי על האכיפה לפי המדיניות שתקבע הממשלה החדשה ויתוגבר בתקציב ובתקנים. "אני לא רואה שום צורך בגוף אחר או נוסף", אמר גנץ לבנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully