וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכות וטו ללפיד ובנט, חוק נורבגי מורחב: פרטי ההסכם הקואליציוני

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 21:04

ההסכמים בממשלת השינוי ייחתמו בין ימינה ליש עתיד, ובמקביל בין שאר המפלגות לבין מפלגתו של לפיד. הסיעות יחויבו ל"הסכם הגג" שייחתם בין לפיד לבנט וסיעות נוספות יצורפו בהסכמת השניים. למרות הפער במספר המנדטים בין שני הגושים, יינתן כוח שווה למנהיגי הגושים

ההסכמים הקואליציוניים בממשלת השינוי צפויים להיחתם בימים הקרובים, וכעת נחשפים חלק מפרטיהם. ההסכמים ייחתמו בין ימינה ויש עתיד, ובמקביל בין שאר המפלגות למפלגתו של יאיר לפיד. ההסכם הקואליציוני בין ימינה ויש עתיד יהווה "הסכם גג" שיחייב את כלל סיעות הקואליציה, ויצורף כנספח לכל ההסכמים. בשתי המפלגות מבהירים כי ההסכמים שנחתמו בין יש עתיד למפלגות השונות, מחייבים את המפלגות החותמות, וכל אחד מראשי המפלגות ראה ועיין בשאר ההסכמים.

בימינה ויש עתיד חידדו היום גם את מבנה הממשלה הפריטטית, שנותן כוח שווה וזכות וטו לראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ולגוש הימין וגוש המרכז-שמאל, למרות הפער במספר המנדטים בממשלה. כך למשל, אם יצורפו סיעות נוספות לקואליציה לאחר הקמת הממשלה, זה ייעשה בהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי שניהם.

פגישת ראשי המפלגות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, תקווה חדשה ורע"מ, במלון דן, תל אביב 6 ביוני 2021. רענן כהן, אתר רשמי
פגישת ראשי המפלגות במלון דן, אתמול/אתר רשמי, רענן כהן

בנוסף, במליאת הממשלה ובוועדות השרים יידונו נושאים שהעלתם תיקבע בהסכמה על ידי ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החליפי, כשלשניהם תעמוד זכות וטו הדדית. בקבינט המדיני-ביטחוני יכהנו 12 חברים שיחולקו שווה בשווה בין שני הגושים, וראש הממשלה המכהן הוא שיקבע את סדרי הדיון ונושאיו.

ביש עתיד וימינה מתכוונים בנוסף להרחיב את החוק הנורבגי שיאפשר לשרים וסגני שרים בכל מפלגה להתפטר ובמקומם להכניס ח"כים חדשים לכנסת. לפי ההסכמות בממשלת השינוי, חוק יסוד: הכנסת - יתוקן כך שיורחב החוק הנורווגי בהתאם לגודל הסיעה: בסיעה המונה 6 ח"כים יוכלו להתפטר 3 מהם, בסיעה המונה 7-9 ח"כים יוכלו להתפטר 4 מהם ובסיעה המונה 9 ח"כים ומעלה יוכלו להתפטר 5 מהם. מדובר בנוסחה שמרחיבה את מספר השרים שהמפלגה יכולה להפעיל עליהם את החוק הנורבגי לעומת נוסח החוק בכנסת ה-23. בסך הכל, החוק יאפשר לכ-26 שרים וסגני שרים בקואליציה להתפטר מהכנסת - ובמקומם ייכנסו ח"כים אחרים.

רק לפני שנה, חלק מהשותפים הבכירים בממשלה התבטאו נגד הרחבת החוק הנורבגי. לפיד כתב אז נגד החוק בעת שממשלת נתניהו-גנץ קידמה חוק רזה יותר. ‏"באישון לילה, כמו גנבים", טען לפיד בציוץ בטוויטר, "העבירה הקואליציה את חוק הג'ובים הנורבגי. 110 מיליון ש"ח לכסאות ומקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות. במקום דמי אבטלה לעצמאים ומענקים למובטלים מבזבזים את כספי הציבור על ג'ובים". יו"ר מרצ ניצן הורביץ מתח גם הוא ביקורת על החוק, וביום אישורו בכנסת צייץ: "‏מפלס העצבים בכנסת שבר היום שיא עם החוק הנורבגי - קומבינה של מיליונים על עוד ג'ובים לממשלה המנופחת הזו". יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי כתבה אז כי הצביעה נגד החוק כי "כשמקצצים תקנים בביטוח לאומי ושירות התעסוקה בשביל לממן ממשלה מנופחת, לא מעבירים חוק שיביא עוד הוצאות על עוד חברות וחברי כנסת".

לא תקודם חקיקה נגד כהונת ראש ממשלה הנאשם בפלילים

במקביל, במסמך קווי היסוד של הממשלה נחשפים חלק מההסכמות של המפלגות החברות בה. בין היתר, הממשלה צפויה לקדם חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה, אך לא למניעת כהונה מראש ממשלה נאשם בפלילים. כמו כן, ישנה הסכמה של כל המפלגות להקים ועדה שתקדם את חוק יסוד החקיקה ואת חוק הגיוס במתווה של משרד הביטחון אך גם לבחון הפעלה של מודל חדש בתחום השירות הלאומי.

ביתר נושאי דת ומדינה - גיור, רבנות, וברית הזוגיות, אין הסכמות במסמך קווי היסוד אלא רק מצוין כי "הצדדים מסכימים, כי יש לפעול על מנת לקדם סוגיות בנושאי דת ומדינה לגביהן יש הסכמה ציבורית רחבה". בתחום החינוך, הוסכם כי הממשלה תקדם לימודי ליבה במגזר החרדי, ונכתב כי "הצדדים רואים יעד לאומי בכך שכל תלמידי ישראל ילמדו לימודי יסוד מתוך הכרה כי שילובם בשוק העבודה הכרחי לעתידה הכלכלי של מדינת ישראל, לצורך כך יבוא הדבר לידי ביטוי בתקציב המדינה לפי החלטת משרד החינוך".

בנושא המדיני קווי היסוד קובעים כי "הצדדים מסכימים כי הממשלה תפעל לביצור הביטחון הלאומי של ישראל ולשמירת ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, זאת לצד חתירה מתמדת לשלום. הצדדים מסכימים כי יש לפעול לחיזוק משרד החוץ כגורם המתכלל את יחסי החוץ של מדינת ישראל". בנוסף, המסמך קובע הסכמה של המפלגות לפעול לצמיחתה ושגשוגה של ירושלים, "תוך המשך הבניה בה בהיקפים משמעותיים והפיכתה למטרופולין דינמי וחדשני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully