וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש כרות בקלפי וחלקי גופות: נשיא מקסיקו נחלש בבחירות בצל האלימות המשתוללת

7.6.2021 / 11:56

קואליציית השמאל של לופס אוברדור איבדה מכוחה בבית התחתון והתוצאות יקשו עליו להעביר שינויים בחוקה. זאת על רקע מגיפת הקורונה, ההאטה הכלכלית והקמפיין המדמם, שבמהלכו נרצחו 97 פוליטיקאים. לאחת הקלפיות הושלך ראש כרות, אך המצביעים לא נרתעו

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור שמר על שליטתו בקונגרס אחרי בחירות אמצע הקדנציה שנערכו אתמול (ראשון), אך ברוב מצומצם יותר אחרי שהאופוזיציה ניצלה את התסכול מניהול הכלכלה והפשיעה המשתוללת.

לפי הערכה ראשונית של הוועדה האלקטורלית, הקואליציה השלטת תקבל בין 265 ל-292 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, פחות מרוב שני השלישים שממנו נהנה הנשיא השמאלי בחצי הראשון של כהונתו. התוצאות היו פחות או יותר כפי שחזו הסקרים, שצפו מירוץ צמוד יותר בשבועות האחרונים לקמפיין אחרי שאסון הרכבת במקסיקו סיטי וטענות כלפי התערבות נרחבת של לופז אוברדור בקמפיין פגעו בפופולריות שלו.

הנשיא מאשים את קודמיו בתפקיד בשחיתות ובשירות האינטרסים של התאגידים שרק הגבירו את העוני, אי-השוויון והאלימות. עם זאת, הוא התקשה לקיים את הבטחותיו להילחם באלימות קרטלי הסמים ולהביא לצמיחה כלכלית. "אנחנו צריכים ממשלה שפתוחה יותר למה שהעסקים מציעים", אמר אנריקה פרנדרס, בן 56 ממקסיקו סיטי, שהצביע ללופז אוברדור ב-2018 אך הפעם נתן את קולו למפלגת המרכז-ימין.

שוטר בקלפי בעיר טיחואנה, מקסיקו, שאליה נזרק ראש כרות, 6 ביוני 2021. רויטרס
שוטר בקלפי בעיר טיחואנה, מקסיקו, שאליה נזרק ראש כרות, 6 ביוני 2021/רויטרס

מפלגת תנועת התחייה הלאומית (MORENA) של לופס אוברדור החזיקה ב-253 מושבים לפני הבחירות, אך לפי ההערכות, היא תזכה רק ב-190 עד 203 מושבים. המפלגה ובעלות בריתה קיבלו 42.3% מהקולות, אחרי ספירה של 58% מהם. ברית מפלגות האופוזיציה המרכזית נמצאת מעט מאחור, עם 40.7%.

כדי להגן על הרוב שלה, MORENA זקוקה לקולות מפלגת הלייבור והמפלגה הירוקה, שהוכיחו את יכולתן לכרות בריתות עם מי שנמצא בשלטון. אובדן המושבים בבית התחתון, שהרכבו החדש יושבע בספטמבר, יקשה על הנשיא לקדם שינויים בחוקה שנועדו בין היתר לחזק את שליטת המדינה על מגזר האנרגיה.

עם זאת, ברמה המחוזית, התוצאות החלקיות מראות כי מפלגתו רשמה הצלחות וניצחונות ברוב בחירות המושלים ב-15 המדינות שבהן הם עמדו לבחירה, תוך הגדלת הנוכחות שלה ברחבי המדינה. רק הבירה מקסיקו סיטי הייתה יוצאת דופן.

העיר הייתה מעוזו של לופס אוברדור מאז שביסס את מעמדו ברמה הלאומית בתור ראש העיר מ-2000 ל-2005, אך התוצאות החלקיות מראות כי מפלגתו איבדה שליטה בכמה מ-16 הרובעים בעיר שבהם שלטה בעבר.

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור ורעייתו בקלפי מחוץ לארמון הנשיאות במקסיקו סיטי, 6 ביוני 2021. רויטרס
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור ורעייתו בקלפי מחוץ לארמון הנשיאות במקסיקו סיטי, 6 ביוני 2021/רויטרס

הבחירות התקיימו בצלה של מגיפת הקורונה והשתוללות הפשע המאורגן. לפי חברת היעוץ הביטחוני "אטלקט", 97 פוליטיקאים נרצחו ו-935 הותקפו במהלך הקמפיין האחרון, מהאלימים שידעה מקסיקו.
בתקרית אחת שהתרחשה אתמול, אדם השליך ראש כרות לעבר קלפי בעיר טיחונאה. הרשויות אמרו כי אותו אדם נמלט מהמקום, והן מצאו שקיות עם שרידי אדם וידיים כרותות באזור. טרם ברור מדוע הושלך אותו ראש ואיך התקרית המזוויעה קשורה לבחירות.

במדינת המחוז מקסיקו, הושלך רימון יד לא פעיל לעבר קלפי. מצביעה אחת, שדיברה בעילום שם, סיפרה כי הבוחרים התפזרו ואז שבו כדי להצביע. "אנשים אמרו שהם יצביעו, ושהם לא ייכנעו לאיומים. זה היה מגעיל", אמרה. בסינלואה, חמושים שדדו ציוד בחירות מכמה קלפיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully