וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בפרו: המורה השמאלני מול בתו של הרודן בקרב על הנשיאות

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 14:03

פדרו קסטיז'ו, שהביע רצון להלאים חלקים מהמשק, וקייקו פוג'ימורי, שאביה מרצה מאסר עולם על הרג אזרחים, צמודים בסקרים ורבים מעריכים כי המשבר הפוליטי רחוק מלהיפתר. אחרי 3 נשיאים בחודש וקריסת מערכת הבריאות מקורונה, הם מבטיחים חיסונים חינם ומענקים לאזרחים

המצביעים בפרו יכריעו היום (ראשון) בין שני מועמדים פופוליסטיים בסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות, שמתקיימות בזמן שמגיפת הקורונה ממשיכה להכות במדינה הדרום אמריקנית והחשש הוא שחוסר היציבות הפוליטית רק יחריף.

מועמד השמאל פדרו קסטיז'ו ויריבתו השמרנית קיקו פוג'ימורי, המתמודדת בפעם השלישית, הבטיחו שניהם חיסוני קורונה לכל האזרחים ואמצעים נוספים לשיפור המשבר הבריאותי והכלכלי. ההצבעה נערכת ימים אחרי שהממשלה עדכנה את נתוני התמותה מהנגיף, ליותר מ-180 אלף קורבנות, כמעט פי שלושה מהמניין הקודם.

הסקרים מראים שהמועמדים נמצאים למעשה בשוויון. בסיבוב הראשון, שבו השתתפו 18 מועמדים, אף אחד מהם לא קיבל יותר מ-20% תמיכה ושניהם נתקלים בהתנגדות רבה מצד מגזרים שונים בחברה הפרואנית. מרבית 11,700 הקלפיות במדינה ייפתחו בשעה 7:00 (15:00 שעון ישראל) והתוצאות צפויות להתחיל לזרום החל מהשעה 23:30 (7:30 שעון ישראל מחר).

המגיפה בפרו לא גרמה רק לקריסת מערכת הבריאות ובתי הקברות, למיליוני מובטלים ולהבלטת אי-השוויון, אלא גם להעמקת חוסר האמון של האזרחים בממשלה. זאת בשל הניהול הכושל של התגובה שלה למגיפה ומבצע חיסונים חשאי עבור אנשים מקושרים היטב.

קיקו פוג'ימורי לצד פדרו קסטיז'ו בתום העימות הנשיאותי לקראת הבחירות בפרו, 30 במאי 2021. AP
שני עולמות מנוגדים. קסטיז'ו ופוג'ימורי אחרי עימות נשיאותי, בחודש שעבר/AP

פוג'ימורי, חברת קונגרס לשעבר ובתו של הרודן אלברטו פוג'ימורי, הבטיחה לחלק מענקים שונים, כולל תשלום חד-פעמי של 2,500 דולר לכל משפחה שאיבדה לפחות אדם אחד במגיפה. היא גם הציעה לחלק 40% ממסים על הפקת מינרלים, נפט או גז בקרב משפחות המתגוררות בסמוך לאותם אזורים.

על תומכיה נמנים העשירים, כמה משחקני נבחרת הכדורגל ומריו ורגאס לוסה, הסופר המפורסם ביותר של פרו וחתן פרס נובל לספרות. ורגאס, שהפסיד בבחירות לנשיאות לפני שלושה עשורים לאביה, הפסיק לכנותה "בתו של הדיקטטור" ב-2016 והחל לראות בה כנציגת "החופש והקידמה".

פוג'ימורי נכלאה בעצמה במסגרת חקירת פרשת שחיתות, אך היא שוחררה בהמשך. אביה שלט במדינה בין 1990 ל-2000 והוא מרצה עונש של 25 שנות מאסר אחרי שהורשע בשחיתות והרג של 25 בני אדם. היא הבטיחה לשחרר אותו אם תזכה בבחירות.

קסטיז'ו היה עד לאחרונה מורה כפרי בבית ספר באחד האזורים העניים ביותר בפרו, בעומק הרי האנדים. הוא בנם של איכרים חסרי השכלה והחל את דרכו בפוליטיקה כשהוביל שביתת מורים. הוא אמנם ריכך את עמדתו ביחס להלאמת מגזרים מרכזיים בכלכלת המדינה, הוא עדיין מתחייב לשנות את החוקה שאושרה תחת שלטונו של פוג'ימורי האב.

בין תומכיו נמצאים נשיא בוליביה לשעבר אבו מוראלס ונשיא אורוגוואי לשעבר חוסה מוחיקה, שהזהיר את קסטיז'ו בשיחה שקיים עמו בפייסבוק ש"לא ליפול לרודונת".

תומכי המועמד פדרו קסטיז'ו בעצרת בלימה, פרו, 3 ביוני 2021. AP
מאשימים את האליטות באי-השוויון. תומכיו של קסטיז'ו בלימה, בשבוע שעבר/AP

על רקע הפגנות וטענות לשחיתות, פרו ידעה שלושה נשיאים שונים במהלך נובמבר האחרון. מומחים מזהירים שהבחירות עשויות להוות נקודת רתיחה נוספת מבחינת האזרחים המתוסכלים ולהחריף את המשבר הפוליטי.

"אני חושבת שבשני התרחישים יש פוטנציאל רב לתסיסה חברתית. זו פצצה מתקתקת", אמרה קלאודיה נבאס, מומחית מחברת "בקרת סיכונים" העולמית. "אני חושבת שאם קסטיז'ו ינצח, תומכיה של פוג'ימורי או אלו התומכים בהמשך המודל הכלכלי הקיים עשויים למחות".

לדבריה, "המצב יהיה מורכב יותר אם פוג'ימורי תנצח, מכיוון שקסטיז'ו הצליח ליצור שיח שחלחל היטב לכמה קהילות כפריות ביחס לפערים החברתיים ואמר כי האליטות הפוליטיות והכלכליות תכננו דברים כדי להישאר בשלטון ולשמור על האי-שוויון החברתי".

פרו היא יצואנית הנחושת השנייה בגודלה בעולם. הכרייה מהווה כמעט 10% מהתמ"ג שלה ו-60% מהיצוא שלה, והצעתו הראשונית של קסטיז'ו להלאים את התעשיה גרמה לדאגה בקרב הקהילה העסקית. ואולם, לא משנה מה תהיה זהות הנשיא הבא שיחל את כהונתו ב-28 ביולי, החשש בקרב המשקיעים לא יחלוף.

"ניצחון של הפופוליסט השמאלני פדרו קסטיז'ו צפוי לגרום לטלטלה בקרב השווקים הפיננסיים המקומיים, אך אנחנו בספק אם למשקיעים תהיה סיבה רבה לשמחה גם אם יריבתו קיקו פוג'ימורי תנצח", כתב הכלכלן ניקהיל סנגהאני בהערת משקיעים ב-Capital Economics. "פוג'ימורי היא דמות שנויה במחלוקת הנמצאת בחקירה בחשד לשחיתות. לאור האירועים האחרונים בפרו, לא קשה לדמיין שזה יוביל להליכי הדחה".

  • עוד באותו נושא:
  • פרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully