וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשמור על הקשישים, המשפחה והחברה": בני הנוער מתחילים להתחסן

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 13:12

מתוך 600 אלף בני הנוער הזכאים לחיסון, כעשרת אלפים כבר קבעו תורים בקופות, עם פתיחתה הרשמית של תכנית החיסונים לבני 15-12. "אני לא מפחד מהחיסון ומרגיש טוב", אומר סאם בן ה-14. קורל בת ה-12, שבני משפחתה בקבוצת סיכון, "שמחה שעכשיו היא תוכל לצאת מהבית"

תכנית חיסון בני הנוער בגילאי 15-12 נגד נגיף קורונה רשמית יוצאת לדרך הבוקר (ראשון) בארבע קופות החולים, כחצי שנה מתחילת מבצע החיסונים בישראל. חלק מהקופות כבר הספיקו לחסן את ראשוני הנערים והנערות המתחסנים בימים האחרונים בחיסון של חברת פייזר. על פי נתוני משרד הבריאות, ישנם כ-600 אלף בני נוער בטווח הגילאים המדובר, הזכאים לחיסון בישראל, מתוכם אלפים שכבר קבעו תורים לחיסון בקופות מבעוד מועד.

לאחר דיונים נמרצים עם ועדת החיסונים, במשרד הבריאות החליטו להמליץ לבני נוער בעלי גורמי סיכון לתחלואה קשה מהווירוס - כגון השמנת יתר, דיכוי חיסוני, אי ספיקת כליות, אי ספיקת לב וסוכרת - לחסן נגד קורונה. בנוסף לכך, הומלץ לנוער בגילאי 15-12 להתחסן אם הם באים במגע קרוב עם בני ביתם, או עם אנשים אחרים שהם בעלי גורמי סיכון לתחלואה קשה, או לפני נסיעה לחו"ל.

מעבר לכך, במשרד הבריאות אומרים כי ניתן לחסן את יתר בני הנוער הכלולים בקבוצת גיל זו - באם הם מעוניינים בכך.

קורל קסם שטרן מירושלים, התחסנה לקורונה, 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"הייתי הרבה זמן בבית בגלל הסיכון". קורל קסם שטרן/ראובן קסטרו

באחד משני מרכזי החיסונים של כללית בירושלים התאספו הבוקר עשרות ילדים כדי להתחסן. שני לוטון, מנהלת המרכז, אמרה לוואלה! כי "נקבעו כבר 3,000 תורים בכל הארץ, מקווים שתהיה היענות. ההחלטה היא אישית של כל הורה, אני ממליצה לכל מי שבקבוצת סיכון - לבוא להתחסן".

בסך הכול, כ-10,500 תורים כבר נקבעו לשבוע הקרוב. לשם השוואה, קצב החיסונים בקרב המבוגרים הגיע לכ-200 אלף ביום. רוב המוחלט של המתחסנים נמצאים בקבוצות שהומלץ להן להתחסן - נוער בסיכון או בסביבת אנשים בסיכון, ונוער שטס לחו"ל. הקופות צופות שיהיה גידול במהלך השבוע, או כשמדינות נוספות יפתחו לטיסה בלי הגבלות.

סאם בלאל בן 14 מירושלים, התחסן לקורונה, 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"החלטנו להתחסן כי אנחנו משפחה שנוסעת הרבה". סאם בלאל/ראובן קסטרו
יוסי גוגמהיים מירושלים בן 12, התחסן לקורונה, 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"הרוב בכיתה שלי רוצים להתחסן, אבל דווקא ההורים לא מרשים". יוסי גוגנהיים, בן 12 מירושלים/ראובן קסטרו

הילדים עצמם מספרים על שלל סיבות שהובילו אותם להתחסן, מנוכחות של קרובים בקבוצת הסיכון לפתח מחלה קשה - ועד לרצון להקל על נסיעות לחו"ל. קורל קסם-שטרן, בת 12 שהגיעה להתחסן, עושה זאת מפני שקרוביה נמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה. "המשפחה שלי בסיכון גבוה ולכן הייתי הרבה זמן בבית בגלל זה. אני שמחה שעכשיו אני יכולה לצאת מהבית", אמרה. דודתה, דנה, בירכה על כך. "בניגוד לכל מה ששמענו אנחנו בעד לתת חיסונים, לשמור על הקשישים, המשפחה והחברה", אמרה.

אביב לירון, בן 13 מירושלים, אומר כי הוא נמצא בעצמו בקבוצת סיכון. "התחסנו כדי לא לחשוש מהקורונה", הסביר, והוסיף כי "חברים שלי לכיתה רוצים להתחסן, אבל לא ראשונים. הם מחכים לראות שהכל בסדר".

יגאל שמש בן 14 מירושלים, התחסן לקורונה, 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"הרגשנו שזה חשוב". יגאל שמש, בן 14 מירושלים/ראובן קסטרו

לעומתו, טליה גולדמן בת ה-14 מגוש עציון הגיעה אל מרכז החיסונים של מאוחדת במשגב לדך בירושלים מסיבות אחרות. "אנחנו לא מקבוצת סיכון, אבל אנחנו בעד המאמץ הכללי נגד המגיפה. הרבה בנות מהכיתה התחסנו אז אנחנו בחברה טובה".

"אני לא מפחד מהחיסון ומרגיש טוב", אמר לוואלה! סאם בלאל, בן 14, שהסביר כי החליט להתחסן נגד קורונה "בגלל שאנחנו משפחה שנוסעת הרבה". אחיו רזי בן ה-10 קיבל אישור מיוחד מוועדת החריגים להתחסן מפני שיש לו בעיה בלב. אמם, דיאנה בלאל, אמרה גם היא שבני המשפחה אכן מיהרו להתחסן בגלל הנסיעות. "אני מאמינה במערכת הבריאות ומבינה למה הם לא המליצו באופן גורף. הלחץ שלי הוא בגלל הנסיעות, אם לא הייתי נוסעת הייתי מחכה".

אביב לירון מירושלים, התחסן לקורונה, 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"התחסנו כדי לא לחשוש מהקורונה". אביב לירון בן ה-13 מירושלים/ראובן קסטרו

גם יוסי גוגנהיים, בן 12 מההתנחלות אפרת, מתחסן לקראת טיסה קרבה, אבל אומר כי זה לא היה השיקול היחידי. "החלטתי להתחסן בגלל שאנחנו טסים לשוויץ בעוד שבועיים, אבל גם בלי הטיסה הייתי חושב להתחסן. הרוב בכיתה שלי רוצים להתחסן, אבל דווקא ההורים לא מרשים להם", אמר. אביו הביע ביטחון בחיסון. "אנחנו לא מפחדים, למרות שמשרד הבריאות לא המליץ לכל הילדים באופן גורף. אנחנו יודעים שהחיסון יעיל וטוב", הסביר.

יגאל שמש, בן 14, התחסן אף הוא לקראת טיסה. "אנחנו מתכננים לטוס לקנדה בסוף החודש אז החלטנו להתחסן. הרגשנו שזה חשוב גם בשביל המשפחה שפה", אמר.

טליה גולדמן מירושלים, התחסנה לקורונה, 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"לא מקבוצת סיכון, אבל בעד המאמץ הכללי נגד המגיפה". טליה גולדמן/ראובן קסטרו

מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לפני כחודש את חיסון פייזר גם לילדים. מאז התקיימו דיונים בשאלה האם להמליץ על החיסונים או להסתפק בלפתוח אותם לכל המעוניין בכך. ההתלבטות נוצרה בשל הדיווחים על דלקת שריר הלב, שדווחה במקרים חריגים בסמיכות לקבלת המנה השנייה של החיסון - בעיקר בקרב גברים בני 30-16. אמנם כל הדיווחים הסתיימו בדלקת קלה בלבד, אך במשרד הבריאות החליטו שלא לקחת סיכונים, במיוחד בהתחשב מצב תחלואת הקורונה הנמוך בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully