וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דקה אחר דקה: היום הפוליטי הדרמטי שהסתיים ב"עלה בידי להרכיב ממשלה"

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 19:08

הדרישות של עבאס והלחץ שהפעיל עליו הליכוד, השיחות הצפופות של ראשי גוש השינוי במליאה בזמן ההצבעה לנשיאות, ההתבצרות של שקד ומיכאלי בעמדותיהן עד לפשרת הרוטציה והאפשרות שאורבך יתנגד לפתע להקמת הממשלה. הרגעים שהובילו לרגע בו לפיד ביצע את השיחה לה כל כך חיכה

בווידאו: לפיד מודיע לריבלין - "עלה בידי להקים ממשלה"/מערכת וואלה!

יום רביעי (אתמול) היה אחד הימים הדרמטיים בזירה הפוליטית מאז המשבר אליו נקלעה ישראל לפני יותר משנתיים. סמוך לשעת חצות, חייג יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לנשיא המדינה ראובן ריבלין, ומחדר המשא ומתן במלון בכפר המכבייה הודיע: "עלה בידי להרכיב ממשלה".

כל שעה ביממה סיפקה דרמה בפני עצמה, ולעיתים היה נדמה שגוש השינוי עומד בפני כישלון. גם כעת, לאחר הודעת לפיד, אין מי שמוכן להתחייב כי תקום ממשלה, אבל חצי הדרך כבר נעשתה.

שיחתו של לפיד עם ריבלין. מערכת וואלה, אתר רשמי
מודיע לנשיא "עלה בידי". לפיד ובנט/אתר רשמי, מערכת וואלה

8:31 - הבוקר דווקא נפתח בכיוון חיובי, ולמרות המבוי הסתום במחלוקת על הוועדה למינוי שופטים בין איילת שקד למרב מיכאלי, נרשמה הכרעה של אחת המחלוקות המרכזיות בגוש בראשות לפיד. יש עתיד וכחול לבן פרסמו הודעה לפיה חתמו על הסכם קואליציוני משותף, ובמקום משרד החקלאות, אותו דרשה כחול לבן במשך שלושה ימים, קיבלה המפלגה את תיק המדע, החדשנות והטכנולוגיה, זאת בנוסף לתיקים נוספים כמו הביטחון, התרבות והקליטה.

8:55 - אחד האירועים הכי משמעותיים שילוו את היום האחרון לפקיעת המנדט של לפיד נחשפים. יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, העלה דרישות חדשות בשיחות הליליות בכפר המכביה. בין היתר לגבי ביטול חוק קמיניץ והכשרה של שורת יישובים לא חוקיים של בדואים בנגב. ימינה ותקווה חדשה מתנגדות, וברע"ם אומרים כי לא יהיו מוכנים לחתום על הסכם קואליציוני. בין הצדדים מתחילה סדרת שיחות שנמשכת לאורך כל הבוקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פגישת צוותי המו"מ בכפר המכבייה 2 ביוני 20201. אבשלום ששוני, פלאש 90
עבאס בכפר המכביה, אתמול/פלאש 90, אבשלום ששוני

9:26 - המאבק על הוועדה למינוי שופטים שנמשך יותר מיממה מתחדש בשיא העוצמה. איילת שקד המשיכה לדרוש את מקומה של יו"ר העבודה, מרב מיכאלי בוועדה, והודיעה לצוותי המו"מ: "בלי זה, לא תקום ממשלה". מיכאלי מצידה לא הסכימה לוותר. להתבצרות של השתיים, קדם משא ומתן לילי ארוך בו לא הצליחו להגיע להסכמה.

11:00 - מליאת הכנסת נפתחת, ההצבעה החשאית על נשיאות המדינה מתחילה, וראשי גוש מתנגדי נתניהו מנצלים את זמן ההמתנה עד להצבעה לשיחות צפופות בתוך המליאה. כל מפגש, קריצה או לחיצת יד הפכה למעין אינדקציה לאן הרוח נושבת במו"מ. בנט שוחח עם שקד ולאחר מכן עם מרב מיכאלי. לפיד שוחח עם גנץ ולאחר מכן עם בנט, ואם לשפוט בדיעבד רק בהתבסס על השיחות במליאה - הרי שהסוף של "עלה בידי" היה ידוע מראש.

בנט, מיכאלי. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנט ומיכאלי בכנסת, אתמול/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
איילת שקד ונפתלי בנט באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
בנט ושקד בכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

14:02: לאחר חגיגות הניצחון של יצחק הרצוג במירוץ לתפקיד הנשיא ה-11 של ישראל, מסתיימת הפוגה ממושכת מהמירוץ הדרמטי יותר להקמת הממשלה. מפלגות העבודה ויש עתיד מפרסמות הודעה לפיה מרב מיכאלי נתנה הסכמתה ללפיד להודיע לנשיא ש"עלה בידו". מאחורי הקלעים זו הייתה כנראה הודעה שנועדה להעביר מסר לאיילת שקד לפיו מפלגת העבודה לא תתפשר על המקום בוועדה למינוי שופטים.

14:25: מליאת הכנסת ננעלה, הדיונים בה ליום רביעי הסתיימו. המשמעות: יו"ר הכנסת יריב לוין יוכל להביא את השבעת הממשלה להצבעה רק ביום שני בעוד שבוע וחצי. הבוקר, גוש בנט-לפיד החל להוביל מהלך שנתקל בקשיים להחלפתו של לוין כבר ביום שני הקרוב כדי לקיים את ההצבעה על הממשלה החדשה ביום רביעי. עד כה לא ברור מתי תתקיים ההצבעה, והדבר תלוי בהצלחה של המהלך להחלפת יו"ר הכנסת.

14:58: מנסור עבאס ממשיך להתבצר בעמדתו, ודורש לקיים את דרישותיו החדשות במו"מ. בליכוד מפעילים עליו לחצים גדולים כדי שלא יתפשר, ומקיימים איתו שיחות ישירות שבהן מסבירים לו כי ההצעות של לפיד ובנט אינן ישימות. בליכוד מסתייגים מהפרסומים ומפרסמים הודעה לתקשורת לפיה מדובר ב"פייק ניוז". מאוחר יותר עבאס הודה כי נתניהו שוחח איתו מספר פעמים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה הנבחר בוז'י הרצוג,2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
עבאס הודה כי שוחח איתו כמה פעמים לאורך היום. נתניהו והרצוג, אתמול/ראובן קסטרו

17:16: דף החתימות של מסמך "עלה בידי" שמגייס לפיד מתפרסם לראשונה, ועליו חתימותיהם של לפיד, גנץ, ליברמן, מרב מיכאלי וניצן הורביץ. שלוש חתימות חסרות בו: בנט, סער ועבאס. התמונה הזו סיכמה באותן דקות את הדרמה הפוליטית בניסיון להגיע להסכמות בתוך פחות מ-7 שעות עד חצות.

17:55: בנט הציע פשרה בקרב על הוועדה למינוי שופטים, ולפיה, תהיה רוטציה על המקום של נציגת הממשלה בוועדה. שקד תהיה ראשונה ברוטציה, מיכאלי שניה. שקד הסכימה, מיכאלי דחתה את ההצעה ואמרה כי מדובר ב"ספינים".

19:20: משכן הכנסת מתרוקן מנוכחים, והמו"מ נכנס להילוך גבוה. לפיד, בנט ועבאס יצאו לסדרת פגישות בחדרי מלון כפר המכבייה, זאת בניסיון אחרון להגיע להסכמות. על השולחן: הקרב על הוועדה למינוי שופטים וחילוקי הדעות בין עבאס לבנט וסער. עבאס הגיע למכבייה וטען: "לא קיבלנו החלטה", הודעה שהעלתה עוד יותר את רף המתח.

איילת שקד,נפתלי בנט,בני גנץ וחילי טרופר באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
גנץ, בנט, שקד וטרופר במליאת הכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

20:33 - מיכאלי מציעה פשרה משל עצמה על הוועדה למינוי שופטים בה היא תהיה ראשונה ברוטציה. שקד דוחה מיד את ההצעה, והקרב בין השתיים רק מתעצם. זמן קצר לאחר מכן מוסרים גורמים בימינה כי "אם מיכאלי תמשיך להתחכם ולהתבצר בעמדתה - לא תהיה ממשלה". בעבודה טוענים בתגובה ששקד מובילה את ישראל לבחירות חמישיות.

21:27 - במשכן הכנסת נרשמת דרמה גדולה. ח"כ ניר אורבך, מקום שישי בימינה, שוקל לראשונה את התנגדותו להקמת ממשלת בנט-לפיד. לחדרו מגיעה איילת שקד שמבקשת ממנו: "תתאם עם בנט כל החלטה שלך". לשינוי בעמדה של אורבך קדמה פגישה עם אלון דוידי, ראש העיר שדרות, שהציג בפניו אינדיקציות כי היו שני עריקים להקמת ממשלת ימין אך בנט ושקד הסתירו זאת ממנו. אורבך מחליט להמתין עם ההודעה עד לפגישה שיקיים עם בנט מאוחר יותר באותו ערב.

21:33 - בזמן שבנט, לפיד ועבאס סוגרים קצוות אחרונים בהסכמים ביניהם, גורם בגוש השינוי טוען כי עבאס התקפל, ולא יקבל הסכמה על ביטול חוק קמיניץ או הכשרה גדולה מדי של יישובים לא חוקיים. באותו הזמן מיכאלי פונה ללפיד בבקשה לכנס את ראשי מפלגות גוש השמאל כדי שיחליטו איך היא צריכה לפעול. הם בתגובה לא מופיעים במכבייה, והדיונים בנושא נמשכים בין מיכאלי, לפיד ובנט.

לפיד, בנט, מנסור. אתר רשמי, מערכת וואלה!
רע"ם חותמת. לפיד, בנט ועבאס/מערכת וואלה!, אתר רשמי

22:06: ניר אורבך, איילת שקד ועידית סילמן יוצאים לפגישות בכפר המכביה. באותו הזמן בליכוד מפרסמים הודעות מצד שרים וחברי כנסת שמחזקים את אורבך לאור ההחלטה לשקול את עמדתו האם לתמוך, להתנגד או להתפטר בעת הקמת ממשלת בנט-לפיד. בכך, הם סבורים, ינסו להפעיל עליו לחץ נוסף לפני שיתחרט. גם הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, מחייג לאורבך באותן דקות כדי לברך אותו, אף שטרם קיבל החלטה סופית.

22:14: פחות משעתיים לפקיעת המנדט, עבאס חתם על הסכם קואליציוני ועל המסמך "עלה בידי" של לפיד. אחד הרגעים שבו המערכת הפוליטית הפנימה שתוך זמן קצר יודיע לפיד כי הצליח להרכיב ממשלה עם בנט. עבאס התקפל ולא קיבל את הדרישות שהציג בלילה הקודם אך הודיע כי חתם על ההסכם וימשיך במאמצים להשיג את מה שביקש בשבוע שנותר עד להשבעת הממשלה. זמן קצר לאחר מכן מתפרסמת התמונה הדרמטית של עבאס, בנט ולפיד.

22:51: גם תקווה חדשה חתמה על הסכם קואליציוני, ובמסגרתו קיבלה את התיקים הבאים: משפטים, חינוך, שיכון ובינוי מורחב ותקשורת. בנוסף לזאת, לפי הסיכום עם המפלגה, גדעון סער יכהן כשר חוץ בחצי השני של הקדנציה, בהתאם לסבב התיקים המשולש שסוכם על מפלגות הימין.

מרב מיכאלי במהלך הצהרה לתקשורת בכפר המכביה 3 ביוני 2021. אבשלום ששוני, מעריב
פשרה שהפכה להישג. מיכאלי בהצהרה לתקשורת בכפר המכביה, אתמול/מעריב, אבשלום ששוני
ניר אורבך. ראובן קסטרו
יוריד לטמיון את החלום של בנט? אורבך/ראובן קסטרו
לפיד עם יציאתו מכפר המכביה, 2 ביוני 2021. אבשלום ששוני, מעריב
לפיד עם יציאתו מכפר המכביה, אמש/מעריב, אבשלום ששוני

23:25: לאחר שימינה חתמה על הסכם קואליציוני עוד קודם, לפיד מבצע את השיחה שכל כך חיכה לה. "עלה בידי", הוא אומר לנשיא ריבלין כשכולו נרגש ומחויך. לצידו יושב בנט שאמור לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה ומקשיב לשיחה של לפיד עם ריבלין. לאחר מכן גם הוא מוסיף כמה מילים, והצדדים מתחילים להיערך להשבעת הממשלה ולהחלפתו של יו"ר הכנסת הנוכחי.

23:39: מיכאלי מודיעה על סיום הקרב על הוועדה למינוי שופטים, ובהצהרה לתקשורת חושפת כי מפלגת העבודה אפשרה לשקד לכהן ראשונה ברוטציה והיא תכהן לאחריה, אך בתמורה קיבלה את ראשות ועדת החוקה בכנסת, מהוועדות החשובות ביותר בכנסת. בנוסף לכך, המפלגה תקבל גם תפקיד סגן שר ונציגות של אחד מחברי הכנסת של המפלגה בוועדה למינוי שופטים בכל כהונת הממשלה, פשרה שהפכה להישג מבחינתה.

00:19: לילה יורד על כפר המכבייה, המלאכה הושלמה אבל באחד החדרים עדיין דולק האור. פגישת בנט ואורבך מתקיימת בצל החשש שאורבך יצביע נגד הקמת הממשלה ויוריד לטמיון את החלום של בנט. הצדדים מסיימים את השיחה כעבור יותר משעה, ללא החלטה. היום הם נפגשו פעם נוספת, אורבך פרסם הודעת תמיכה בבנט, תקף את נתניהו אך לא הודיע איך יצביע על החלפת יו"ר הכנסת או על הקמת הממשלה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully