וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכיבים ממשלה: ראשי הסיעות התכנסו למו"מ בכפר המכביה

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 23:54

מאז שעות הצהריים מתנהלות שיחות קדחתניות בין צוותי המפלגות השונות במאמץ להגיע להסכמים כבר הערב. לפי גורמים, יש עדיין פערים בנוגע לוועדה למינוי שופטים, סוגיית פיצול תפקיד היועמ"ש והשליטה בוועדת הכספים. מסתמן: כחול לבן תקבל תיק מדע מורחב במקום משרד החקלאות

בווידאו: צוותי המו"מ מגיעים לפגישות מכריעות בכפר המכביה/צילום: ניב אהרונסון, יותם רונן

בשעה זו מכונסים רוב ראשי המפלגות בגוש השינוי בכפר המכביה. מאז שעות הצהריים מתנהלות שיחות קדחתניות בין הצדדים במאמץ להגיע להסכמים עוד הערב. בכפר המכביה נמצאים כעת יו"ר ימינה נפתלי בנט, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ויו"ר רע"ם מנסור עבאס, שמנהלים שיחות במקביל. בהמשך הערב צפויים להגיע לכפר המכביה גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר העבודה מרב מיכאלי, עם שובם מכנס לשכת עורכי הדין באילת.

לפי גורמים המעורים במו"מ, יש עדיין פערים בנוגע לוועדה למינוי שופטים, וכן בנוגע לדרישת תקווה חדשה שההסכם הקואליציוני יכלול הסכמה על פיצול תפקיד היועמ"ש. בנוגע למחלוקת עם כחול לבן נרשמה התקדמות במהלך היום: ככל הנראה, כחול לבן תקבל את תיק המדע עם סמכויות ורשויות מורחבות, ותיק החקלאות יישאר בידי ישראל ביתנו. במקביל, בימין דורשים לקחת את ראשות ועדת הכספים מישראל ביתנו, שמסרבים לוותר עליה.

ליברמן, שאמור לשמש כשר האוצר, אמור לסייע בפתרון הדרישות התקציביות של המפלגות. לפי גורמים המעורים במו"מ, במהלך היום נרשמה התקדמות בנושאים מסוימים, וההחלטות הגדולות ממתינות לראשי המפלגות.

ח"כ עבאס, שנמצא במקום, הביע אופטימיות בנוגע לתוצאות המגעים. "יש כיוון חיובי", אמר עבאס, "אי אפשר לדעת עד שהכול נסגר, אני תמיד אופטימי".

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

לפיד בנט וסער הגיעו כבר בצהריים לכפר המכביה, לשיחות עם צוותי המו"מ של המפלגות. ח"כ איילת שקד הגיעה אף היא למקום, ויו"ר רע"ם מנסור עבאס גם הוא הצטרף יחד עם צוות מטעם מפלגתו.

במהלך הלילה נמשכו השיחות של צוותי ימינה, יש עתיד, תקווה חדשה ורע"ם. לפי גורמים המעורים במו"מ ישנם פערים בין הצוותים שנדרשת לגביהם הכרעה של ראשי המפלגות. במהלך היום צפויים ראשי המפלגות לשבת עם הצוותים שלהם ובמקביל להמשיך בשיחות.

לקראת הקמת ממשלת השינוי | גדעון סער עושה את דרכו לפגישת צוותי המו"מ בכפר המכבייה 1 ביוני 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
סער בכפר המכבייה, היום/פלאש 90, מרים אלסטר

מוקדם יותר היום פנתה מפלגת הליכוד ליועצים המשפטיים של בית הנשיא והכנסת, בטענה כי על פי חוק יסוד הממשלה רק יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יוכל לכהן ראשון כראש הממשלה במסגרת הסכם הקואליציה המסתמן עם יו"ר ימינה נפתלי בנט, וכי "אין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח"כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה". אולם, בבית הנשיא דחו את הטענה על סמך פרשנות משפטית.

בפניית הליכוד נכתב כי יש לדרוש מלפיד לקיים "את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מראש הממשלה בנימין נתניהו", ולפיכך עליו לפרט "איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי".

בבית הנשיא ענו בתגובה כי בהסתמך על חוק ממשלת החילופים, הם דוחים את הטענה שלפיד חייב להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה, וכי מי שקיבל את המנדט - יכול בעצמו לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופת הרוטציה הראשונה. עוד נמסר כי הם מקבלים את טענת הליכוד שעל לפיד להבהיר את הרכב ואופי הממשלה כשיודיע לנשיא כי "עלה בידו להרכיב ממשלה".

הצהרה | יו"ר יש עתיד, אביגדור ליברמן בכנסת 31 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"בושה או בדיחה?", ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

בדומה לתשובת בית הנשיא, ביש עתיד מחזיקים בחוות דעת משפטית הפוכה לזו שהציגה הבוקר הליכוד, שנכתבה על ידי ד"ר אדם שנער, מומחה למשפט חוקתי, עוד לפני קבלת המנדט לידיו של לפיד. לפי חוות הדעת, התיקון לחוק יסוד: הממשלה שנעשה, כדי לאפשר את מבנה ממשלת החילופים בשנה שעברה, "משנה את התמונה. בעקבות חקיקת מנגנון ממשלת החילופים, נוצרה האפשרות שחבר כנסת פלוני יקבל על עצמו את מלאכת הרכבת הממשלה, ובראש הממשלה יעמוד, לפחות לגבי חלק מהתקופה, חבר כנסת אלמוני".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לפניית הליכוד, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏רק השבוע נתניהו הציע לסער ולבנט רוטציה משולשת כשסער יכהן ראשון. אז, משום מה הוא לא חשב על המוקשים המשפטיים הללו. בושה או בדיחה?".

הצהרה | איילת שקד בכנסת 26 במאי 2021. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
דרישותיה מהוות את הפערים המשמעותיים ביותר במו"מ. שקד/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

אתמול, צוותי המשא ומתן של יש עתיד וימינה נועדו משעות הצהריים בכפר המכביה, במסגרת המשך המגעים להקמת ממשלה. נציגי תקווה חדשה הצטרפו לשיחות במהלך הערב. כשעל שעון המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד פחות מ-48 שעות, הצדדים המשיכו בשיחות אל תוך הלילה במאמץ להשיג התקדמות משמעותית עד הבוקר.

בשלב זה, הפערים המרכזיים בשיחות בין יש עתיד וימינה הם הדרישות של ח"כ איילת שקד להיות חברה בוועדה למינוי שופטים, שכבר הובטח ליו"ר העבודה מרב מיכאלי, ולקבל את תיק הנגב והגליל, שסוכם כי יועבר לישראל ביתנו. זאת, בנוסף לתיק הפנים המיועד לה כרגע. הדרישות של שקד יחייבו פתיחה מחדש של חלק מההסכמים שכבר הושגו.

במהלך הלילה, יו"ר רע"ם מנסור עבאס הצטרף לשיחות עם יש עתיד וימינה. במקביל, לא התקיימו אתמול שיחות עם כחול לבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully