וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מציע תקציב של 6 טריליון דולר: "השקעה ישירה באזרח"

נשיא ארה"ב חשף את התקציב הראשון שלו, שימומן באמצעות מסים על עשירים והגדלת החוב הלאומי. 800 מיליארד דולר יוקצו למאבק בשינויי האקלים. "יחזק את הכלכלה בטווח הארוך", אמר הנשיא הדמוקרטי שצריך את אישור הקונגרס. הרפובליקנים: "חלום בהקיץ סוציאליסטי"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא דברים בבסיס בווירג'יניה, 28 במאי 2021. רויטרס
רוצה להגדיל את תקציב הצבא. ביידן בנאום בבסיס בווירג'יניה, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פרסם את הצעת התקציב השנתי הראשון שלו, שמגיעה לסכום אסטרונומי של שישה טריליון דולר. בין היתר, היא כוללת מסים מוגדלים על העשירים, השקעות בתכניות סוציאליות ובמאבק בשינויי האקלים.

במסגרת התכנית, הזקוקה לאישור הקונגרס, החוב הלאומי יגיע ל-117% מהתמ"ג עד 2031, שיעור הגבוה יותר מתקופת מלחמת העולם השנייה. זאת למרות הכנסות משוערות בגובה של שלושה טריליון דולר ממיסוי התאגידים, רווחי הון ובעלי ההכנסה הגבוה ביותר. הגירעון השנתי גדל גם בזמן כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, ולהצעת התקציב האחרונה שלו היה תג מחיר של 4.8 טריליון דולר.

התקציב של ביידן כולל הגדלת המימון של הצבא ומשרדי ממשלה אחרים, וכן הוא משלב את שתי התכניות הגדולות הקודמות של הנשיא הדמוקרטי: תכנית להשקעה בתשתיות בגובה 2.3 טריליון דולר ותכנית המשפחות בעלות של 1.8 טריליון דולר.

בנוסף לכך, יוקצו 800 מיליארד דולר למאבק בהתחממות הגלובלית, כולל השקעה באנרגיה ירוקה; 200 מיליארד דולר יוקצו למקומות חינוך חינם עבור בני שלוש וארבע; 109 מיליארד דולר יוקצו למימון שנתיים לימוד חינוך חינם במכללות ציבוריות; 225 מיליארד דולר למשפחות ולחופשות מחלה, כמו מדינות עשירות אחרות בעולם; 115 מיליארד דולר לשדרוג כבישים וגשרים ו-160 מיליארד דולר לתחבורה ציבורית ורכבות; ומאה מיליארד דולר לשיפור הגישה לאינטרנט עבור כל האזרחים.

"זאת השקעה ישירה באזרחי ארצות הברית והיא תחזק את הכלכלה של ארצנו ותשפר את הבריאות הכלכלית שלנו בטווח הארוך", אמר ביידן. הבית הלבן אמר כי ההצעה תעזור לכלכלה לצמוח מלמטה למעלה.

המועד להעברת התקציב - עד ספטמבר

הנשיא הדמוקרטי זכה לשבחים מצד הפרוגרסיביים במפלגתו אחרי שהתקציב לא כלל סעיף פדרלי האוסר על שימוש בכספי ציבור למימון הפלות פרט למקרים של אונס וגילוי עריות. הוא הנשיא הראשון שלא כולל את הסעיף הזה אחרי עשורים רבים, אחרי שבמשך שנים ארוכות הוא תמך בו. הוא הצהיר על השינוי בעמדתו במהלך קמפיין הבחירות בשנה שעברה.

לביידן צפוי קרב קשה בסנאט, שם חלק מחברי האגף המתון במפלגתו עשויים לחבור לרפובליקנים בדרישה להותיר את הסעיף על כנו. הדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים, בעוד שבסנאט הרוב שלהם הוא של קול אחד שובר שוויון של סגנית הנשיאה קמלה האריס. אם התקציב לא יעבור בשני הבית עד ספטמבר, הממשל עשוי להיכנס להשבתה חלקית.

הרפובליקנים בסנאט כבר הבהירו את התנגדותם החריפה להצעה של ביידן. מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, תיאר אותה בתור "חלום בהקיץ סוציאליסטי", והסנאטור לינדזי גרהאם אמר כי היא "יקרה באופן לא שפוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully