וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד שם את כל מבטחו בבנט. לא בטוח שזה מספיק

עודכן לאחרונה: 28.5.2021 / 13:34

יו"ר יש עתיד מוכן להציע את הירח והכוכבים ליו"ר ימינה, אבל המשימה שלו תלויה בעוד שחקני מפתח - איילת שקד, גדעון סער וגם מנסור עבאס. חמישה ימים לשעון המנדט, לפיד ינסה להתגבר על האגו והאינטרסים, בעוד נתניהו פועל בכל כוחו לפירוק הנבחרת שהוא מנסה להקים

מזה כמעט שנתיים וחצי, יאיר לפיד מקדיש את עצמו למשימה אחת - סיום שלטונו של בנימין נתניהו. בפברואר 2019, הוא איפסן זמנית את החלום האישי שלו להפוך לראש הממשלה ושם את גורלו בידיו של בני גנץ, כדי להקים ביחד מפלגה שתהיה אלטרנטיבה שלטונית לליכוד. במשך שלוש מערכות בחירות, כחול לבן הצליחה לייצר קרב אמיתי על תואר המפלגה הגדולה ולמנוע מנתניהו ממשלה חדשה, אבל נכשלה במטרה הגדולה ולא מימשה את הרוב של מתנגדיו בכנסת לכדי הדחתו.

אחרי הבחירות הרביעיות, לפיד קיבל הזדמנות נוספת. הפעם שם את מבטחו כולו בנפתלי בנט. הוא ויתר למענו על ראשות הממשלה, לפחות לשנתיים, ומוכן להציע לו את הירח והכוכבים. על שעון המנדט שלו נותרו עוד חמישה ימים כדי לשכנע אותו להתגייס להשלמת המשימה. עד יום רביעי בחצות יתברר אם ברית האחים תצליח היכן שהקוקפיט לשעבר כשל, או שלפיד יישאר עם שותפות שנייה שקרסה ומטרה שלא הושגה, בפעם הרביעית.

יאיר לפיד במהלך נאומו בישיבת סיעת יש עתיד 10 במאי 2021. יש עתיד, פלאש 90
התכנית שלו מתקדמת בעצלתיים. לפיד/פלאש 90, יש עתיד

לפיד ובנט נפגשו אתמול, לראשונה מאז שהשיחות על ממשלת השינוי הופסקו, לכאורה, במהלך המבצע בעזה. לכאורה, כי בליכוד משכנעים ומשוכנעים שהנתק המיוחצן היה רק תרגיל הונאה משוכלל, שנועד לשחרר את הלחץ הפנימי בימינה שגאה בימי הלחימה. מתחילת השבוע, כשצוות המשא ומתן של יש עתיד חידש את השיחות בכפר המכביה, רף החרדה בבלפור הלך והתגבר.

התכנית של לפיד - להגיע להסכמים עם מפלגות המרכז-שמאל ואז להגביר את הלחץ על הדופן הימנית של בנט וגדעון סער - התקדמה מאז די בעצלתיים. רק ישראל ביתנו ומרצ הגיעו להסכמות סופיות על תיקים ועניינים אחרים, והעבודה וכחול לבן לוקחות את הזמן. אתמול התחדשו השיחות הרשמיות עם צוותי המשא ומתן של תקווה חדשה, אבל הפגישה של לפיד ובנט היא הסימן המשמעותי ביותר שהיה עד כה להתקדמות. היא גם סיפקה לנתניהו הוכחה חד-משמעית לחששות שבנט ברח ולתחושת האיום הממשית על שלטונו.

הצהרה | יו"ר ימינה, נפתלי בנט. כנסת, ירושלים 5 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
השאלה היא לא רק מה הוא רוצה, אלא מה הוא יכול. בנט/פלאש 90, יונתן זינדל

בפני בנט מונחת הצעת חלומות: עם 6 מנדטים בלבד, להיות ראש ממשלה לשנתיים, כשבצד השני מחכות לו, ככל הנראה, רק צרות צרורות. המשא ומתן בין הליכוד וימינה בשבועיים האחרונים לא הניב אף פריצת דרך שתוביל לממשלת ימין. ללא עריקים ברורים ועם הווטו הנחרץ של בצלאל סמוטריץ' על רע"ם, הבחירה בנתניהו משמעותה, ברמה גבוהה של סבירות, בחירות חמישיות. ובליכוד כבר עושים קולות נגד מכירת החיסול המתוכננת בשריונים המובטחים.

אבל השאלה היא לא רק מה בנט רוצה, אלא מה הוא יכול. ההתנגדות של איילת שקד לממשלת השינוי וכמיהתה ההיסטורית להשתלב בליכוד יכולים לשבש לו, וללפיד, את כל החלומות. בימינה יש אמנם קולות בסיעה ובשטח שתומכים בממשלת האחדות ולוחצים על בנט לא להיכנע לתכתיבים של שותפתו, אבל הוא יתקשה מאוד לכפות עליה את תכתיביו שלו עצמו.

גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה, 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
א בהכרח יזיל דמעה אם ממשלת השינוי תישאר על הנייר. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

כך, המשימה של לפיד לא באמת קמה ונופלת רק על בנט, אלא תלויה בעוד שחקנים מכריעים בקונסטרוקציה. בראש ובראשונה בחברי ימינה - שקד, ועמדתה הנחרצת, או כל ח"כ נוסף שיכול להצטרף לעמיחי שיקלי תחת רעש הקמפיינים וההפגנות של הבייס החצוי והליכודניקים והסמוטריצ'ים שמזהירים מחבירה לשמאל. סימני השאלה על המתרחש בימינה והכוח האמיתי שאיתו בנט מגיע לשולחן מסבכים את ספירות האצבעות להשבעת הקואליציה העתידית, וגם את משחקי הכוח בינו ובין גדעון סער בתוך בלוק הימין. גם בלי שיקלי, לבנט יש אותו מספר מנדטים כמו לתקווה חדשה, ואם הוא יהיה אפילו אחד פחות - סער לא ממש ימהר לתת לו את ראשות הממשלה.

סער, כמו גם יו"ר כחול לבן בני גנץ, מנהל משא ומתן קשוח יותר מול לפיד, ושניהם מערימים דרישות והתניות יחסית לנחפזים לחתום. ביש עתיד מתעקשים שהפערים פתירים, ושאם יצליחו לבנות את הפאזל, כל החלקים יסתדרו במקומם למען המטרה המשותפת של סיום שלטון נתניהו. אבל גנץ וסער לא בהכרח יזילו דמעה אם ממשלת השינוי תישאר על הנייר.

הוועדה המסדרת, 26 באפריל 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
יעמוד תחת לחץ כבד. עבאס/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אם המנדט של לפיד יסתיים בכישלון, מחכה מעבר לפינה תקופה של 21 יום שבה שניהם יכולים, לפחות פוטנציאלית, להפוך את היוצרות, לאסוף חתימות, ולקחת את המפתחות לבלפור. שניהם גם קיבלו בשבועות האחרונים הצעות מפליגות להסכמי רוטציה נדיבים עם נתניהו שיכולים להפוך אותם במקום בנט ולפיד לראשי הממשלה. בימים הקרובים, ככל שהפחד שלו מממשלת השינוי יתגבר, מירוץ השליחים והמתווכים יאותחל מחדש. גנץ הוא גם בין השחקנים הבודדים שירוויחו מבחירות חמישיות, שמקרבות את החילופים ברוטציה בינו ובין נתניהו בחודש נובמבר.

שחקן מפתח נוסף בארכיטקטורה הוא זאב אלקין, שמחוזר באינטנסיביות עם הצעות עריקות נדיבות לחזור לבית הליכודי שנטש אך לפני חצי שנה, ולא קיבל את מבוקשו להיות יו"ר כנסת השינוי. גם שאר חברי תקווה חדשה מופצצים בהודעות והצעות. ולבסוף, המשימה של לפיד תלויה בעוד איש אחד, מנסור עבאס, שגם ממוקם גבוה ברשימת השיחות היוצאות מבלפור וסביבתו, ויעמוד תחת לחץ כבד לא לתת ללפיד ובנט את האצבעות המכריעות.

כך שגם אם ללפיד יש את בנט, לא בטוח שזה מספיק. בדרך לממשלת שינוי יש עוד הרבה אגו ואינטרסים שצריך לספק, והרבה פחדים ושאיפות לנגן עליהם כדי לנסות לבלום את הקמתה. לפיד צריך לגייס את שלל היריבים של נתניהו ולהרכיב מהם נבחרת אחת ממוקדת מטרה - בזמן שהוא יעשה ככל יכולתו לפרק אותם לשחקנים בודדים וקבוצות משנה. עד יום רביעי בחצות, הסיבוב הנוכחי ביניהם יוכרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully