וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו לשעבר של ג'ונסון: "הוא הציע להזריק לעצמו קורונה"

27.5.2021 / 14:09

בשימוע דרמטי בפרלמנט, אמר דומיניאק קאמינגס - יועצו הקרוב לשעבר וכיום מבקר חריף של ראש הממשלה - כי הוא זלזל לחלוטין במגיפה. לדבריו, ג'ונסון אינו מתאים לתפקיד ואלפים מתו "בנסיבות מזעזעות". ראש הממשלה מכחיש: "ניסינו להביא למינימום אובדן חיים"

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, יוצא ממעונו בדרך לפרלמנט, 26 במאי 2021. AP
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, יוצא ממעונו בדרך לפרלמנט, 26 במאי 2021/AP

יועצו הבכיר לשעבר של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי אנשים מתו "בנסיבות מזעזעות" בשל התגובה הכושלת של הממשלה שבה שירת בעבר למגיפת הקורונה. דומיניק קאמינגס השתלח בממשלה, שלטענתו הגיבה באטיות ובאופן כאוטי בתחילת התפרצות המחלה, והאשים את ג'ונסון בכישלון ללמוד מטעויות קודמות אחרי שהתנגד להטלת סגר שני במהלך הסתיו כדי לעצור את התחלואה.

בשימוע בפרלמנט ששודר בשידור חי בטלוויזיה, קאמינגס אמר כי ג'ונסון אינו "מתאים לתפקיד". לדבריו, "האמת היא ששרים בכירים, גורמי ממשל בכירים ויועצים בכירים כמוני, נחלו כישלון איום בעמידה בסטנדרטים שלציבור יש זכות לצפות מממשלתו בזמני משבר כאלו". קאמינגס תקף: "אנשים לא קיבלו את הטיפול שהם היו צריכים. רבים הושארו למות בנסיבות איומות".

בריטניה רשמה קרוב ל-128 אלף מתים מקורונה, הנתון הגבוה ביותר באירופה. היא אף סבלה מאחד המיתונים הכבדים ביותר בעולם בשנה החולפת אחרי ששלושה סגרים רצופים ריסקו את כלכלתה. מבצע החיסונים המוצלח שהחל בדצמבר הוביל לירידה חדה בשיעורי הנדבקים והמתים, אך הממשלה השמרנית הודתה שהיא תצטרך לענות על שאלות קשות בוועדת חקירה ציבורית עתידית.

דומיניק קאמינגס, יועצו לשעבר של בוריס ג'ונסון, עונה לשאלות בפרלמנט בלונדון, בריטניה, 26 במאי 2021. רויטרס
דומיניק קאמינגס, יועצו לשעבר של בוריס ג'ונסון, עונה לשאלות בפרלמנט בלונדון, בריטניה, 26 במאי 2021/רויטרס

בשימוע שהועבר בשידור חי בטלוויזיה, קאמינגס אמר כי ג'ונסון אינו "מתאים לתפקיד". לדבריו, "האמת היא ששרים בכירים, גורמי ממשל בכירים ויועצים בכירים כמוני, נחלו כישלון איום בעמידה בסטנדרטים שלציבור יש זכות לצפות מממשלתו בזמני משבר כאלו". קאמינגס תקף: "אנשים לא קיבלו את הטיפול שהם היו צריכים. רבים הושארו למות בנסיבות איומות".

בין היתר, קאמינגס סיפר כי בתחילת המגיפה, ג'ונסון התייחס אלא כאל "סיפור הפחדה" והשוואה את המחלה למעין "שפעת חזירים חדשה". לדברי היועץ הבכיר לשעבר, הוא אף השתעשע ברעיון להזריק לעצמו את הנגיף בשידור חי כדי להפיג את החשש בקרב הציבור. הוא אמר כי נבחרי ציבור בכירים, כולל ג'ונסון עצמו, יצאו לחופשה בפברואר אשתקד בזמן שהמחלה התפשטה. במרץ, הממשלה כבר טולטלה בעקבות הכאוס, "וזה היה נראה כמו סרט שיצא משליטה".

ג'ונסון הטיל בסופו של דבר סגר ארצי ב-23 במרץ אשתקד, ואושפז בטיפול נמרץ באפריל אחרי שחלה בקורונה. היום הוא הגן על התנהלות ממשלתו, ואמר כי "התמודדות עם מגיפה בסדר גודל כזה היא קשה בצורה מזעזעת".

"בכל שלב ניסינו להביא למינימום את אובדן החיים, כדי להציל חיים ולהגן על מערכת הבריאות ועקבנו אחרי העצות המדעיות הטובות ביותר שהיו לנו", אמר ג'ונסון בפרלמנט.

עם זאת, קאמינגס, שעיצב את הקמפיין המוצלח שהוביל לניצחון תומכי הברקזיט במשאל העם ב-2016, אישר את הדיווחים בתקשורת הבריטית שלפיהם ג'ונסון העדיף "שהגופות ייערמו" מאשר להטיל סגר נוסף בסתיו.

חסינות עדר

קאמינגס, שהוביל קו אנטי-ממסדי, מונה לתפקיד יועצו הבכיר של ג'ונסון לאחר שמונה לתפקיד ראש הממשלה ב-2019. הוא עלה לכותרות במאי אשתקד אחרי שנחשף בתקשורת כי הוא נסע 400 ק"מ ברחבי המדינה אחרי שנדבק בקורונה, בזמן הסגר. רבים לא האמינו כשטען אז כי עשה זאת כדי שקרובי משפחתו יטפלו בילדיו אם יחלה, ואתמול הוא הודה שלא אמר את כל האמת.

הוא אמר כי המניע האמיתי שלו ביציאה מלונדון הייתה דאגה למשפחתו, משום שהגיעו לביתו איומים.
קאמינגס עזב את תפקידו בנובמבר בשל מאבקי כוחות בתוך הממשלה והפך מאז למבקר חריף של ג'ונסון.

הוא האשים את הממשלה במדיניות שנועדה להשיג "חסינות עדר", עד שהיה מאוחר מדי כדי למנוע סגרים דרקוניים ומתים רבים. הוא הוסיף כי הממשלה האמינה - וטעתה, כפי שהסתבר בהמשך - כי הציבור הבריטי לעולם לא יסגיים לסגרים שרק יובילו לזינוק במספר המתים. הממשלה מכחישה שהיא אי-פעם כיוונה לחסינות עדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully