וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי ידרוש לשנות את המשוואה: השמדת מבנים בעזה במקרה של כל ירי לעבר ישראל

עודכן לאחרונה: 23.5.2021 / 11:04

הרמטכ"ל יכנס דיון על מדיניות התגובה לשיגורים בימים שאחרי "שומר החומות". לתפיסתו, יש לנצל את הישגי המבצע ולהגיב בחריפות לכל ירי רקטה, גם במחיר היגררות ליום קרב. במקביל, מערכת הביטחון חלוקה לגבי הליך ההסדרה; וישראל תתנה את שיקום הרצועה בעסקת שבויים ונעדרים

בווידאו: נזקי מבצע "שומר החומות" בעזה/צילום: רויטרס
ירי מרגמה של צה"ל, 20 במאי 2021. ראובן קסטרו
ירי תותח של צה"ל, השבוע/ראובן קסטרו

עם סיומו של "שומר החומות", בימים הקרובים יכנס הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי את המטה הכללי לדיון מעמיק בשלושה נושאים מרכזיים - מדיניות התגובות של צה"ל לפיגועים ושיגורי רקטות מעזה, הליך ההסדרה בין חמאס לישראל לאחר הפסקת האש והליך השיקום של הרצועה. עד סוף השבוע הקרוב, אמור כוכבי לגבש עמדה ולהציג אותה בפני הדרג המדיני.

בכל הנוגע למדיניות התגובה לשיגורי רקטות עתידיים מעזה לעבר שטחי ישראל, חותר הרמטכ"ל לשינוי המשוואה. כוכבי הציג בפני אלופי המטכ"ל גישה לפיה באופן חד-משמעי אסור להגיב כמו בעבר, ויש לנצל את הישגי המבצע כדי להתחיל בשינוי התגובה. בראייתו, על כל שיגור רקטות צריך יהיה לפנות מבנה ברצועת עזה עם תשתית טרור, ולהשמידו - גם במחיר גרירת צה"ל והאזור ליום קרב.

הגישה טרם הוצגה באופן מסודר בפני שר הביטחון בני גנץ, ודעתו בעניין בשלב זה עוד לא ברורה, אך כמה אלופים כבר הביעו בה את תמיכתם. המטכ"ל יעסוק גם במדיניות התגובה לשיגורי בלוני הטרור בידי חמאס, המסכנים את חיי האזרחים ופוגעים קשות בשדות הנגב המערבי, כמו גם לפגיעות בגדר הגבול והבערת צמיגים המזהמים את אוויר הסביבה.

בית משפחת אל-אסטל, ח'אן יונס, עזה. 19 במאי 2021. חסן אצליח, אתר רשמי
נדרשת להליך שיקום. רצועת עזה, השבוע/אתר רשמי, חסן אצליח

באשר להסדרה בין ישראל לחמאס - הדעות חלוקות במערכת הביטחון. גורמים בכירים בצה"ל אומרים כי בשביל למנוע משבר הומניטרי, נכון להאיץ את התהליכים כבר החל מהשבוע הבא, בתמורה לשקט מלא. מנגד, ישנם גורמים הסבורים כי בטרם ההסדרה, נכון להעמיק את מעורבות הרשות הפלסטינית בתהליך, ולא לדחוק אותה החוצה בזמן שחמאס ינהל אותו לבד. זאת, כדי לשפר את מעמדה האזורי של הרשות ובעיני הרחוב הפלסטיני.

בתוך כך, רצועת עזה נדרשת להליך שיקום לאחר אלפי התקיפות של צה"ל, וכמו כן בעקבות נפילת למעלה מ-860 רקטות ששוגרו לעבר ישראל אך נפלו בשטחים פלסטיניים - וגרמו להרס מבנים ותשתיות שנבנו כאתרי טרור לחמאס והג'יהאד האסלאמי.

זו פעם ראשונה בה ישראל מתנה שיקום בעזה בהצלחתה של עסקת שו"ן (שבויים ונעדרים), לאחר שהסוגייה עלתה לשיח הציבורי והמדיני במהלך המבצע. כבר עתה טוענים גורמים בכירים במערכת הביטחון כי ברור לכולם שעסקה כזו תשלב שחרור אסירים עם תנאים ברורים, אך הובהר כי ישראל לא תשחרר רוצחי ישראלים. מסרים דומים הועברו גם למדינות המפרץ ומצרים העוסקות במלאכת התיווך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully