וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בניגריה: מנהיג בוקו חראם ניסה להתאבד כדי לחמוק משבי דאעש

גורמי מודיעין אמרו כי לוחמים של שלוחת מערב אפריקה של דאעש כיתרו את אבו בכאר שקאו, שמארגונו התפצלו. לפי אחד מהם, הוא ירה בעצמו, בעוד שהגורם השני אמר כי הוא פוצץ בית מסתור. צבא ניגריה טרם הגיב, אך בשנים האחרונות דווח כמה פעמים על מותו של שקאו

מנהיג "בוקו חראם" אבו באכר שכאו – מאי 2014. AP
עלה לכותרות אחרי חטיפת הנערות בצ'יבוק. מנהיג בוקו חראם/AP

מנהיג בוקו חראם בניגריה, אבו בכאר שקאו, נפצע קשה אחרי שניסה לשים קץ לחייו כדי להימנע מנפילה בשבי במהלך עימותים לוחמי שלוחת דאעש - כך אמרו היום (חמישי) שני גורמי מודיעין מקומיים לסוכנות הידיעות הצרפתית.

הקרבות בין בוקו חראם למחוז מערב אפריקה של דאעש נערכים במדינת בורנו שבצפון-מזרח ניגריה, שם הפכו אנשי דאעש לכוח הדומיננטי ביותר בהתקוממות האסלאמסטית שהחלה לפני יותר מעשור.
שקאו, שעשה כותרות בעולם כשאנשיו חטפו כמעט 300 תלמידות בית ספר בעיירה צ'יבוק בשנת 2014, דווח כמת כמה פעמים מאז שבוקו חראם פתח בהתקוממות שלו בשנת 2009.

לפי גורם מודיעיני, לאחר סדרת קרבות, שקאו וכמה מלוחמיו הוקפו אתמול על ידי לוחמי דאעש במעוז בוקו חראם ביער סמביסה, שם הם דרשו ממנו להיכנע. "כדי להימנע מנפילה שבי, שקאו ירה בעצמו בחזה והכדור פילח את כתפו", אמר הגורן. הוא נפצע קשה". לדבריו, חלק מאנשיו הצליחו להימלט עמו ליעד לא ידוע.

גורם מודיעיני שני אמר כי שקאו נפצע באורח אנוש לאחר שפוצץ חומרי נפץ בבית שבו הסתתר עם לוחמיו. צבא ניגריה וגורמים רשמיים בממשלה טרם התייחסו לדיווחים.

אם שקאו אכן נפצע אנושות, או נהרג, תהיה זו מכה קשה לבוקו חראם שכבר נחלש משמעותית בשנים האחרונות בעקבות תקיפות אוויריות של צבא ניגריה על מעוזיו ועריקות של לוחמים. יותר מ-40 אלף איש נהרגו ויותר משני מיליון נוספים נעקרו מבתיהם לאורך הסכסוך בצפון-מזרח ניגריה, שהתפשט לחלקים של צ'אד, קמרון וניז'ר השכנות.

עימות פנים-ג'יהאדיסטי

בוקו חראם ושלוחת דאעש במערב אפריקה ניהלו בשנים האחרונות קרבות על טריטוריה, ובסופם יצא דאעש שידו על העליונה, כשהוא מוציא לפועל מתקפות מורכבות נגד הצבא ובסיסיו.

שקאו השתלט על בוקו חראם, שבעבר נקרא ג'מאעת אהל א-סונה ל-דעוה ואל-ג'יהאד, לאחר שמייסדו מוחמד יוסף נהרג על ידי המשטרה ב-2009. בהנהגתו, כבש בוקו חראם חלקים גדולים בצפון-מזרח ניגריה, והכריז על "חליפות" בעיירה גוווזה שבמדינת בורנו ב-2014. מאז 2015, צבא ניגריה, בתמיכת כוחות מקמרון, צ'אד וניז'ר, הדפו את הג'יהאדיסטים מרוב האזור שבו שלטו בעבר.

בשל הזעם על הפגיעה חסרת האבחנה באזרחים והשימוש של שקאו בילדים ונשים בתור מחבלים מתאבדים, התפצלה ב-2016 סיעה יריבה בתוך הארגון ובהמשך קיבלה את חסותו של דאעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully