וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישועה: "הייתה הוראה חד משמעית מאלוביץ' לא לגעת בבנק הפועלים"

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 15:39

מנכ"ל וואלה! לשעבר נחקר על ידי צוות ההגנה זה היום התשיעי במסגרת הדיונים בתיק 4000 - בו נאשם ראש הממשלה בשוחד. בתושבה לשאלות על מעורבותו כמנכ"ל בנעשה באתר שלא בעניינים הקשורים לנתניהו, טען כי לא התערב בתכנים אלא בפורמטים בלבד

בווידאו: המשך עדותו הנגדית של אילן ישועה במשפט נתניהו/צילום: רוני כנפו

החקירה הנגדית של מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה, במסגרת תיק 4000, תימשך הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים, על ידי עורכת הדין של איריס אלוביץ', עו"ד מיכל רוזן עוזר. זהו היום התשיעי לחקירה הנגדית של ישועה, העד הראשון במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

החומרים שסיפק ישועה למשטרה הם אלו שהביאו לפתיחת תיק 4000. בתיק זה נאשם ראש הממשלה כי העניק הטבות רגולטוריות לבעלי האתר לשעבר בתמורה להטיית הסיקור באתר, ומיוחסות לו במסגרתו עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים לכאורה.

אילן ישועה במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ישועה בבית המשפט המחוזי בירושלים, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד רוזן עוזר הציגה בפתח הדיון התכתבות מ-2016 של ישועה עם ראש מערכת החדשות לשעבר של וואלה!, מיכל קליין, בנוגע לאופן סיקור פיגוע בניס. בין היתר, ישועה נותן הוראות הנוגעות להוצאת פושים, כותרות, תמונות ועוד.

רוזן עוזר: כל אלה הוראות שלך לקליין לגבי אופן הסיקור שצריך לסקר את הפיגוע בניס, נכון?
ישועה: כן
רוזן עוזר: וההוראות האלה, כל אלה בעיניך כחלק מתפקידך כמנכ"ל?
ישועה: כן, כי יש פה עניין של פורמט. המערכת שלנו גדלה באותה שנים מאוד, משקיעים הרבה כסף. גם בונים אולפן חדשות. אני מעורב יחד עם העורכים, יחד עם ינון (מגל, עורך וואלה! לשעבר - מ.ה) בהתחלה ואז עם אבי אלקלעי (אף הוא עורך וואלה! לשעבר - מ.ה) בגיבוש פורמטים. התחרות באינטרנט היא חלק מעבודת המנכ"ל. אני אומר בשביל לאתגר בהקשר של הצורך שלנו כאתר אינטרנט לעבוד יותר אינטנסיבי, זה עניין של פורמט. זה לגמרי לגיטימי.
רוזן עוזר: אתה לא מדבר על פורמט, אתה מדבר על טקסטים, על כותרת... איך זה מתיישב עם מה שהעדת בעדות הראשית, כמנכ"ל שאיננו מתערב בתכנים.
ישועה: אין לזה קשר לתכנים, אלא לפורמט. העוצמה של כותרת.
רוזן עוזר: מבחינתך זה חלק מתפקידך כמנכ"ל?
ישועה: פורמטים כאלה בוודאי.

אילן ישועה במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ישועה בבית המשפט המחוזי בירושלים, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד רוזן עוזר הציגה גם התכתבות מ-10 בנובמבר 2016 הנוגעת לניצחון טראמפ בבחירות, ומעיר על כך ש"בעולם חוגגים, ואתם ישנים" וכן, "תתפרעו, תפסיקו לחסוך בדרמות". עוד הוא כותב: "זה ממש חובבני". גם במקרה זה, רוזן עוזר שאלה את ישועה אם הוא רואה בדברים אלו חלק מהעבודה שלו כמנכ"ל. ישועה השיב בחיוב.

ישועה: כן. מדובר פה בפורמט, ומנכ"ל מעורב תמיד בפורמט של מה יהיה בדסקטופ, ובמובייל. אלה ממדים ויעדים חשובים... לא אמרתי לכתוב שטראמפ ליברל או שמרן, גאון, או ישר או מושחת.
רוזן עוזר: איך זה מתיישב עם תמונת המנכ"ל הבלתי מתערב שהצגת בחקירה הראשית?
ישועה: חוסר ההתערבות היא בעבודת המערכת העיתונאית. יש שני פנים לביצוע האתר. פן אחד הוא המערכתי-עיתונאי, שרשרת זרימה אחת. ויש ביטויים הקשורים לרייטינג שלא קשורים לעמדות פוליטיות שלך, בעד מישהו כזה או אחר, זה לא משנה איזה אירוע זה היה... זה הביצועים האינטרנטים.

לאחר מכן רוזן-עוזר התייחסה להתכתבות של ישועה עם אבי אלקלעי, בה נכתב "אני מבין שאנחנו נחושים להרוס את העבודה עם בנק הפועלים... נמאס לי מברוך (שי - מ.ה) וההתנהגות הילדות שלו... מבקש שתעיף את זה לכל הרוחות, תוריד תמונה. זועק לשמיים, לא רוצה כזה אתר", וכן הוא כותב: "אני לא רוצה את הידיעה, צהובה, מטומטמת, מנופחת". לשאלתה על מי שפנה אליו בנוגע לידיעה השיב ישועה: "הייתה הוראה קבועה משאול לשמור על ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים. וקיבלתי הרבה פעמים הנחיות משם... לא זוכר מי פנה. לגבי בנק הפועלים - ההוראה היתה חד משמעית לא לנגוע. וקיבלתי גם הוראות ספציפיות משאול לא לנגוע באיש הזה, במשנה שלו. אמר שזה מאוד חשוב".

לאחר כל זאת, עו"ד רוזן עוזר אומרת לישועה כי רואים אותו "מתערב בתכנים שלא קשורים לנתניהו, שקשורים לאנשים אחרים ועניינים אחרים. גם מעולמות מסחריים, גם פוליטיקאים וזה בניגוד לתמונה שביקשת לצייר".

רוזן עוזר העלתה לדיון התכתבות נוספת, שעוסקת בכתבה מ-2015 שכותרתה "הערב החגיגי שהפך למופע חמיצות מופגנת".

רוזן עוזר: כותב לך אלוביץ' - שלוש וחצי שעות אחרי שהידיעה עלתה - "עמרי נחמיאס (כתב מערכת וואלה! לשעבר - מ"ה) כותב ההיפך ממה שאנחנו רוצים, משבח את ארדן במילים שגם אשתו הייתה מסמיקה, מה אנחנו אמורים להרגיש?". אתה כותב לו: "צודק"
ישועה: באותו שלב ריציתי אותו תמיד, לא השקעתי מחשבה. [הוא] נתן הוראה - עשיתי.

"כל מינוי שקשור לפוליטי-מדיני היינו צריכים לאשר"

לאחר הפסקה בדיון, עו"ד רוזן עוזר שאלה את ישועה האם הציע לזוג אלוביץ' שוואלה! יפעל בדומה לשיטת העבודה של גופי התקשורת בשליטת נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות הנאשם במסגרת תיק 2000, והאם נפגש אז עם ערן טיפנברון (עורך וואלה! כיום ולשעבר עורך ynet - מ.ה) כדי לבחון את מינויו לעורך האתר.

רוזן עוזר: תסכים שבשעה שאתה נפגשת איתו ואמרת שזה סוג העורך שצריך, אתה גם נטעת בליבם ספק בנוגע לטיפנברון?
ישועה: נכון, כי מלבד לפגוש אותי פגש גם את חברי ההנהלה, חלק אמרו שפחות יתאים.
רוזן עוזר: לשאול ואיריס אמרת דברים אחרים. אמרת שיש לו בעיית אמינות, נכון.
ישועה: נכון, אמר שלו יש כספת (על נוני מוזס - מ.ה), ולו יש כספת עליו.
רוזן עוזר: אמרת לשאול ואיריס שהוא אמר שהוא מקליט את נוני מוזס, ושיש לו בעיות אמינות, ובמקביל אמרת להם שזה סוג העורך שצריך להביא, נכון?
ישועה: נכון.

במהלך החקירה הנגדית נשאל ישועה אם הייתה פנה ללשכת ראש הממשלה לפני המינוי של עורך וואלה! לשעבר, אבירם אלעד, לתפקיד. ישועה השיב בשלילה.

רוזן עוזר: האם אמרת שלא יהיה אותו סיקור על נתניהו?
ישועה: אמרתי לו שלא יהיה סיקור מוטה, על רקע זה [הוא] עזב בפעם הקודמת.
רוזן עוזר: אבל לאיריס ושאול (אלוביץ' - מ.ה)לא אמרת את זה
ישועה: נכון

לאחר המינוי של אלעד, לדברי ישועה, הגיע לחץ מצד שרה נתניהו, רעייתו של ראש הממשלה. בדיון טען ישועה כי המינוי גרם לקרע בין בני הזוג נתניהו ולבין בני הזוג אלוביץ'.

רוזן עוזר: אמרת שמי שכעס על מינוי אבירם אלעד הייתה שרה נתניהו. אמרתי לך, שזה מה שעולה מהטקסט.
ישועה: כעס של גברת נתניהו, גרם בהמשך לנתק בין שני הזוגות... בין ראש הממשלה לביניהם. שאול אמר אין לי דיבור איתו בגלל הדבר הזה. זה התחיל בכעס שלה ויצר נתק בין שני הזוגות.

בית המשפט המחוזי בירושלים , יולי 2020. ראובן קסטרו
בית המשפט המחוזי בירושלים/ראובן קסטרו

ישועה נשאל אם נפגש עם טיפנברון גם אחרי המינוי של אלעד. הוא אמר כי אינו זוכר פגישה שכזו בשלב זה, אך כי היו כמה פגישות בין הצדדים במשך הזמן. בין היתר, טען כי טיפנברון אמר לו באחת מהן: "אתם שיחקתם אותה בבחירות, אנחנו עשינו טעות, הוא אמר שהיה סיכום עקרוני שהעיתון יתקוף את ראש ממשלה, והאתר יתמוך בו".

בשלב זה, הטיחה בו עו"ד רוזן עוזר: "מבחינתי הנקודה היא שמי שמציע להביא את טיפנברון זה אתה, ומי שאומר לך לא זו הגברת אלוביץ'". הוא טען מנגד כי הלחץ נגד אלעד אכן הגיע מהזוג אלוביץ'.

רוזן עוזר שאלה עוד מי מחליט בנוגע למינוי של כתבים, פרשנים ועורכים באתר וואלה!.

ישועה: מה שקורה זה שאנשים נמצאים בתוך הברנז'ה. העורך הראשי בדרך כלל מביא שמות. את ינון מגל הביא אבירם, רוב הכתבים והפרשנים האחרים בדרך כלל אומרים שהמישהו הזה טוב, אני מאשר להביא תקציבית. היה שלב מסוים שבו היינו צריכים גם לאשר חלק מהמקומות הרגישים, כל מה שקשור לפוליטי-מדיני היינו צריכים לאשר.

לו"ז שלב ההוכחות

קבוצת העדים הראשונה בתיק 4000 תכלול מלבד ישועה גם בכירים נוספים לשעבר בוואלה! וכן את עד המדינה שלמה פילבר, שהיה מקורב לנתניהו וכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופה הרלוונטית.

קבוצת העדים השנייה הייתה אמורה לכלול גם היא עדים שקשורים לתיק 4000, אולם לאחרונה החליטו בפרקליטות להעביר אליה את איש העסקים ארנון מילצ'ן ואת העוזרת האישית שלו, הדס קליין. השניים הם עדי מפתח בתיק 1000, במסגרתו מואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בסכומי עתק ממילצ'ן ומהמיליארדר ג'יימס פאקר. פרשת טובות ההנאה הייתה אמורה לחתום את שלב ההוכחות, אך לאחר שהתברר לפרקליטות כי מילצ'ן היה בקשר עם סנגורו לשעבר, עו"ד בעז בן צור, שמייצג היום את נתניהו, הוחלט להקדים את עדויותיהם של מילצ'ן וקליין.

לאחר מכן תעבור התביעה לתיק 2000, שעוסק בשיחות שהוקלטו בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים, בעוד מוזס מואשם כי הציע לנתניהו שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully