וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היינו עיוורים למה שהתרחש אצל השכנים הערבים, עכשיו זה מתפוצץ לנו בפנים

13.5.2021 / 13:46

אחת הסיבות למשבר הנוכחי צמחה מתחת לרדאר, בדמות גרעינים תורניים שנועדו להבהיר לאוכלוסייה הערבית מי בעל הבית בשטח. זה נהדר להשתפך על הרופאה או האח הערבים שטיפלו בנו אבל דווקא עכשיו ישראל צריכה נציגים ערבים בממשלה

בווידאו: תיעוד של ניסיון לינץ' בטמרה/צילום: שלומי גבאי

המהומות שפרצו בשבוע האחרון ברחבי ישראל והעימותים האלימים וחסרי התקדים בין יהודים לערבים הגיעו דווקא בתקופה בה המפלגות הערביות היו בשיא השפעתן על הפוליטיקה הישראלית. רק לפני פחות משבועיים עוד נלחמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט על ליבו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס. דובריו של נתניהו בכלי התקשורת התחרו ביניהם מי ימטיר יותר שבחים על עבאס ולפיד חיזר אחרי חברי הרשימה המשותפת כדי שימליצו עליו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

הרנסנס הזה ביחסי יהודים-ערבים בישראל חטף מהלומה קשה. המו"מ הקואליציוני הוקפא וייתכן שלא יחודש. מפחד ההמון, הטוויטר והטיק-טוק פוליטיקאים יהודים וערבים יחשבו כעת כמה פעמים לפני שינסו שוב לקדם ממשלה שנתמכת על ידי מפלגות ערביות לא כל שכן כוללת נציגים ערבים.

יידרש אומץ לב פוליטי וציבורי רב לחזור לנקודה בה היינו לפני אירועי השבוע. למרות זאת, המשבר הנוכחי רק מבהיר כמה שותפות של נציגים בממשלה היא קריטית לביטחון הלאומי של ישראל.

לוד בבוקר שאחרי לילה אלים, 12 במאי 2021. לירן לוי
יידרש אומץ לב פוליטי רב לחזור לנקודה בה היינו לפני אירועי השבוע. רכבים שהוצתו בלוד/לירן לוי

גל השנאה מצד ערבים כלפי יהודים הכה בהלם ישראלים רבים. תמונות הפוגרומים בלוד ובעכו היו מזעזעות. השתיקה של חלק מהפוליטיקאים הערבים היתה מייאשת. אבל בסוף היום הפורעים הם המיעוט. רוב הציבור הערבי יושב בבית בימים האחרונים של חודש הרמדאן ומסתכל בחרדה על המתרחש. על המשטרה לטפל באלימות ביד קשה, אבל מי שמשלה את עצמו שהפתרון הוא כוח טועה. ההתפוצצות האלימה הזו יושבת על בעיות עומק שלא טופלו על ידי הממשלה במקרה הטוב והועמקו על ידי הממשלה במקרה הרע.

במשך עשרות שנים, וביתר שאת תחת שלטון נתניהו, הציבור הערבי בישראל היה יעד להסתה, הדרה ודה-לגיטימציה. רק במערכת הבחירות האחרונה היה זה נתניהו בכבודו ובעצמו שפעל להכניס את הגורמים הגזעניים ושונאי הערבים לכנסת. נתניהו חשב שיוכל לשלוט בנמרים האלה.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התחנף אליהם ואף קרא להם לצאת עם נשק לרחובות. אותם אנשים הם הזרוע הפוליטית של היהודים שיצאו לפעולות נקם בערבים בימים האחרונים. אותם גורמים הלהיטו את היצרים בשייח' ג'ראח. אותם גורמים, שנזכרו לגנות האלימות אחרי הלינץ' באזרח ערבי, איימו רק לפני שבועיים שיגרשו מפה ח"כ ערבי וסיפרו לנו שערביי ישראל הם "אזרחים, בינתיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

התופעה שהתרחשה מתחת לרדאר - "הגרעינים התורניים"

זו לא הסיבה היחידה, אבל אחת ההתפתחויות שהובילו למשבר הנוכחי היא תופעה שהתרחשה בשנים האחרונות מתחת לרדאר. לאט לאט הוקמו בערים המעורבות "גרעינים תורניים". הם זכו לעידוד ממשלתי, לגיבוי פוליטי ובעיקר לתקציבים של מיליונים. הם ייבאו אל תוך מדינת ישראל, למקומות כמו לוד ויפו את המודל שעבד כל כך טוב עבורם בגדה המערבית הכבושה.

חרף מתק השפתיים וגלגול העיניים של חבריהם, "הגרעינים התורניים" לא הגיעו כדי לשפר את מצבה של האוכלוסייה הערבית בערים האלה, שברוב המוחלט של המקרים היא עניה וסובלת מאפליה וגם לא לפעול למען שותפות, שוויון או דו-קיום. כמו בגדה המערבית הם הגיעו כדי להראות מי "בעל הבית", להשתלט על שטחים ולדחוק את התושבים הערבים.

זו גם היתה סיבה שצעירים ערבים ישראלים רבים כל כך הזדהו עם מאבקם של תושבי שייח' ג'ראח במזרח ירושלים. חלקם חוו את אותן תופעות במקומות מגוריהם ואחרים יכלו לדמיין כיצד הם עלולים להימצא במצב דומה. היום זה שייח' ג'ראח, מחר זה ברמלה או בעכו. זה היה רק עניין של זמן עד שזה יתפוצץ. אולי זו אפילו היתה המוטיבציה של הגורמים הפוליטיים שעמדו מאחורי המהלך. כשישקע האבק ממשלת ישראל תצטרך לבדוק לעומק את המשך התמיכה והתקצוב בגופים האלה.

מהומות בבת ים 12 במאי 2021. ראובן קסטרו
כוח הוא לא הפתרון. כוח יס"מ בבת ים, אתמול/ראובן קסטרו

המשבר הזה הראה בעיקר עד כמה רוב האזרחים היהודים לא מודעים למה שמתרחש בחברה הערבית. עד כמה חלק גדול מהיהודים לא רואים את שכניהם הערבים ולא מתעניינים בבעיותיהם, עד שזה מתפוצץ להם בפנים. זה נהדר להשתפך עם הרופאה הערביה שטיפלה בכם או האח הערבי שחיסן אותכם, אבל עד כמה האזרחים היהודים באמת מודעים לגזענות עמה אותה רופאה ואותו אח מתמודדים, עם התשתיות המוזנחות במקום מגוריהם ועם האלימות והפשיעה שמשתוללת שם.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) עבר בימים האחרונים בין אולפני הטלוויזיה והרדיו והגיע עד סף דמעות כשקרא להפסקת האלימות. ח"כ מנסור עבאס עלה לשידור הבוקר בגלי צה"ל וגינה את הפרעות שביצעו אזרחים ערבים ביהודים. בלי אבל ובלי אולי. היו רבים נוספים שהדהדו את אותו מסר. גם בימים בהם הדם רותח היהודים בישראל חייבים להקשיב לאנשים האלה - גם לדברים שנחמד לשמוע וגם לדברים שנחמד פחות לשמוע.

להתעטף בתחושת קורבנות גלותית, לצעוק על ערבים בהתנשאות וגסות באולפני טלוויזיה או לשלוח את הצבא להפגנת שרירים בעכו, ביפו ובלוד לא יביא לפתרון הבעיה. הדרך לפתרון עוברת בהגברת השילוב של האזרחים הערבים בכל מערכות המדינה ובכל תהליכי קבלת ההחלטות. דווקא אחרי המשבר הזה חייבים להיות נציגים ערבים בכל קואליציה ובכל ממשלה שתקום. אחרת הפיצוץ הבא הוא רק עניין של זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully