וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'אד שוב מנסה להתמודד על הנשיאות: "צריך רפורמות יסודיות"

12.5.2021 / 15:46

הנשיא הקיצוני לשעבר, שכבר ניסה לרוץ לכהונה שלישית ב-2017 ונפסל, מנסה את מזלו שוב אך צפוי להיבלם על ידי מועצת שומרי החוקה. "האזרחים צריכים להיות מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות באיראן", אמר אחמדינג'אד, שנקלע לעימות עם חמינאי בתום הקדנציה שלו ב-2013

נשיאה לשעבר של איראן מחמוד אחמדינג'אד נרשם היום (רביעי) כמועמד לבחירות שיתקיימו בחודש הבא, אולם הוא צפוי להיפסל על ידי הגוף המאשר את המתמודדים. הנשיא הרדיקלי לשעבר, שהטיל ספק בקיומה של השואה, סיים את תפקידו ב-2013 אחרי שהשלים את הקדנציה השנייה שלו. במקומו נבחר חסן רוחאני, מהמחנה המתון יותר, שמסיים אף הוא את כהונתו השנייה ולא יכול להתמודד שוב.

"האזרחים צריכים להיות מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות באיראן, אנחנו צריכים להתכונן לרפורמות יסודיות", אמר אחמדינג'אד, שצוטט על ידי הטלוויזיה הרשמית אחרי שנרשם למרוץ.

המשטר מקווה לאחוז הצבעה גבוה כדי לחזק את הלגיטימציה שלו, אך היא עשויה להיות נמוכה במיוחד בשל המשבר הכלכלי הכבד שהסבו הסנקציות האמריקניות. הרישום יסתיים ביום שבת, ולאחר מכן מועצת שומרי החוקה תבחן כל אחד מהמועמדים. הגוף מורכב מ-12 חברים, מחציתם ממונים על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי, והוא מאשר את המתמודדים לפי מאפיינים פוליטיים ודתיים.

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד מגיש את מועמדותו לבחירות, 12 במאי 2021. טוויטר, אתר רשמי
לא מוותר. אחמדינג'אד מגיש את טופסי הרישום שלו, היום/אתר רשמי, טוויטר

חמינאי תמך באחמדינג'אד לאחר שבחירתו מחדש ב-2009 הציתה הפגנות שבהן נהרגו עשרות אנשים במחאה שטלטלה את שלטון אנשי הדת, לפני שכוחות הביטחון בהובלת משמרות המהפכה דיכאו את המהומות.

עם זאת, בין השניים התפתח קרע לאחר שאחמדינג'אד קרא להגביל את סמכותו של חמינאי וב-2017, לפני הבחירות, הוא נפסל על ידי מועצת שומרי החוקה. שנה לאחר מכן, הוא שלח מכתב גלוי לחמינאי וקרא "לרפורמות יסודיות" בשלוש זרועות השלטון - הנשיאות, הפרלמנט ומערכת המשפט - כמו גם בתפקיד המנהיג העליון.

אחמדינג'אד, שהיה בעברו קצין במשמרות המהפכה, ניסה למתג את עצמו מחדש כפוליטיקאי פרגמטי תוך ביקורת על הממסד הדתי. הוא מסתמך על מעמד הפועלים העני והדתי של איראן, שתסכולו גובר בשל הלחץ הכלכלי הגדל.

עם זאת, הפופולריות שלו עדיין בסימן שאלה והמחנה הרדיקלי צפוי לתמוך ברשש מערכת המשפט איברהים ראיסי, אם יחליט להתמודד. הוא נחשב לאחת הדמויות החזקות ברפובליקה האסלאמית ומסומן כיורש אפשרי לחמינאי בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully