וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינץ', דריסה, מקלות ואבנים: עימותים קשים בין יהודים וערבים בכל הארץ

אובדן שליטה של המשטרה בלוד, חיפה, עכו, יפו, בת ים וטבריה. יהודים וערבים בלוד יידו אבנים וזרקו בקבוקי תבערה, למרות הכרזה על עוצר לילי. עימותים נרשמו גם בחיפה ובקריות. יהודי הותקף בעכו ונפצע קשה, יהודים ביצעו לינץ' בערבי בבת ים. 374 מתפרעים נעצרו במהומות

בווידאו: לינץ' בעכו - מתפרעים ערבים תקפו צעיר יהודי, מצבו קשה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

זה היום השלישי שרחובות העיר לוד בוערים, כשערבים ופעילי ימין יהודיים התעמתו ביניהם והמשטרה לא הצליחה להשליט סדר. מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב משה ברקת, הכריז הערב (רביעי) על סגר לילי בעיר לוד, בעקבות ההתפרעויות האחרונות, אך בפועל יהודים, ערבים ושוטרים המשיכו להתעמת ברחובות. במקביל יהודים התפרעו בשורת ערים נוספות, ותקפו ערבים וחנויות בבעלות ערבית בטבריה, בת ים וירושלים. בחדרה מאות יהודים ניסו לפגוע בערבים תושבי המקום ובקריות מאות התעמתו עם המשטרה. עימותים בין יהודים וערבים נרשמו גם בבאר שבע, בחיפה ועכו. המשטרה הודיעה כי עצרה 374 מתפרעים במהומות.

בבת ים ביצעו יהודים לינץ' בערבי, שנפצע בינוני. בנוסף, בעכו הותקף יהודי באבנים וברזלים, ונפצע באורח אנוש. בנוסף, פעיל ימין שהפגין בחיפה נדרס על ידי רכב שנמלט מההמון. שוטר מג"ב נפצע באורח בינוני מירי באום אל-פחם. הוא פונה לבית החולים העמק בעפולה. בעכו נעצר צעיר בן 25 בחשד שירה לעבר שוטרי מג"ב בעיר העתיקה. בטמרה הותקף נהג יהודי תושב מצפה אביב שנקלע להתפרעות של המון ערבי. הוא פונה לבית החולים רמב"ם בחיפה במצב בינוני-קשה. בשוק מחנה יהודה בירושלים נפצע קשה מדקירה צעיר ערבי בן 25 העובד במקום. המשטרה פתחה בחקירה.

בחיפה הותקפו שלוש צעירות ערביות בגילים 16, 20 ו-23 ונפגעו קל כשחבלות לגופן. לדבריהן הן הותקפו בחצר ביתן. הצעירות הן בנותיו של ודיע נסאר, קונסול כבוד בחיפה ונציג הוותיקן בישראל. "מדובר בתקרית בינלאומית", אמר נסאר, "וכך דיווחתי אותה לשגריר הספרדי בישראל. פורעים הגיעו אל הבית וניסו לרצוח את שלוש בנותיי. המשטרה לא הגיעה. אני אדם מאמין, רק בזכות אלוהים ניצלנו".

אירוע לינץ' בערבי בחיפה הסתיים בדריסה ובפציעה של מפגין ימין יהודי. צעיר ערבי שנקלע עם רכבו לתהלוכת ימין הצועדת בחיפה בקריאות "מוות לערבים" הותקף באכזריות על ידי המפגינים שניסו לעשות בו לינץ', הכו אותו ואף ניסו לשלוף אותו מן הרכב. זה קרה בעת שהמשטרה הדפה את המפגינים שהגיעו כנראה משכונת קרית אליעזר, מניסיונם לצעוד במושבה הגרמנית. הצעיר הערבי נפצע ותוך שהצליח לחמוק ברכב מתוקפיו, דרס את אחד המפגינים בן 26 ופצע אותו באורח קל-בינוני. צוות נט"ן מד"א הגיש לו עזרה ראשונה והעביר אותו לבית החולים רמב"ם בחיפה. הוא סובל מחבלות. מבית החולים נמסר כי הוא בהכרה ומטופל בחדר הלם. הצעיר שהותקף עוכב על ידי שוטרים לא הרחק ממקום האירוע והועבר לחקירה בתחנת חיפה.

בעקבות האירועים הקשים, נשיא המדינה ראובין ריבלין קרא לכל הצדדים לחדול מאלימות. "מתרחשת לנגד עינינו מלחמה בין אזרחי ישראל", אמר בריאיון בחדשות 12. "אני קורא לכולם, צעירים ומבוגרים - עצרו את הטירוף".

עימותים בלוד

בווידאו: מהומות בלוד - המשטרה לא מצליחה לאכוף את העוצר הלילי/צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה
לינץ בערבי בבת ים 12 במאי 2021. ראובן קסטרו
הלינץ' בבת ים, הערב/ראובן קסטרו

לפי הפקודה שהוכרזה בלוד, החל מהשעה 20:00 ועד השעה 04:00 לפנות בבוקר, ייאסר על כל אדם לשהות במרחב הציבורי בעיר, וכמו כן תיאסר יציאה מהבתים או כניסה לשטחי העיר. במשטרה איימו כי העונש על הפרת האיסורים הללו יכול להגיע לעד שלוש שנות מאסר. במשטרה מחדדים שההגבלות, נכון לעכשיו, הן רק להלילה.

המשטרה הדגישה טרם העוצר כי תאפשר יציאה למרחבים מוגנים במקרה של אזעקה, כמו גם לצורך טיפול רפואי דחוף או צורך חיוני אחר, בכפוף לאישור המשטרה, אותו ניתן להשיג במספרים:
08-9279201, 08-9279217 ובערבית במספר 08-9279123.

למרות זאת, המשטרה לא מצליחה לאכוף את העוצר וגם לאחר השעה 20:00 ישנם עימותים קשים בין יהודים לערבים, הכוללים יידוי אבנים, זריקת בקבוקי תבערה וניסיונות של המשטרה להפריד בין הצדדים. חלק גדול מהמפגינים היהודים מתאספים סביב המכינה בלוד. במהלך הערב ערבים הציתו רכב, ניידת ופח, ופעילי הימין השליכו אבנים על השוטרים - שהחזירו ברימוני הלם. לטענת הערבים, פורעים יהודים גם שברו את חלונות מסגד דהמש בלוד. בסך הכול, 13 בני אדם נפצעו קל ואדם אחד בינוני הערב בעיר. במשטרה לא מפרטים כמה מהם יהודים וכמה ערבים.

ניסיון לינץ' בטמרה

בווידאו: תיעוד של ניסיון לינץ' בטמרה/צילום: שלומי גבאי
עימותים בלוד 12 במאי 2021. לירן לוי
רכב שהוצת בלוד, הערב/לירן לוי

תיעוד של יהודים מתפרעים ושוברים חנויות בבת ים

בווידאו: תיעוד של התפרעויות בבת ים - יהודים תוקפים חנויות בבעלות ערבית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים וראובן קסטרו

בכיכר אגד בעכו, סמוך לתחנה המרכזית בעיר, נרשמה קטטה המונית בין יהודים לערבים. יהודי כבן 30, נפצע אנוש לאחר שהותקף בברזלים ואבנים. הוא פונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, כשהוא מורדם ומונשם וסובל מחבלת ראש.

"היינו בסמוך לאזור כשראינו את הפצוע שוכב כשהוא מחוסר הכרה וסובל מחבלת ראש מדממת", סיפר חובש מד"א פיראס רייס, "מיד התחלנו בטיפול רפואי מציל חיים שכלל חבישות והנשמה ופינינו אותו במצב יציב להמשך טיפול בבית החולים".

המשטרה פיזרה את הנוכחים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. בעקבות זאת, היהודים עזבו את המקום, אך ערבים ממשיכים ליידות אבנים לעבר השוטרים ולירות זיקוקים.

בבת ים נרשמו מהומות כאשר תושבים יהודים המחזיקים בדגלי ישראל החלו לפגוע ולהרוס חנויות, שככל הנראה שייכות לערבים. המהומות החלו כשהמשטרה בלמה תהלוכה לא חוקית בבת ים של קומץ אנשים שרצו להגיע ליפו ולהתעמת עם תושביה הערבים. שוטרי מרחב איילון נערכו לתהלוכה, עצרו אותה ובתגובה המפגינים היהודים החלו להתפרע ולפגוע בחנויות בעיר. בשלב מסוים, נעשה בטיילת בעיר לינץ' בתושב רמלה, בשנות ה-30 לחייו. הוא פונה לבית החולים איכילוב בתל אביב כשהוא במצב בינוני. המשטרה הודיעה שפתחה בחקירה.

לינץ בערבי בבת ים 12 במאי 2021. ראובן קסטרו
הלינץ' בבת ים, הערב/ראובן קסטרו

בחיפה, רכב שהותקף על ידי ההמון דרס מפגין ימין, שנפגע באורח קל-בינוני. הרכב נמלט, וחשוד במעשה נעצר כעבור זמן קצר. בנוגע לטבריה, המשטרה נערכה לעימותים ואף קיימה דיון בנושא, אך למרות זאת אינה מצליחה להשליט סדר ברחובות העיר. במלון לאונרדו בטבריה יש מאות אורחים ערבים שבאו למקום לרגל עיד אל פיטר. המפגינים היהודים ניסו לפגוע בהם, והמשטרה מאבטחת את המלון.

לבית החולים רמב"ם בעיר הגיעו עוד חמישה פצועים קל: בן 19 שנחבל כשנמלט מרודפים, צעירה שקיבלה התקף חרדה, זוג צעיר שברכבם נופצו כל השמשות שלהם והם נשרטו משברי זכוכיות, ובן 21 שנפצע קל בראשו. לטענתו הוצא מהרכב והוכה ברחוב אלנבי.

גם בירושלים נרשמו עימותים הערב, בשכונת שייח' ג'ראח, שם התקהלו עשרות אנשים, שלטענת המשטרה השליכו בקבוקים, ירו זיקוקים, וניסו לפגוע בשוטרים ואזרחים.

תיעוד האלימות כלפי ערבים בבת ים

הרס בעיר בת ים ליד הגלעד לזכר הלנה ראפ (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא "לעצור את הטירוף", כלשונו. "כששר הבט"פ מגבה יהודים שלוקחים את החוק לידיים ומתיר את דמם של האזרחים הערבים, אלה התוצאות: פעילי ימין קיצוני פוגעים בבני אדם וברכוש ברחבי הארץ, והמשטרה נעדרת לחלוטין מהשטח. מה שמותר בשטחים הכבושים, מותר עכשיו גם בלוד, בבת ים, בחיפה, ביפו ובערים נוספות", מסר.

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף קרא להרגעת הרוחות. "אזרחי ישראל החפים מפשע מותקפים על ידי ארגוני טרור, הדם אמנם חם, הלב סוער, המראות קשים. אבל אסור לנו להיגרר לפרובוקציות ולפגיעה באדם או ברכוש", מסר. "על פי תורת ישראל אין שום היתר לקחת את החוק לידיים ולפעול באלימות, יש להותיר את מלאכת השבת הסדר על כנו לידי משטרת ישראל שזהו תפקידה. עלינו להיות אור לגויים ולא חלילה להיפך".

"פגיעה ברוטאלית בחיים המשותפים"

מוקדם יותר, נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא דברים על רקע מתקפת המטחים הכבדים מעזה לעבר ישראל ביומיים האחרונים, אותה הוא כינה "מערכה נפשעת", ולרקע המתיחות הגוברת בערים המעורבות שהתלוותה לה. בדבריו, הנשיא תקף בחומרה את ההתפרעויות שפרצו ברחבי הארץ.

"מראה הפוגרום בלוד והפרעות ברחבי ישראל על ידי המון ערבי מוסת וצמא דם, שפגע בחיי אדם, ברכוש, ואף שלח ידו בקודשי ישראל, הוא בלתי נסלח. ההשלכה של דגל ישראל על ידי פורעים ערבים, והחלפתו בדגל פלסטיני, היא פגיעה ברוטאלית בחיים המשותפים במדינת ישראל", הנשיא אמר.

מהומות בטבריה: עשרות יהודים מנסים לתקוף ערבים והורסים חנויות

בווידאו: מהומות בטבריה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

נזקי העימותים בחיפה

נזקי המהומות בחיפה (צילום: יואב איתיאל)/יואב איתיאל

הנשיא המשיך ותקף את היעדר הנוכחות של ההנהגה הערבית אל מול ההתפרעויות, וכינה זאת כ"שתיקה מחפירה שמהווה רוח גבית לטרור ולפרעות ומעודדת את הקרע בתוך החברה שבה אנו חיים ונמשיך לחיות גם כשהכל יעבור". עוד עוד הבהיר כי "על ממשלת ישראל לרדוף אחר הפורעים ביד קשה, ולהשיב את הביטחון והסדר גם תוך כדי מלחמה בלתי מתפשרת בטרור העזתי".

"זו ברירת חיינו - להיות מוכנים וחמושים, חזקים ונוקשים, נכונים להגן על הבית שלנו. אנחנו נתגבר על עת המבחן הזו, ונצא ממנה מלאי בטחון ועוצמה. זוהי המדינה של כולנו, ולפני הכל, עלינו להיות נאמנים לה ולחוקיה", הנשיא סיכם.

האזינו לריאיון של ראש שב"כ לשעבר, יורם כהן ב-103fm

ראש שב"כ לשעבר, יורם כהן, אמר כי ההתפרעויות בערים המעורבות הן בגדר "מהלך אנטי-שלטוני", כלשונו. "הם מצפצפים על החוק, הם מבינים שהשלטון חלש. אם המשילות חלשה ואתה ממצמץ, הם מגיבים ותוקפים", אמר.

"המשטרה מתקשה להתמודד עם התופעה, צריך לתגבר אותם באופן דרמטי כך שמג"ב יהיה כוח התערבות לוחם, כי בצד השני יש אנשים שמחזיקים כלי נשק, נ"ט ורימונים, והם יורים גם על אזרחים", הוסיף כהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully