וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות מצב בערים המעורבות בשל הפרעות: "החיים המשותפים לא ייסוגו בפני אלימות"

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 18:46

בעקבות המהומות שפרצו בימים האחרונים, בעירייות הנמצאות במרכז המתיחות קיימו ישיבות דחופות בתיאום עם המשטרה והכבאות. השר גנץ קיים סבב שיחות עם ראשי הרשויות: "לא לתת לקיצוניים לפגוע במרקם החיים הישראלי". נתניהו לאחר ביקור בעכו: "נחזור למסלול של שילוב והצלחה"

בווידאו: מסעדת אורי בורי הוצתה בעכו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

הלילה האחרון בערים המעורבות, בהן גרים זה לצד זה תושבים יהודים וערבים, הזכיר מחזות קשים שנראו לפני כשלושים שנה בבוסניה: אזרח שולח יד באחיו, פוגע בו וברכושו. אנשים שעד אתמול חיו במרקם חיים משותף, יצאו בחמת זעם ופגעו בשכניהם.

בעכו ארעו אתמול מספר מקרים קשים, בעיקר באזור העיר העתיקה. בהתקפות האלימות שארעו במקום נפצע קשה אדם בן 84 שהתארח במלון "אפנדי", שהוצת בידי פורעים שהשליכו לתוכו בקבוק תבערה. עוד הוצתו בעכו העתיקה גם שתי המסעדות המפורסמות "אורי בורי" ו"מרקטו" בבעלות תושבים יהודים, ונגמרו להן נזקים כבדים ביותר.

בעקבות העימותים הקשים שפרצו אמש במהלך ההפגנה בעיר העתיקה, ראש העיר שמעון לנקרי כינס הבוקר ישיבת חירום מיוחדת של ראשי המינהל בעירייה, והורה לטפל מידית בכל הנזקים שנגרמו לרכוש בעיר על ידי הפורעים, ואף ביקש מנציג שב"כ לטפל ביסודיות בחקירת התקריות. הוא הוסיף וביקש מהציבור, "יהודים וערבים כאחד, לגלות אחריות ולשמור על עכו".

לנקרי מאוחר יותר נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הגעתו לתחנת משטרה בעיר. התום הערכת המצב, נתניהו ציין כי "מרקם החיים שכולנו שואפים אליו וכולנו היינו גאים בו, ויש כאלה שמנסים לפרום אותו - לא ניתן, נטפל בהם, נשליט את המשילות ונחזיר את עכו ואת ערי ישראל למסלול של שילוב, הצלחה ולקיחת חלק הפלא הישראלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום לתחנת המשטרה בעכו לדיון הערכת מצב בעקבות האירועים בעיר יחד עם ראש העיר שמעון לנקרי, שר הבט"פ אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, 12 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בהערכת מצב בתחנת המשטרה בעכו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
הצתת נקודת המשטרה בעיר העתיקה בעכו, 12 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
הצתת נקודת משטרה בעכו, אתמול/דוברות משטרת ישראל

גם חיפה השכנה ראתה סערה רצינית ביומיים האחרונים. עיקר המתח שרר בעיר התחתית, בשדרות בן-גוריון, המוכרות גם כ"מושבה הגרמנית". מדובר במוקד בילויים מרכזי בעיר, שאליו מגיעים תושבים יהודים וערבים, כמו גם בליינים מרחבי הצפון. במקום נערכו ביומיים האחרונים הפגנות סוערות של ערבים נגד מדיניות ישראל בירושלים וברצועת עזה.

בתום הערכת מצב שקיימה עם פיקוד המשטרה והכבאות, ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, אמרה בתקיפות כי "הזכות להפגין בדרך חוקית הופכת שוב לאלימה ולבלתי חוקית, פוגעת קשות בשגרת החיים, משחיתה את המרחב הציבורי, רומסת ערכים ועסקים ומביאה למתחים, לטינה ולשנאה בין התושבים".

"אין מקום כלל וכלל להפוך חציית קווים אדומים לשגרת חיים. השפיות תנצח את האלימות. הנחישות תגבר על ההתגרות, והחיים המשותפים לעולם לא ייסוגו ואף לא יתרפסו בפני האלימות. ברגעים קשים אלה, על כולנו, יהודים וערבים, להיות חזקים ולפעול מתוך אחדות ואחריות", קליש-רותם מסרה.

הפגנות ערביי ישראל, חיפה, 11 במאי 2021. יואב איתיאל
הפגנות ערבים בחיפה, אתמול/יואב איתיאל

ראש העיר קיימה שיחה טלפונית עם שר הביטחון בני גנץ, עדכנה אותו בהפגנות שנערכות בימים האחרונים במושבה הגרמנית, והתריעה בפניו על ההדרדרות במצב ועל הצורך בהתערבות הדרג המדיני גם בחיפה. השניים סיכמו בין היתר על המשך תקשורת ועדכונים שוטפים.

בעקבות המתיחות הגוברת בערים המעורבות, גנץ קיים סבב שיחות טלפוניות עם ראשי הרשויות המעורבות הנמצאות במרכז המתיחות, שמלבד חיפה כללו את לוד, עכו ורמלה. השר הורה על תגבור כוחות מג"ב שיסייעו למשטרה, והנחה את פיקוד העורף לסייע לראשי העיריות. "אין ספק שהערים המעורבות עומדות בפני ימים מורכבים, ובעת הזו מוטלת עלינו מנהיגי הציבור האחריות לנהוג באופן מאחד ושקול, ולא לתת לקיצוניים לפגוע במרקם החיים הישראלי. רק בפעילות נחושה מול הפורעים ובאחריות ואחדות עם כלל התושבים - נצליח", הוא מסר.

שר הביטחון, בני גנץ בהצהרה לקתשורת בקרייה 11 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
קיים סבב שיחות עם הערים המעורבות במרכז המתיחות. גנץ/מערכת וואלה!, אתר רשמי

כוחות מג"ב שהגיעו לסייע להשבת הסדר בלוד, הלילה

בווידאו: פעילות כוחות מג"ב שנכנסו במהלך הלילה ללוד/צילום: דוברות המשטרה

בנוף הגליל, שכחמישית עד רבע מתושביה הם ערבים, המתח החריף שלשום אחרי שיהודי תושב העיר הוכה קשות, בשעה שנסע ברחוב הראשי של היישוב השכן כפר כנא. הוא חולץ וטופל על ידי תושבים מקומיים שהגנו עליו.

ההתקפה עוררה רגשות קשים בקרב תושבי נוף הגליל היהודיים. במקביל נערכו בימים האחרונים הפגנות גדולות בנצרת השכנה. נוכח הדברים, נפוצו אתמול שמועות בנוף הגליל על התארגנות של פעילי ימין קיצוני מהעיר ומחוצה לה, כתגובה למקרים אלו. במהלך אירועי אוקטובר 2000, היו התנגשויות קשות בין יהודים וערבים על קו התפר שבין נצרת ונוף הגליל (אז בשמה נצרת עילית), בהן נהרגו מאש חיה שני תושבים ערבים.

בעקבות גל השמועות, אתמול הוציא אמש ראש העירייה רונן פלוט הודעה, ובה כתב לתושבי עירו: "תושבים יקרים, כולנו עוקבים בדאגה אחרי המצב הביטחוני השורר בארץ וגם באזורינו. ברקע המצב רצות בשעות האחרונות הודעות רבות ברשתות החברתיות - מרביתן אינן נכונות. כראש העיר אני פונה אליכם ומבקש לשמור על איפוק מירבי ולגלות אחריות. אף אחד לא אוסר על אף אחד להפגין, זוהי זכות יסוד בדמוקרטיה (באישור המשטרה כמובן). כל אחד רשאי להביע את דעתו, רק לא להתלהם ולא להיגרר לשום מעשה של אלימות".

בסופו של לילה, התברר כי לא היה בסיס לשמועות אלו, ופרט לעצרות קטנות וסולידיות, לא היו אירועים חריגים.

לוד. אתר רשמי, מערכת וואלה!
בעירה ברחובות לוד, אמש/מערכת וואלה!, אתר רשמי

ראש המועצה המקומית מבשרת ציון, יורם שמעון, תיאר היום בדף הפייסבוק שלו כי הוא כינס בלשכתו את ראשי כל הרשויות המקומיות בפרוזדור ירושלים - היהודים והערבים. "בכינוס בלשכתי, יצאנו בקריאה משותפת, ערבים ויהודים יחד, במטרה להעביר מסר אחיד לכל תושבי מדינת ישראל - לפיו עלינו להמשיך לשמור על יחסי שכנות טובה ודו קיום, במיוחד בימים אלו", הוא כתב.

שמעון עוד הדגיש כי "מערכת היחסים המיוחדת - והדו קיום שבין מבשרת ציון והסביבה לאבו גוש, עין נקובא ועין ראפה, מהווה מודל לחיקוי של שכנות טובה עבור כל תושבי מדינת ישראל, יהודים וערבים כאחד. עלינו כמנהיגים ונבחרי ציבור לשמש דוגמא - במיוחד בימים מורכבים אלו, ומכאן קריאתנו לכל תושבי מדינת ישראל, לפעול להרגעת הרוחות, לשמור על כבוד הדדי, יחסי שכנות טובה ושלטון החוק".

בתוך כך, הערב יתחיל חג עיד אל-פיטר, המסיים את צום הרמדאן, ובו מוסלמים רבים נוהגים לצאת לבלות בטבריה. בשל כך, נערכה היום ישיבת הערכת מצב בלשכת יו"ר הועדה הממונה בעיר, בועז יוסף, יחד עם קציני משטרה ומנהלי אגפים בעיריה. מהמשתתפים בישיבה נמסר כי הם מבקשים מהציבור "לנהוג באיפוק וללא יצירה של חיכוכים מיותרים. השיטור העירוני, הפיקוח ומשטרת ישראל נערכים בהתאם והם מוכנים לכל תרחיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully